Natuurgebied ‘De Hemmen’ aan het Braassemermeer grondig naar de kl&#te geholpen.

• KptnPlp

http://ourworld.compuserve.com/homepages/sailor570/pwchelp.htm

• Cor

Helaas de watersport is een afspiegeling van de maatschapij.

Door de opkommende nieuwe belevingen van de watersport hebben wij rustigere gebieden opgezocht.

Onze boot ligt nu ver van huis, maar we hebben we op fietsafstand nog mogelijkheden om te varen: het Rhederlaag. Een oude afgesneden IJsselarm ter hoogte van Giesbeek. De IJssel is hier in het verleden gekanaliseerd en de tussenliggende ruimte is en wordt nog steeds gebruikt als een zandwingebied. Het vaargebied kenmerkt zich door glashelder water met mooie zandstranden. De drie aaneengesloten meren herbergen meer water dan het Sneekermeer. Het uitzicht op het Veluwemassief is adembenemend. Meer dan 25 jaar was dit ons vaargebied. In de vakanties, streken we de mast en motorden de IJssel op en af. Zes, twaalf of nog meer uren aan een stuk naar onze bestemmingen Friesland IJsselmeer, Wadden of Zeeland waren geen uitzondering. Nu rijden we in anderhalf uur naar onze boot in het noorden van het land.

Voor een flesje wijn en wat hulp bij het onderhoud mogen we de prachtige Randmeer van vrienden gebruiken. Zo ook op een mooie zomerse avond.

Het is nagenoeg windstil en er heerst een serene rust. Geruisloos glijdt de S-spant met ons door het water. Met een gelukmakend gevoel door totale afwezigheid van elektronica en moeilijke techniek aan boord, nippen we aan een bekertje hete koffie en genieten. In de verte klinkt de ouverture van een scheepsmotor. Het trommelende geluid van het openuitlaatsysteem bezorgt de eigenaar van het waterorgel waarschijnlijk een ultiem dieselorgasme. Langzaam komt het instrument dichterbij. Vier gebruinde met inkt besmeurde zo te zien jeugdige knapen -want de haren moeten nog groeien - vermaken zich prima met een blikje. Plotseling verheft de orkestbak zich op zijn tenen. Het trommelende geluid zwelt aan tot zware paukenslagen. Ondanks de afstand voel ik het gangboord van de Randmeer trillen. Na een sierlijke buiging springt het geluidsorakel naar voren en trekt een messcherp diep spoor in het water. Een sidderende fontein circa twintig meter achter de geluidsbron geeft het te veel betaald vermogen weer. De zon en het sneeuwwitte stuifwater maken het geheel tot een glinsterend schouwspel. Met een ruime bocht wordt om ons heen gevaren, vriendelijk gegroet en geproost. Helaas heeft de inhoud van mijn koffiebekertje een andere dan de gebruikelijke weg gezocht en kleurt de kuipvloer prachtig bruin. De giek danst op het ritme van de golven, het zeil klapt van genoegen. Enkele tot nu toe langzaam varende orkestleden komend uit alle richting vinden uit solidariteit dat ze de bombast moeten gaan begeleiden. Hun helder trombonegeschal vult de tot nu toe lege geluidsruimte aan tot een waar symfonieorkest. Een eigenaar van een waterscooter geniet zichtbaar; zijn piccolo piest wel vier meter hoog. Gelukkig, er is geen politiecontrole en men mag daarom snel varen. Het water golft nu prachtig, we schommelen heerlijk. Een surfer maakt pirouettes op zijn plank en verlaat deze met een diepe buiging. Waterhoentjes krijgen sprintles, futen volgen een avondcursus diepzeeduiken en de met brood volgevreten zwanen maken oefenstarts als zijnde over beladen jumbo’s. Wat een uitvoering!

Na enige tijd is de rust tijdelijk weer gekeerd. Wij zijn sprakeloos van deze adembenemende avond en fietsen zwijgend naar huis. In het weekend maar weer naar het Gaastmeer.

Cor

• Sindbad

KptnPlp schreef:

>

>

> http://ourworld.compuserve.com/homepages/sailor570/pwchelp.htm

Hee Plop, die is wel heel erg goed! Hoe vond je die?

• Paulus

ssssst…. heren, beetje geheim houden. Als er teveel mensen mee gaan varen is het verrassingseffect weg.

• Sindbad

Hehehe…. mijn Heavy Metal ligt nu toch in de loods voor Groot Onderhoud…..

• willem

Kijk eens op www.vanleersum.com

Dat bewuste weekend was er een feest van een watersport vereniging ?

Op hun site staat dat het na 21.30 uur stil moet zijn OOK bij evenementen ed.

Heeft Hielke contact gehad met Wout van Leersum ?

• De havenmeestervan de Hemmen

Via een vaste tevreden bezoeker van ons recreatie gebied werd ik op de hoogte gesteld van een ontevreden bezoeker van het recreatie gebied de Hemmen.

het is te betreuren dat mensen niet in staat zijn om een havenmeester hier op aan te spreken, maar hun klachten via internet trachten kracht bij te zetten.

Voor de goede orde willen wij de klager er op wijzen dat van alleen van een overnachting het recreatiegebied niet in stand gehouden kan worden.

het zelfde zoals een camping niet alleen kan overleven met een standplaats te verhuren. Ik wil u er ook op wijzen dat het gebied 8 jaar geleden door staatsbosbeheer gesloten zou worden, Nu het in particulier bezit is en wordt gexploiteerd blijft het geopend voor de watersport recreatie.

volgens de voorschriften mag er 4 keer per jaar een feest worden gehouden op het recreatiegebied. vaak is dat met b.v. een shantiekoor, of afsluiting van het vaarseizoen. Er wordt gesproken over een schip met party tenten, dat klopt ook een rondvaart bedrijf is welkom om met zijn gasten even te stoppen en op het eiland een BBQ te houden, Het recreatiegebied is n.l. niet alleen voor de watersporter maar open voor iedereen.

en het is nu eenmaal zo dat de klager meschien niet van een patatje houdt maar ik kan u meegeven dat als het druk is op de haven dat men in de rij staat, hier uit blijkt dat er meer publiek behoefte heeft aan een dergelijke patatkraam dan mensen die zich er aan storen.

gelukkig hebben we duizende andere recreanten die graag bij mooi weer graag op het plekje van de klachtschijfster wil gaan liggen en wel genieten van de zaken op en rond het recreatiegebied. 6 maanden per jaar zijn wij open voor de recreatie dit zijn 180 dagen waarin wij er op toezien dat alles om 22:00 stil is op de haven.

de klacht schijfster praat over het eerste feest dat wij dit seizoen hebben toegelaten voor een BBQ, Vele bezoekers gingen even kijken wat er te doen was en kregen wat te drinken of te eten aangeboden iedereen was tevreden en wij dus ook.

Ik kan dan ook in het belang van de overige recreatie de klachtschijfster alleen adviseren sluit u aan bij de mensen die het wel leuk en gezellig vinden of vaar onze haven voorbij en hou de plaats voor voor de recreant die zoekt wat wij bieden.

met vriendelijke groet de havenmeester.

W .van Leersum

• Hielke

>het is te betreuren dat mensen niet in staat zijn om een havenmeester hier op aan te spreken, maar hun klachten via internet trachten kracht bij te zetten.

Dat is inderdaad erg jammer, de havenmeester was de volgende dag inderdaad NIET aanspreekbaar en alleen maar bezig met het volgende feest en af- en aan slepen van huursloepjes. Anders had ik natuurlijk direct mijn klachten geuit. En geloof me, na zo’n doorwaakte nacht was ik erg in de stemming om ‘mijn klachten te uiten’ en had minstens het liggeld terug ge-eist. Ik was overigens hierin niet alleen, behoorlijk gemor en gebrom op de steigers bij buur-liggers en diverse mensen hebben midden in de nacht nog los gegooid om elders hun heil te zoeken. Maar die heeft u natuurlijk niet gehoord. Welkom op het internet en in 2008.

>Voor de goede orde willen wij de klager er op wijzen dat van alleen van een overnachting het recreatiegebied niet in stand gehouden kan worden.

Dat is dan jammer voor de exploitant en misschien zit e.e.a. financieel niet voor elkaar? Het rare is dat de diverse eilanden en ligplaatsen op de Westeinder en Kaag geheel zonder liggeldplicht zijn en toch picobello, prima steigers, gemaaid gras, geen permanente liggers enz. Ook voor de goede orde: ik heb geen problemen met betalen voor genoten faciliteiten.

>Ik wil u er ook op wijzen dat het gebied 8 jaar geleden door staatsbosbeheer gesloten zou worden, Nu het in particulier bezit is en wordt gexploiteerd blijft het geopend voor de watersport recreatie.

Het gebied is NIET in particulier BEZIT maar wordt slechts voor een gedeelte gepacht van Staatsbosbeheer voor exploitatie.

>en het is nu eenmaal zo dat de klager meschien niet van een patatje houdt maar ik kan u meegeven dat als het druk is op de haven dat men in de rij staat, hier uit blijkt dat er meer publiek behoefte heeft aan een dergelijke patatkraam dan mensen die zich er aan storen. Gelukkig hebben we duizende andere recreanten die graag bij mooi weer graag op het plekje van de klachtschijfster wil gaan liggen en wel genieten van de zaken op en rond het recreatiegebied. 6 maanden per jaar zijn wij open voor de recreatie dit zijn 180 dagen waarin wij er op toezien dat alles om 22:00 stil is op de haven.

Dus 6 maanden per jaar 180 dagen liggeld vragen, duizenden recreanten en nog de zaak niet rond krijgen?

>de klacht schijfster praat over het eerste feest dat wij dit seizoen hebben toegelaten voor een BBQ, Vele bezoekers gingen even kijken wat er te doen was en kregen wat te drinken of te eten aangeboden iedereen was tevreden en wij dus ook.Ik kan dan ook in het belang van de overige recreatie de klachtschijfster alleen adviseren sluit u aan bij de mensen die het wel leuk en gezellig vinden of vaar onze haven voorbij en hou de plaats voor voor de recreant die zoekt wat wij bieden.

met vriendelijke groet de havenmeester.

W .van Leersum

Ik heb geen enkel bezwaar tegen- en zelfs bewondering voor mensen die in de watersport hun bedrijf opzetten en draaiende houden. Ik weet ook wel dat u één van de laatste bunkerstations in de regio draaiende houdt, met huursloepjes de watersport toegangklijk maakt en met het Paddegat Veer een aardige fietsroute in stand houd.

Wat me wel heel erg tegen staat is een natuurgebied met leuke ligplaatsen dat zo zienderogen achteruit gaat en heb daar melding van gemaakt op het internet en bij Staatsbosbeheer. Het is voor mij tijd om daar wél een punt van te maken! En inderdaad, ik vind het er niet meer ‘leuk & gezellig’ en vaar voortaan uw ‘haven’ voorbij. Zo, en nu ga ik een patatje eten.

• Sindbad

Hear hear.

Beste havenmeester; in het algemeen, en ook nu vind ik, is dit een zeer genuanceerd forum. En ik ben wel blij met dit soort discussies. Hoor en wederhoor. Toch?

• Paulus

Hielke…. tip…. goed ankergerei is reuze handig…