Daar is denk ik geen sluitend antwoord op.
Hangt af van de plaats waar je zit, van je schip, van je ervaring enz…
Wat je niet doet is in paniek raken. Dat breng je nogal snel over op de rest van de familie……….
Verder spreekt voor zich, zoals K.I. al schrijft, dat je het weer in gaten houdt.
Je kan dan in ieder geval van te voren nadenken over wat er kan gebeuren. Daarmee kan je een lager wal probleem b.v. al zien te vermijden.
Ik zou proberen om te motor zeilen naar een vluchthaven of steiger bij een sluis.
Als ik daar al niet meer op een veilige manier naar toe zou kunnen dan probeer ik in de luwte van de hoge wal op de motor de bui af te wachten. En dus rustig tegen de wind in te prikken.
Als ik genoeg ruimte zou hebben loop ik kaal of met een klein stukje genua op een ruime koers weg van de bui.
De rest van de familie zal niet blij zijn maar ik probeer altijd om slecht weer te vermijden. Als het dan een keer gebeurt dat het mis gaat wordt er niet gezeurd.
Het is nou eenmaal een risico van deze hobby. En mijn vrouw weet dat net zo goed als ik. Mijn kinderen zijn te klein om daar een mening over te hebben maar door zelf rustig te blijven blijven zij dat ook.
Ik heb vorig jaar helaas zo'n bui meegemaakt. De kleine matroos hield het voor gezien, ging beneden op bed met z'n auto's spelen en viel in slaap. (we hebben hem wel even naar beneden geholpen om ongelukken te voorkomen) Pa en ma hebben vervolgens een kleine 2 uur drijfnat en met kromme tenen in de kuip gezeten. Weg lopen ging niet dus kruisend met heel weinig zeil doorgevaren tot de bui weer een beetje over was.
Achteraf? We hadden geen schade en we weten nu weer dat we best wat kunnen verduren. Dus op dat moment vervelend maar wel weer wat ervaring opgedaan.
Gr, Erwin