6Bft eng???

• Paulus

Is te snappen. Wind en golven zijn sterker dan wij. Maar met ‘mooi’ weer barst het wel van de boten en muggen om je heen… En gaat het lekker waaien, dan komen boot en zee tot leven. Bij een goede voorbereiding, de juiste zeilkeuze en, nog belangrijker: juist gekozen vaarwater en vaarmoment (wind tegen stroom vermijden) is zeilen met veel wind, ook boven 6 Bft nauwelijks een probleem.

Nogmaals, ik wil geen stoer verhaal ophangen, maar verbaasde me er over dat iedereen de haven in verdween en daar bleef.

Enne…. de KNRM ‘redt’ de meeste mensen bij 3 Bft…. dat zijn dan ook meestal motorproblemen en lege tanks…

• Erik en Ella

Vorige week de Oosterschelde op geweest met ZW6 en uitschieters naar 7. Eerlijk gezegd geen pretje bij zulke korte stijle golven. Onze bedoeling was een rondje zee te gaan doen, maar het is er niet van gekomen. Als 1 van ons zich er niet happy bij voelt, dan maar niet;-) Het resulteerde wel in een klein weekje Roompot, waar we heerlijk genoten hebben. Krijgen we onderweg een dikke 6, dan is het maar zo. Maar we gaan het niet opzoeken.

• Paulus

Gelukkig is de golfslag op zee meestal een stuk langer dan op binnenwater. Ik weet niet hoe dat komt op de Oosterschelde, ik heb daar ook eens een hele nare steile en korte golfslag meegemaakt met een harde noordwester… Misschien door een rare verhouding diepte/ondiepte…?

• popeye

Over harde wind gesproken:

Kleine waarschuwing voor iedereen die zo direct nog naar buiten moet: U gaat DOOHOOD!!! Geen grapje. Serieus. Echt waar. Momenteel waaiert een tropische storm type 4 van de buitencategorie het Koninkrijk der Nederland binnen. Rukwinden tot over de 155 km/h. Slagregens. Duiveneieren ter grote van hagelstenen. Klap de Hartmann tuinstoelenset maar in want het gaat ongenadig los boven uw hoofd. Duizenden mensen in West-Europa zijn compleet verrast door het noodweer en dus dakloos. Lijken drijven langs de Bretonse kust. Dode mensen hangen in de bomen. Wallonie schijnt al te zijn beschadigd Beyond Recognition en vanuit Antwerpen bereiken ons berichten van vliegende auto's door de straten. Volgens de laatste berichten stevent het Oog van de Storm regelrecht op de Randstad af. Dat wordt dus lachen zometeen in de avondspits. Eens zien of we in de buurt van het Nationale FileRecord van 888 kilometer komen. Voor de mensen op straat: Veel sterkte op de teenslippers en in uw korte broek/rok. Schuilen kan onder iedere boom. Hopelijk zien wij u morgen weer. Wij denken eerlijk gezegd van niet.

• Kaptein iglo

De meeste berichten lezende denk ik dat 6 bft wel het omslagpunt is voor de meesten onder ons. E.e.a. natuurlijk wel grotendeels afhankelijk van de koers en het vaargebied op het moment.

Ik heb 10 jaar beroepsmatig op de grote vaart gevaren en heb meerdere malen echte stormen en typhoons meegemaakt. Altijd dacht ik dan: Ik hoop dit geweld nooit mee te maken met mijn zeiljacht. Tegenwoordig denk ik daarbij: en al helemaal niet met mijn gezinnetje aan boord. Les 1 blijft voor mij, Hou het weer(bericht) goed in de gaten. Leuk item. Het gaat U goed. K.I.

• M.

Niet alleen de wind maakt of wij thuis blijven. Het is vooral de golfslag waar wij en ons bootje niet zo blij van worden :D Afgelopen zaterdag wel naar de haven gegaan maar het gierde en loeide en windkracht 6 met hoogste gemeten golf van ruim 1 meter was ons te veel. Wij hebben ook een kind aan boord en het moet wel leuk blijven.

M.

• Sindbad

Mijn heavy metal begint net lekker te lopen met 6 Bft, dus ik pieker er dan niet over om al in te pakken. Of te reven.

Maar het ligt wel een beetje aan het vaarwater, de hoeveelheid tegenliggers (op de Fluessen wil het nog wel eens druk zijn) en de koers.

• joep

Net terug van een afgebroken reis naar Denemarken. We zijn tot Juist gekomen en steeds met in de middag een waarschuwing van 6 w/zw leek het ons geen pretje buitenom te gaan. Binnendoor via het wad was zeker naar Nordeney geen prettige gedachte gezien de wind tegen stroom net na het wantij in het gat tussen Juist en Nordeney. Je bent afhankelijk van het tij en dat tij bepaalt de windsterkte niet, wel de golfhoogte. De Duitse Bocht tot Helgoland is een berucht plek met westelijke winden. Dus lieve mensen, mijn schip kan best tegen een fikse zee, maar de bemanning niet. Ik heb weer wat afgekotst dezer dagen.

• Douwe

niet eng, maar ertegen in op het ijsselmeer niet comfortabel, maar wel eens leuk met zeevaste mensen. k zal het meestal niet opzoeken. een ruim rak is van andere orde, n.l.genieten