6Bft eng???

• Paulus

Wat me verbaasde dit weekend was dat er op het Wad bijna niemand voer… Begin van de vakantie, prachtig stabiel zeilweer en de haven van Oudeschild halfleeg. Weinig boten die vertrokken zondag.

Is het nou echt zo dat de meeste zeilers een voorspelling 5-6 Bft als levensbedreigend zien? Er valt met evt. een rifje en liefst vermijden van wind tegen stroom situaties fantastisch te zeilen…. Hoe zit dit?

• marksvrijheid

tja, ik kan me er iets bij voorstellen… ik ga juist zeilen als het waait, maar familieleden willen 6 nog we een s wat veel vinden

• Erwin K

Vorig weekend was het op zondag ook beduidend rustiger als de zaterdag.

Zaterdag stond er misschien een krappe 3 en zondag een dikke 5.

Ik vond het wel fijn. Wat meer ruimte en niet steeds uitwijken voor andere scheepjes. Wel heel veel motorende zeilschepen op weg naar huis. Het vooroordeel tegen het bekende B merk is me trouwens niet opgevallen. Ik heb ook heel veel andere merken zien motoren.

Maar eerlijk is eerlijk als de kinderen aan boord zijn doe ik het ook wat rustiger aan en is een 4 een stuk fijner als 5-6.

Overigens zitten er bij ons op een feeling 286 al 2 rifjes in met kracht 5…….

Erwin

• Kaptein iglo

6 beaufort kan als je er tegenin moet te hard zijn en op alle andere koersen en heerlijke zeiltocht opleveren. `T is maar net hoe je het bekijkt. Groet K.I.

• philip

Kaptein Iglo

ik ben het volledig met je eens. Het hangt er maar vanaf waar die wind vandaan komt en waar je naar toe moet, wat je schip is wie je bemanning is, hoe je zelf bent etct etc.

Laten we ons nou niet verleiden tot allerlei ‘stoere’ zeemansverhalen maar reel blijven en de elementen op de juiste waarde weten te schatten. Lijkt me een pietsie slimmer.

• Paulus

Ik wil niemand uitnodigen stoer te gaan doen en pretendeer dat zelf ook absoluut niet te zijn. Ben wel geïnteresseerd in wat voor andere zeilers de keuzemomenten zijn. Wij rommelen af en toe zelf ook maar wat aan. Weliswaar met overwegingen betreffende vaarwater, stroom, beschutting, kwaliteiten bemanning en boot, maar toch. Het viel me op dat in een prima zeilweekend de zee zowat leeg was, zowel zaterdag met wat meer wind, maar prima vaarweer, als zondag toen het rustiger werd.

Is interessant te weten hoe jullie en anderen de knoop wel/niet varen dan hakken.

• marksvrijheid

mijn “knoop” heeft niets met het weer te maken, tenzij het flink regent… heeft alles te maken met de rest van het gezin en wat zij willen (mijn oudste en ik zijn het liefst altijd op de boot :) )

• Schieper

onze Wedstrijden starten tm 6. Bij training hebben we met de hele bemanning onder 6 gespinakerd(ik heb een kleinere spi voor harde wind). Maar ja, dan ben je met 6 man die allemaal meer of minder kunnen zeilen. We zijn ook met 7-8 uitgevaren om te testen hoe dit is. Maar heel eerlijk, geef mij in mijn vrije weekend maar een 3-4 tje, vlak water en zon. Lekker wat vrienden aan boord, ankertje uit, borrel en bbq! helemaal top. Ik heb er op vakantie geen moeite mee om ook met zwaarder weer de reis door te zetten maar om nu met 5-6 met de familie en niet zeilende vrienden ergen op zee of het binnenwater te hakken… ik weet niet of dat zo leuk is. En tegenwoordig heb ik er ook aardigheid in om als het weer slecht is (regen of harde wind) lekker wat aan boord te rommelen. Lieren uit elkaar halen, electrisiteit omleggen, motor na lopen etc. Ha ha, word ik oud?

• popeye

Ik blijf ook binnen bij 6 Bft. (want mooiweerzeiler).

• Paulus

Nee, dat is geen ouderdom, maar gezond denk ik… heet aan de overkant ‘messing about in boats’ . Is niet zo belangrijk wát je doet, maar dat lekker rondklunzen is voor jong en oud prima. Maar het ritje naar huis, zondag, over de Bollen met bijna 10 knopen SOG (stroom mee, dat wel) in anderhalve meter diep water over de plaat was ook weer fantastisch… Dat soort tochtjes blijft hangen.

Is één van de leuke dingen op het Wad: de platen remmen de golven. Kan je met harde wind op redelijk vlak water overheen jakkeren. Wel handig om te weten wat je qua diepte doet, dus alweer: ik snap niet waarom bijna iedereen rondvaart met zo'n onhandig blok lood onder de kiel :D. Degenen die proberen het er af te varen kan ik dan wel weer goed volgen!

Schieper schreef:

>

> onze Wedstrijden starten tm 6. Bij training hebben we met de

> hele bemanning onder 6 gespinakerd(ik heb een kleinere spi

> voor harde wind). Maar ja, dan ben je met 6 man die allemaal

> meer of minder kunnen zeilen. We zijn ook met 7-8 uitgevaren

> om te testen hoe dit is. Maar heel eerlijk, geef mij in mijn

> vrije weekend maar een 3-4 tje, vlak water en zon. Lekker wat

> vrienden aan boord, ankertje uit, borrel en bbq! helemaal

> top. Ik heb er op vakantie geen moeite mee om ook met

> zwaarder weer de reis door te zetten maar om nu met 5-6 met

> de familie en niet zeilende vrienden ergen op zee of het

> binnenwater te hakken… ik weet niet of dat zo leuk is. En

> tegenwoordig heb ik er ook aardigheid in om als het weer

> slecht is (regen of harde wind) lekker wat aan boord te

> rommelen. Lieren uit elkaar halen, electrisiteit omleggen,

> motor na lopen etc. Ha ha, word ik oud?