Beste Gert,
Ik maak mijn jerrycans in het voorjaar schoon met soda. Heet water er bij en een uurtje laten staan. Daarna goed schoonspoelen. Als ik weer van boord ga, laat ik de jerrycans leeglopen.
Ik drink overigen niet uit de jerrycans, daarvoor heb ik pakken bronwater aan boord.
Als je een tank wil ontsmetten, kan je hiervoor speciaal spul halen bij van Kalsbeek in Tynaarlo. Zij gebruiken het ook om met legionella besmet leidingwerk te ontsmetten. Het wordt speciaal voor je klaargemaakt en je moet het dan binnen een bepaalde tijd gebruiken.
Ga er maar vanuit dat drinkwater uit tanks niet aan de zelfde eisen voldoet als drinkwater, er zitten meer bacterien in. Om dat tegen te gaan kan je er middeltjes doordoen, die je dan ook opdrinkt. Je kan bijvoorbeeld natriumhypochloriet (chloorbleekloog of bleekwater) gebruiken. Dat zit ook door glorix. De goede verhouding is 1 theelepel per 150 liter drinkwater om bacteriegroei te voorkomen. Als je wil ontsmetten is het 1 eetlepel / 50 liter water. Daarna wel goed doorspoelen. Zorg wel dat je bleekwater hebt (dat is waterdun) en geen glorix oid, daar zitten nog andere dingen door die je niet op moet drinken.
Het water krijgt overigens wel een ‘randstad’ smaakje.
Als je een tank vult uit een waterleiding in de box, moet je bedenken dat de bacteriologische kwaliteit daarvan ook dubieus kan zijn. Vaak loopt leidingwerk bovengronds naar de box toe. Water kan dan lang bij hoge temperaturen in het leidingwerk staan, waardoor bacterien gaan groeien.
Legionella kan geen kwaad als je het opdrinkt. Alleen als een nevel wordt ingeademd kan je daar een longontsteking van oplopen. Zwakkere mensen kunnen daar aan overleiden. Veel schepen (ook charterschepen) hebben een douche aan boord (soms een zwemdouche) met de bijbehorende risico's. Afspoelen met water is geen probleem, maar een sproeikop zou ik op een boot dan niet gebruiken (tenzij je het water hebt ontsmet).
Zelf heb ik de vaste drinkwatertank uit de boot gehaald, omdat ik hem niet van binnen kon bekijken en schoonmaken. Ik heb nu jerrycans aan boord. Ik wil nog een paar jerrycans koppelen aan mijn kraantje. Het voordeel is dat je de tanks makkelijk leeg kan laten lopen als je van boord gaat. Ook is het schoonmaken en inspecteren makkelijker. Even losmaken en uit de boot pakken. Wel goed vastsjorren natuurlijk.
Groet,
Wilfred