schoonwatertank

• Gert lahuis

Ik heb recentelijk een Dehler sprinta gekocht. Die heeft bijna 2 jaar op de wal gelegen. Er zit een kunststof schoonwatertank ingebouwd van ca 80 liter en die is dus 2 jaar ook niet gebruikt. Alleen al gevoelsmatig wil ik die tank goed schoonmaken alleen…………. hoe doe je dat. Er zal vast iemand zijn die dit ook wel eens heeft gedaan. Wie kan me een goede tip geven?

groet,

Gert

• Philip

Beste Gert

ga naar een kampeerwinkel en koop daar vloeistof om kunststofwatertanks mee schoon te maken (naam ben ik even kwijt) laat dat 24 uur intrekken, spoel je tank daarna een paar keer volledig door (dus inclusief de leidingen) en klaar is Gert. De handeling doe ik elk voorjaar en heb gedurende het seizoen nergens last van

succes

• Remco M

Ik heb een 50 liter waterzak, en dit weekend is die enkele malen gevuld en geleegd. Dat alles met een voetpompje, ik heb kuiten…niet normaal meer.

Overigens Philip, werkt jouw tip ook als de boel al redelijk is aangegroeid in zo'n tank? Ik gebruik overigens Puratank, maar hoor ook goede resultaten met Sterident tabletten.

• Oceaan 25

Het ziet er bedroevend uit met ons drinkwater systemen.

Zie link http://www.waterkampioen.nl/published/wkm/content/pages/wk_homepage/wkhomepage2008/juni-2008/080627-drinkwater.nl.html

• Philip

Ik heb in de voorbije 35 jaar nog steeds niets opgelopen van het water uit mijn tank. dat waren zowel stalen gecementerde als polyester tanks. Garanties??? Nee, dat geef ik je niet. Wel weet ik dat een jaarlijkse schoonmaak zoals eerder beschreven en regelmatig vers water bij mij probleemloos is geweest.

Zonder de kwestie te willen bagitaliseren (ja ik weet ook wat legionella is) vraag ik mij af of het “probleem” nu groter is geworden of dat de meetapparatuur nu beter is geworden???? Ik vermoed het laatste…… De truck van steradent heb ik inderdaad ook vaker gehoord, maar heb daar zelf geen ervaring mee.

Overigens bij hardnekkige aangroei herhaal ik het ritueel van het spul een nachtje inlaten trekken en vervolgens de tank volledig schoonspoelen enkele malen.

• popeye

Ik heb in het verleden de tank afwisselend schoongemaakt met

1) Schoonmaakazijn

2) Bleekwater

3) Soda

Ik had steeds (op het oog) schoon water en ik heb niet de indruk dat het ene nu beter was dan het andere (ik ben nooit ziek geworden van dat water). Wel steeds goed naspoelen.

• JR

De watertank maken wij schoon met sterident (wel naspoelen) en het water daaruit gebruiken wij alleen voor wassen en koken. Drinkwater tappen wij uit een jerrycan waarvan wij de inhoud bij elke gelegenheid verversen. Kleine moeite om problemen te voorkomen.

• philip

Dat is het “probleem” (als het dat al is) verplaatsen naar de jerrycan. Ik gebruik het water uit de tank ook als drinkwater. No Problem (mits de tank onderhouden zoals eerder beschreven). JR schreef:

>

> De watertank maken wij schoon met sterident (wel naspoelen)

> en het water daaruit gebruiken wij alleen voor wassen en

> koken. Drinkwater tappen wij uit een jerrycan waarvan wij de

> inhoud bij elke gelegenheid verversen. Kleine moeite om

> problemen te voorkomen.

• Evert Jan

Een jerrycan lijkt me juist een groter probleem als een hele tank. In de jerrycan stijgt over het algemeen de temperatuur wat sneller. Ook kan er in een jerrycan meer licht bij het water komen. Een ideale broedkamer voor diverse bacterien dus.

Evert Jan

• Gert Lahuis

Dank voor alle goede adviezen waardoor ik zelf ook weer op het idee kwam om gewoon iedere keer een dozijn flessen met mineraalwater in de boot te gooien. Los daarvan ga ik toch voor de werkwijze van Philip en stap maar es naar een kampeerwinkel. Alleen die 2-4 keer die tank leeg pompen via het kraantje met de voetpomp lijkt me een klus. Maar dat moet je er dan 1x per jaar maar voor over hebben……