atuoradio

• Sindbad

Matthieu schreef:

>

> Hoe heb je deze met het want verbonden. Lukte dat onderdeks

> of heb je een gat moeten boren?

Hee Matthieu!

Gewoon een gaatje boren! Wel even iemand meenemen om een duim erop te houden als er water doorheen komt. Zodat je rustig je radio kunt aansluiten met 2 handen. :)

Succes

Pieter (die ook de antenne nog steeds moet aansluiten…..)

• BJ

Ik kon onderdeks bij een moer van de wantputting komen en dat maakte het dus erg eenvoudig.

• Peter

BJ schreef:

>

> Een spriet is niet ‘per definitie’ 50 ohm, dat hangt helemaal

> af van de lengte ervan.

ROTFLOL!

Ga je schoolgeld terug halen!

Een 0dB - 1/4 lambda referentie spriet is inderdaad de defenitie van een 50 ohm antenne. De lengte van een antenne komt overeen met de golflengte van het radiosignaal en heeft nauwelijks iets met de impedantie van de antenne te maken.

En een antenne splitter houdt energie niet selectief tegen, ook dat is pure lulkoek.

• BJ

Ik denk niet dat je helemaal begrijpt wat ik bedoel. Een antenne die de goede lengte heeft voor de marifoonband (kwartgolf, 50 ohm) heeft voor de FM omroepband een andere impedantie omdat 'ie daarvoor geen kwartgolf is. Een draad van bijv. een meter lang zal ook maar voor een frequentie een 50 ohms impedantie hebben, dat is ook de reden dat men antennetuners heeft uitgevonden.

Wat betreft splitters: dat zijn over het algemeen duplexers die met bandpass filters de ingang van de ontvanger beschermen tegen de energie uit de zendende kant. Daarnaast zijn er ook nog actieve splitters die met halfgeleiders en/of relais schakelen.

• Peter

Een splitter is een splitter, daar zitten geen componenten in behalve wat koperdraad. Als je bij je locale electronica boer om een splitter vraagt krijg je zo'n ding. Een splitter adviseren aan mede watersporters, meestal zijn dat leken op elektronica electronica gebied, is dus uit den boze.

Een band filter is niet in staan om het zendvermogen voldoende weg te filteren daarvoor is het verschil tussen zendvermogen en ontvangstgevoeligheid veel en veel te groot en ook liggen de frequentie banden te dicht bij elkaar. Alleen een actieve schakeling of een coaxiaalrelais kan voor voldoende scheiding zorgen maar daarmee blokkeer je meestal de marifoon ontvangst. (Dat hoeft niet als je weet wat je doet).

Bovendien zit er dan in het circuit van de marifoon weer een extra component die dienst zou kunnen weigeren. De marifoon is een veiligheids instrument (net als een zwemvest). Uit veiligheids overwegingen ben ik daarom mordicus tegen zulke oplossingen. Monteer een aparte antenne en rommel niet met het marifoon circuit. Bovendien is een eenvoudige radio antanne (auto antanne) veel goedkoper dan elke andere oplosssing. Bij Halfords liggen ze, voor slechts een paar euro. Den er ook aan dat het correct monteren van een coaxiaal relais is geen klus is voor een amateur (zendamateurs uitgezonderd ;-).

• Matthieu

Heb je deze er gewoon tegenaan gesoldeerd?

• BJ

Nee, ik heb een extra moer op de bout van de putting gedraaid en tussen de bestaande moer en de nieuwe een kabeloog gemaakt.

• BJ

Tja, ik kan er ook niks aan doen dat er ook andere mensen zijn die hun producten ‘splitter’ noemen. De lokale electronicaboer zal bij een splitter inderdaad denken aan zo'n opgevoerde stekker met een ingang en twee uitgangen om twee TV's op de kabel aan te sluiten. En die zijn voor het beschreven doel niet echt bruikbaar… ;)

Overigens staat er een mooi verhaal over duplexers op http://www.rfsolutions.com/duplex.htm. Bijna begrijpelijk voor een leek….

• Matthieu

Kijk, zo simpel kan het leven zijn…

• otto

Ik heb bij twee boten de Caliber electrische antenne gebruikt (o.a. Halfords) kost €29,99 en kan je bij een polyester boot gewoon in een kastje of achter de radio verstoppen, werkt prima en geen gaten boren naar buiten!