atuoradio

• Matthieu

Beste mensen,

Ik ben op mijn boot een autoradio aan het instaleren. Kan iemand mij vertellen of een antenne dan nodig is en wat daarvoor een goede en eenvoudige oplossing is?

Thanx,

Matthieu

• BJ

Een antenne kan maar is niet noodzakelijk. En wat een goede oplossing is zal een beetje afhangen van je boot. Meestal is een stuk draad van een meter voldoende maar je kan ok een plakantenne nemen en die tegen een van de kajuitramen plakken. Of een klein antennetje op het kajuitdak. Of een VHF splitter en je marifoonantenne gebruiken voor ontvangst…. mogelijkheden te over… ;)

• erik

Ik zou het eerst eens zonder antenne proberen. Een antenne is meestal niet nodig. Hoogstens ontvang je een paar fmzenders in wat mindere kwaliteit (of niet), maar ook dat valt reuze mee.

• Erik S

en als je een stalen boot hebt is een antenne waarschijnlijk wel nodig

Erik

• Matthieu

Polyester gelukkig…

• richard

Ook dan heb je een antenne nodig, als je tenminste een fatsoenlijke ontvangst wil hebben.

Voor een goed resultaat kun je een verticale spriet van 75-80 cm boven een metalen grondvlak (bijvoorbeeld de achterrailing) zetten. Verbindt deze met een 75 Ohm coax aan de radio, de mantel maak je vast aan het metalen vlak.

• marksvrijheid

:) ik hoop dat je ook flink wat vermogen installeerd? kan je de bilge als boombox bebruiken

• KptnPlp

50 ohm kabel! Een spriet is per defenitie 50 ohm.

En gebruik geen splitter op de marifoon antenne. Het vermogen van de marifoon kan de radio opblazen. En ook lijkt het me niet getuigen van goed zeemanschap om een veiligheidsmiddel te compromitteren alleen maar voor wat ontspanning.

Je kunt overal auto antennes kopen voor een paar euro. Let er wel op dat ze (zee)water bestendig zijn. Laat de uitschuifbare dus maar liggen, ga op zoek baar een alluminium of plastic exemplaar. Zelf heb een polyster/glasfiber 27 MC antenne verbouwd en afgestemd op 100 MHz. Die dingen zijn flexibel, ze roesten niet en breken niet.

• BJ

Een spriet is niet ‘per definitie’ 50 ohm, dat hangt helemaal af van de lengte ervan. Verder klopt je verhaal over de splittter ook niet, er zijn prima splitters in de handel die er voor zorgen dat de uitgezonden HF energie niet op de ingang van de radio terecht komt.

Op mijn polyester boot gebruik ik gewoon een van de wanten als antenne. Voor ontvangst van de lokale omroepzenders is de lengte van de antenne absoluut niet kritisch.

• Matthieu

Hoe heb je deze met het want verbonden. Lukte dat onderdeks of heb je een gat moeten boren?