accu's van gelijke waarde?

• KptnPlp

Nee het verhaal klopt niet. De wet van Kirchhof is van toepassing. Laat ik even een gemakkelijk getallen voorbeeld kiezen:

Accu 1, oud heeft tweemaal zo veel weerstand als accu 2, nieuw. Dan gaat één-derde van de stroom door accu 2 en twee-derde van de stroom door accu 1 en dus niet zoals Cor schrijft bijna niets door accu 1.

Accu 2 zal sneller laden door de grotere laadstroom. Maar ook; de laadstroom van accu 2 neemt langzaam af af omdat de eigen spanning (EMK) van de accu toeneemt, en dus gaat er dan volgens Kirchhof meer stroom lopen door de oude accu 2 en gaat die weer sneller laden. Uiteindelijk middeld zich het uit en zijn ze beide ongeveer tegelijk vol geladen.

Accu's worden overal ter wereld parrallel geschakeld, het is een heel gebruikelijk princiepe. Kijk maar eens in een SRV wagen. Alleen in de watersport komt er maar geen einde aan deze “urban legend”. Zaag eens een accu door dan zul je zien dat het feitelijk een serie/parralelschakeling is van een aantal kleinere accu's (platen).

Een accuschakelaar gebruik je omdat je niet wilt dat je verlichting en koelkast je startaccu leegtrekken. Tijdens het laden kun je gewoon voor both kiezen. De startaccu zal dan het mneeste stroom trekken totdat ze vol is, dan gaat alle stroom naar de lichtaccu omdat de eigen spanning van de startaccu toegenomen is.

I = (E - U) / Ri –> Stroom = ( laadspanning - EMK) / inwendige weerstand.

De laadspanning wordt bepaald door de minst geladen accu.

EMK is afhankelijk van de ladingsconditie. Hoe voller hoe hoger.

• Bob

Ik concludeer uit dit overtuigende verhaal dat het niet zo heel erg is als ik een nieuwe accu bij de twee oudere zet. Klopt dit? Uiteindelijk zullen beide accu's geladen worden en is de een gewoon eerder leeg en weer vol dan de andere. Of zie ik het nu te simplistisch?

Bob

• Bob

… want inderdaad, ik zat ook aan zo'n uitbreiding te denken … tegenwoordig kun je niet gewoonweg niet genoeg stroom aan boord hebben. ;)

• BJ

Nee hoor, is niet simplitisch gedacht, zo kan het gewoon. Er is geen enkele noodzaak voor allerhande moeizame contsructies net zo min als er noodzaak is om vreselijk dure accu's te kopen. Al zullen de verkopers je natuurlijk proberen te overtuigen dat dit wel moet en daarbij vooral angst ('Knalgas is echt levensgevaarlijk mijnheer') aanwenden als argument.

Het zal je nog verbazen hoe goed een simpele installatie werkt en hoe lang zoiets mee gaat.

• Cor

Plop,

80% wat beweerd wordt in de watersport is waar 10% is een eigen interpretatie en 10% is onzin.

Ik heb keurig vermeld waar ik de wijsheid vandaan heb gehaald n.l.vaartips.nl

Een tweede: Wilco accu's schrijft :Met het maken van een parallelschakeling dient echter opgepast te worden. Bij een parallelschakeling wordt de stroom over de beide takken verdeeld en is de stroomsterkte afhankelijk van de interne weerstand van de accu’s. Als parallelgeschakelde accu’s in de geringste mate in capaciteit verschillen of in leeftijd verschillen is de basis gelegd voor een spoedige terugkeer naar uw acculeverancier. Accu’s met verschillende capaciteiten hebben in een parallelschakeling nooit dezelfde ladingstoestand. Bij het ontladen krijgt de accu met de laagste weerstand alle stroom en wordt overladen. De andere accu krijgt geen stroom en gaat sulfateren. Het resultaat is een kapotte set.

Bij het ontladen is steeds de zwakste accu eerder leeg dan de andere en dus dieper ontladen waardoor de onderlinge verschillen steeds groter worden.

Wat waar is of wat een interpretatie is mag ieder voor zich zelf uitmaken. Maar ik ben het niet met je eens met je volgende schrijven n.l. >De startaccu zal dan het mneeste stroom trekken totdat ze vol is, dan gaat alle stroom naar de lichtaccu omdat de eigen spanning van de startaccu toegenomen is.< Dit is een verkoopverhaaltje wat je veel leest bij diode bruggen en is niet geheel juist. Naar mijn bescheiden mening is het energieverbruik van de lichtaccu per dag vele malen groter dan de 2 sec. startstroom van de motor door de startaccu. Een startaccu is nagenoeg altijd vol.

Een derde: Elektrotechniek gestudeerd! wel lang geleden en de boeken heb ik niet meer. Maar kies ik in deze situatie voor een accuschakelaar. Dit geeft in iedergeval zekerheid en een goede controle over mijn twee verlichting accu's waarvan ik het volle vermogen kan gebruiken.

Daarbij staat er nog een vierde accu bij een Optima via een scheidingrelais voor de boegschroef. Jammer dat ik hier geen schema kan laten zien.

Dit is mijn interpretatie en waar ;)

Cor

• KptnPlp

Mischien wil je mijn college dictaten lenen? Die formule vind je er ongetwijffeld in terug.

Wat verkopers vertellen houdt ik me niet mee bezig. En als het over kwalificaties gaat.. Ach laat ook maar.

• ZeilDude

Wat leesvoer:

www.victronenergy.com/upload/documents/ElectricityonBoard_rev8_july2004.pdf

Het gehele document is zinvol, maar hier vooral 5.2.3.4.

Ook goed om te lezen http://www.smartgauge.co.uk/technical1.html

en vooral http://www.smartgauge.co.uk/splitting.html

Na het lezen van een accu test ben ik tot de conclusie gekomen dat een conventionele semitractie voor mij het beste is. http://rapidshare.de/files/39644481/Accu_s.pdf.html (klik de Free knop en wacht dan even).

De in de test genoemde Varta accu heb ik bovendien in voor ruim 100 euro kunnen kopen.

• Bob

Heel erg bedankt voor deze sublieme bijdrage!