accu's van gelijke waarde?

• Joost B.

Op het gevaar af dat hier al een draadje aan is gewijd, kom ik toch maar met mijn vraag of ik op mijn boot een extra accu van 60ah naast mijn 2 accu's van 55ah kan plaatsen? Heel vaag herinner ik me dat zoiets problemen zou kunnen geven, maar kon daar niet zo snel niets van terugvinden. Helaas is mijn kennis van elektronica minimaal dus ik hoor graag de mening van experts.

Joost

• BJ

Moet gewoon kunnen…

• Cor

-Een tweede gelijke accu parallel is de de beste oplossing maar dit kan allen bij nieuw.

-Later een tweede accu, ook een grotere accu kan prima, gebruik dan een accuschakelaar deze heeft vier standen off, 1, 2, en both. waarvan je de bothstand beter niet kunt gebruiken.

Cor

• Jacco

Joost,

Zolang je ze maar niet parallel of in serie wil zetten. In serie lijkt me vreemd met 3 accu's dus je zou parallel bedoelen. En dat kan alleen met accu's van gelijke produktiedata, merk en capaciteit. Dus ook niet met een schakelaar met both stand zetten, je nieuwste accu ‘vreet’ de oudere accu op.

Je kan hem natuur wel appart kunnen zetten met een aantal verbruikers erop die niet op de andere accu's staan. Zo heb ik een aparte accu voor de koelkast naast de lichtaccu voor de rest van de verbruikers.

Jacco

• BJ

Nou… zo dramatisch is het niet hoor. Ik heb het meer dan eens gedaan en er eigenlijk nooit problemen mee gehad.

• Cor

Jacco

*Zolang je ze maar niet parallel of in serie wil zetten. In serie lijkt me vreemd met 3 accu's dus je zou parallel bedoelen.

Hier zoek je een probleem voor een oplossing in en je leest dingen die er niet staan.

* Parallel: En dat kan alleen met accu's van gelijke produktiedata, merk en capaciteit. Dit is juist en ik beweer ook niet anders.

*Dus ook niet met een schakelaar met both stand zetten, je nieuwste accu ‘vreet’ de oudere accu op. Dit is onzin.

Wat er gebeurt is: Hier doet zich een probleem voor, want als twee accu's parallel geschakeld staan, gedragen ze zich als één accu. Als een van beide slechter begint te worden zal de goede (volste) accu lading afstaan aan de slechtere. Ook bij laden zal in deze situatie geen verandering komen. Een gedeeltelijk ontladen accu heeft een grotere weerstand dan een volle. De laadstroom heeft de onhebbelijke gewoonte de weg van de minste weerstand te kiezen en gaat dus naar de vollere accu. Resultaat: de leegste accu wordt niet of nauwelijks bijgeladen en de twee accu's samen leveren nooit het volle vermogen.(vaartips)

Ik heb twee serviceaccu's van 140AH van verschillend merk en datum. Hier voor is een accuschakelaar noodzakelijk. We wisselen regelmatig van accu om ze gelijk te belasten. We hebben zo de volle capaciteit. De acculader heeft meerdere uitgangen en pompt alle accu's weer vol. Op de motor moeten we nog wisselen maar hier voor komt nog een diodebrug met een extra uitgang. Twee gelijke accu's parallel is en blijft de beste oplossing, tot een van de accu's het begeeft. Een separate accu voor de koelkast dan heb je inderdaad nog capaciteit voor het het overige maar als deze accu leeg is lauw bier :(

Cor

• Marc

Voor zover ik weet, vreten juist de oude accu's de nieuwe op.

Dus: als je accu's 6 jaar mee gaan en ze zijn nu 3 jaar oud, dan zal je over nog 3 jaar, niet alleen de oude, maar ook die nieuwe accu moeten vervangen.

Als je dat niet erg vind, zou je 't kunnen doen, maar ik zou (ook) kiezen om die nieuwe accu te reserveren voor andere stroomverbruiker(s) en niet paralel verbinden.

• ZeilDude

Al dat geschakel tussen service accu's vindt meneer Peukert helemaal niks.

http://en.wikipedia.org/wiki/Peukert's_law

Gewoon 1 grote service accu bank is het beste.

60Ah accu's zijn niet zo duur dus ik zou ze of allemaal vervangen of die van 60Ah paralel aan die van 55Ah zetten (ok is niet perfect) en als de gehele bank minder gaat presteren ze alsnog allemaal vervangen.

Ga svp niet met schakelaars klooien.

• Kaptein iglo

Wat ik niet lees maar wel heel belangrijk is , is dat je uitsluitend loodaccu`s met loodaccu`s en gelaccu`s met gelaccu`s mag koppelen. Anders gaat het gegarandeerd mis. Groet. K.I.

• Jacco

Cor

je verhaal klopt, maar wat ik bedoelde met opvreten is dat de oudere en vaak slechtere accu steeds minder geladen wordt. Dus die doet op een gegeven moment niet meer mee. En op een bepaald moment draai je eigenlijk op 1 accu en dan loop je het risico dat je lader (als je de plus van de 1e accu en de min van de 2e accu aangesloten hebt) een accu aan de kook brengt.

jacco