Arnoud hierbij vrijblijvende informatie en tips:
Bij de keuze van een nieuwe motor zou ik zeker letten op het gewicht, en de ruimte die je beschikbaar heb in je huidige boot. Kies altijd een motor met een warmtewisselaar. Dit zal je veel ellende besparen en de motor kan veel langer mee. Het eventueel aansluiten van een warmwaterboiler is dan ook mogelijk. Verder, is de motor zo gebouwd dat ik overal goed bij kan als ik onderhoud wil plegen? Destijds heb ik de motorruimte opgemeten en op schaal de motor uit papier geknipt. Op de sites van de verschillende motorfabrikanten staan de afmetingen van de motoren vermeld. Zo kun je eenvoudig inschatten of het gaat passen. (Toen wij voor de keuze stonden viel Mitsubisi en dus ook Vetus meteen af omdat deze motoren het vliegwiel aan de achterkant hebben en daar dus te breed waren) Bij de wisseling van Volvo naar Kubota kon ik de volvo- gashendel blijven gebruiken maar moest ik wel de vooruit en achteruit omzetten, hetgeen eenvoudig kan worden aangepast. Het bedieningspaneel moest wel omgezet worden maar paste op de plaats waar de oude had gezeten. Let ook op de diameter van de uitlaatslang en de demper. Ik kon destijds alles hergebruiken. Waar ik niet naar had gekeken was de draairichting van de schroeas van LH naar RH (Left-handed naar right-handed). Betekend dus simpelweg een nieuwe schroef. Het bepalen van de juiste schroef is ook heel belangrijk. Het zou toevallig zijn wanneer je huidige schroef bij de nieuwe motor zou passen en dat komt echt heel precies. Op de site van GORI kun je gratis een berekening laten maken dmv het invullen van allerlei gegevens van schip en te kiezen motor. Tevens zou het heel goed kunnen zijn dat er voor de Contessa 32 (engels schip) informatie is te vinden van mensen die dit eerder hebben gedaan. Misschien dat er op een site iets is te vinden en dan hoef je het wiel niet zelf uit te vinden. Ik weet bijna zeker dat Beta-Marine Engeland je daar meer over kunt vertellen. Wat ik zeker nog kan aanraden als je er toch aan gaat beginnen. Als de oude motor er uit is breng meteen goede geluidsisolatie aan met antidreunplaat. En monteer meteen een bullflexkoppeling tussen de motor en de schroefas. Het comfort van een stille motor is zo plezierig en de bullflexkoppeling helpt hier zeer bij + dat de uitlijning van de motor t.o.v. de schroefas niet meer zo kritisch is. Mag dacht ik 3 graden uit lijn staan. Het uiteindelijk ombouwen stelt niet zo veel voor en heb ik zelf gedaan. Tenslotte:
Als je oude motor nog redelijk goed is dan niet inruilen maar op Marktplaats zetten, scheelt bijna het dubbele in ons geval. Succes ermee en gegroet. K.I.
.