aanschaffen nieuwe motor

• Arnoud

Goeiedag,

wij overwegen een nieuwe motor in te laten bouwen in onze Contessa 32. (We gaan zelf niet bouwen. Het stopt voor ons bij onderhouden).

Alle tips, valkuilen en goeie adressen zijn zeer welkom.

Nu op het oog: Volvo Penta of een Yanmar.

Prijzen vallen tot nu toe niet mee.

Alvast bedankt!

Groet,

Arnoud.

• René

Hallo Arnoud,

Ik zat vorig jaar met hetzelfde probleem. Yanmar en VolvoPenta zijn toch de duurdere motoren. Ik heb gekozen voor een Beta Marine (www.betamarine.nl) en ben er erg tevreden over. Een simpele motor met een Kubota blok. (heeft Nanni ook). Ook simpel en gemakkelijk te onderhouden, ook niet onbelangrijk. En natuurlijk de prijs: Stukken goedkoper dan de overige merken. Dit merk is erg in opkomst in Nederland, terwijl heel Engeland er blijkbaar al met vaart. Ook Henk de Velde heeft er eentje in laten bouwen.

Houd ook rekening met de onderdelen: die van Yanmar en Volvo Penta zijn erg duus als je ze origineel koopt.

succes met je keuze!

Groeten,

René

• Paulus

Ervaring met Bukh, Volvo en Yanmar. De laatste wint wat mij betreft gezien service-organisatie, duurzaamheid, maar vooral omdat ze voor DHZ-onderhoud m.i. het meest geschikt zijn. Alles lekker inzichtelijk en goed handboek. Aanschafprijs betaalt zich terug.

• erik

Een Yanmar motor is meer toegankelijk voor reparatie i.v.t. Volvo Penta. Een volvo Penta is meer onderhoudsvrij en stiller. Al met al zou de Volvo Penta mijn eerste voorkeur hebben, behalve bij een groot prijsverschil dan zou ik de Yanmar kiezen.

• richard

Bij een kleiner bootje heeft Yanmar ook het voordeel dat hij een stuk lichter is, dat scheelt al gauw een man extra in de kuip.

Zelf heb ik er ook een, nu 13 jaar oud. Net uit de winterstalling is het altijd starten en lopen, de krukas hoeft nauwelijks meer dan een slag rond te gaan.

• Cor

Met Volvo-Penta heb ik goede ervaringen. De meerprijs betaalt zich later mogelijk gedeeltelijk terug. Yanmar is een motor die oorsprong heeft als scheepsmotor maar wordt ook gebruikt in kranen en dergelijke. Volvo motoren zijn industrie motoren van Perkins zeer veel gebruikt in maaimachines e.d. De basis van de Volvo MD2020 was Perkins/kubota. Het zou mij niet verbazen dat de nieuwe D1-20 dat ook is. Van een verhuurder heb ik al eens gehoord dat er minder storingen zijn bij een Yanmar motoren.

Onderdelen van VP zijn schreeuwend duur, maar door de goede service binnen 24 uur leverbaar.(per bode) Volvo heeft ook een mooie watergesmeerde schroefasafdichting

Een kennis van mij heeft al eens zelf een nieuwe Sole ingebouwd. Naar een paar maanden sloeg een drijfstang door het blok.(had al eens eerder waterslag gehad.)

Van garantie was geen sprake omdat het om zelfinstallatie ging. De verzekering dekte de schade ook niet omdat hij verzuimd had de nieuwe motor te verzekeren.

Op zijn polis stond nog de oude motor.

Cor

• Kaptein iglo

Ik kan mij helemaal bij Rene aansluiten en Beta-Marine adviseren. Als je op de site kijkt zie je onze vorige boot (Sigma 33) met een Volvo MD7a en later de Beta Marine BD722. Wat een ongelooflijk verschil! Voordelen: Gebaseerd op Kubota blok, licht en sterk. Kubota maakt industriele motoren die bedoeld zijn voor generatoren en koel-machines, graafmachines enz enz. Motoren die duizenden uren draaien en zelden problemen geven. Onderdelen en reserve materialen te koop bij de groothandel en landbouwmachine toko`s e.d.. Niet direct aan het water maar wel waar we de rest van de tijd langs komen. En normale prijzen. Olie verversen niet om de 50 uur maar 500 uur. Erik van Kuikhoven is een geschikte vent die met de Beta Marine flink aan de weg timmert en inmiddels een flinke ervaring met deze motoren heeft op gedaan. Hij kan je prima adviseren en helpen bij de aankoop van bv. overige materialen die je nodig heb om de zaak om te bouwen. De Beta-Marie is ook te koop met ondiepe sump en dus vrijwel overal in te bouwen. En het beste argument: Scheelt prijstechnisch heel veel met alle andere merken motoren. Ga in ieder geval eens kijken en laat je aangenaam verrassen. Mocht je nog vragen hebben, laat het me weten en misschien kan ik je helpen. Veel wijsheid gewenst en gegroet. K.I.

PS: Mijn buurman in de haven heeft er net ook een ingebouwd en eveneens zeer enthousiast.

• hans

ik sluit me bij de Kubota mensen aan,

Heb zelf en Nanni 4 cyl 50 pk met byzonder goede aftersales ervaring van die mensen uit Grouw , 6 jaar intussen

Een clubgenoot heeft een Alpha 4 cyl 50 pk vanuit Nijmegen met hetzelfde blok van Kubota en zweert er net zo hard bij als ik

Ander clublid vaart al enige duizenden draaiuren met de 3 cyl van kubota zelf, zonder problemen

altijd een moeilijke beslissing

veelsterkte

Hans

• sijlvilozoov

hans schreef:

>

> Ander clublid vaart al enige duizenden draaiuren met de 3 cyl

> van kubota zelf, zonder problemen

>

> Hans

Zeilt ie ook nog wel eens?

• Arnoud

Ik las ergens in een lijntje dat een Beta Marine stationair enorm trilde. Om die reden was het toerental verhoogd.

Komt dat iemand bekend voor?

Arnoud.