Huiddoorvoeren

• Sindbad

Heb ik ook zo; 4 dikke 8 cm (?) pijpen voor kuipafvoer; de rest zit ook op stukken pijp gemonteerd.

Invetten doe ik ook met een bokkepoot; met een vette lap kan alleen met de afsluiter open; dan smeer je de bol van de afsluiter zelf dus NIET. Wel de pijp.

Dus beter denk ik: afsluiter dicht, dikke dot vet er tegenaan, en dan de afsluiter flink vaak open en dicht doen.

Succes;

Pieter

• richard

Sindbad schreef:

>

> Dus beter denk ik: afsluiter dicht, dikke dot vet er tegenaan, en dan de afsluiter flink vaak open en dicht doen.

Het pakkingmateriaal van de afsluiter moet dan wel bestand zijn tegen het vet. EPDM-rubber is dat niet.

• Wilfred

Richard,

Bedankt. Weer wat geleerd.

Ik zal naar het boek op zoek gaan.

Ik heb ook wel eens gehoord dat (hoewel RVS een edelere legering is dan staal), het RVS wordt aangetast. Het chroom uit het RVS offert zich daarbij op. Ik heb dat zelf niet kunnen constateren.

De RVS doorvoeren zijn overigens nergens zuurstofloos. Daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Om die reden heb ik overigens wel twee jaar terug mijn zeerelingdraad vervangen. Die was van RVS met kunststof mantel. Mantel er af gesneden, en veel roest. Ik heb het nu van RVS draad gemaakt met daaromheen een ruime doorzichtige slang.Ruim genoeg voor difussie van zuurstof en ik kan er doorheen kijken voor inspectie.

Groet,

Wilfred

• Kaptein iglo

Wat een milieubarbaren ! Ik kan me niet voorstellen dat dit zo echt nodig is. Groet. K.I.

• Wilfred

Kaptein Iglo,

Je hebt ook plantaardig vet (biologisch afbreekbaar) wat ook voor vetgesmeerde schroefassen wordt gebruikt. De vraag is dan wel of dat twee jaar blijft zitten.

Je hebt wel een punt. Minerale vetten zijn wel een belasting voor het milieu. Maar goed, de meeste coatings en antifoulings natuurlijk ook.

Ik heb ook de volgende truck gehoord. Demonteer de afsluiter. Maak de doorvoer van binnen goed schoon. Prop de doorvoer van onderen dicht met een lap en zet er een blikje onder. Giet verf in de doorvoer. Trek de lap er uit en laat de overtollige verf in het blikje lopen.

Het probleem is natuurlijk hoe je de binnenkant goed ontroest en ontvet. Mijn ervaring is dat de hechting van verf meer wordt bepaald door de behandeling van de ondergrond dan van de kwaliteit van de verf.

• Sindbad

Kaptein iglo schreef:

>

> Wat een milieubarbaren ! Ik kan me niet voorstellen dat dit

> zo echt nodig is. Groet. K.I.

Mijn afsluiters had ik te lang niet gebruikt, zaten behoorlijk vast, dus ik moest wel.

Ik gebruik schroefasvet. Is dat erg….?

• Sindbad

Kaptein iglo schreef:

>

> Wat een milieubarbaren ! Ik kan me niet voorstellen dat dit

> zo echt nodig is. Groet. K.I.

Mijn afsluiters had ik te lang niet gebruikt, zaten behoorlijk vast, dus ik moest wel.

Ik gebruik schroefasvet. Valt dat onder illegale lozingen?

• Kaptein iglo

Er zijn verschillende soorten schroefasvetten in de handel. Ik weet nog toen ik als swtk voer wij als test biologisch afbreekbaar schroefasvet aan boord kregen. Dit maakte voor de werking niets uit maar voor het milieu des te meer. Prijstechnisch was het welwat duurder en niet overal verkrijgbaar. Toch hebben we er toen voor gekozen om daar verder mee te gaan. Per 24 uur ging er zeker 1 kilo vet door de schroefas naar buiten. Natuurlijk niet vergelijkbaar met wat wij met onze jachies doen maar toch, vele …..

Als het niet anders kan, moet je het niet laten maar als er een redelijk alternatief is, zou ik daar voor gaan. Groet K.I.