Huiddoorvoeren

• Wilfred

Dames/heren,

Ik heb een stalen schip waarmee ik ook op zout water zeil. Alle huiddoorvoeren zijn van RVS en gelast. Deze combinatie kan galvanische corrosie geven. De diameter is zo klein dat inspectie van de binnenzijde moeilijk is. Ik overweeg om ze er uit te halen en te vervangen door iets anders:

- kunststof doorvoeren en afsluiters (marelon?)

- bronzen doorvoeren en afsluiters

Ik vraag me af of doorvoeren en afsluiters van marelon sterk genoeg zijn. Het voordeel is natuurlijk dat er geen galvanische corrosie op zal treden.

De bronzen doorvoeren en afsluiters zullen sterk genoeg zijn, maar hier is galvanische corrosie weer mogelijk (hoewel het potentaalverschil tussen brons en staal kleiner is dan tussen RVS en staal). Het voordeel is dan dat je eens per x jaar de doorvoeren kunt verwijderen en de huid kan inspecteren / behandelen.

Misschien kunnen de doorvoeren en de huid van elkaar geisoleerd worden, b.v. met expoxy.

Ik ben benieuwd naar ervaringen, meningen, inzichten, etc.

• Hielke

Zal wel weer een hoop ‘onzin’roepers over me heen krijgen… bronzen doorvoeren & afsluiters zijn inderdaad relatief eenvoudig te vervangen. Het grote voordeel van brons -boven kunststof- is dat ze makkelijker te inspecteren zijn: een scheurtje ZIE je (of kan je zien) terwijl die kunsstoffen zomaar opeens ‘ploep’ of ‘krak’ zeggen.

Het potentiaal verschil staal/brons is met je anodes wel weg te poetsen.

Die bronzen doorvoeren en kogelafsluiters kun je in alle watersportwinkels gewoon van de plank kopen….

Groeten, Hielke

• Paulus

Ja, zoals het nu zit moet je boot toch aangevreten gaan worden. Marelon heeft een goede naam. Gaat ook niet zomaar stuk.

• richard

Hielke schreef:

>

> Die bronzen doorvoeren en kogelafsluiters kun je in alle watersportwinkels gewoon van de plank kopen….

Dat zal je nog tegenvallen, meestal is dat messing en als je geluk hebt van een iets betere kwaliteit dan de doorgaans standaard kwaliteit die geleverd wordt.

Messing is niet geschikt omdat het zink uit het messing zich langzaam opoffert ten gunste van het koper waarna je op den duur een sponsachtige roze massa overhoud.

Ook in brons zijn verschillende kwaliteiten, mangaanbrons is geen brons maar ook een messingsoort. Geschutsbrons (koper en tin) of aluminiumbrons (met nikkel of mangaan) is wel geschikt.

Een leverancier is http://www.toplicht.de/ ze noemen het daar Rotguss.

Overigens kun je ook overwegen om de doorvoeren van dikwandige ijzeren gaspijp met draad met een verstevigingsplaat op het vlak te lassen. Als je die niet te lang laat lukt het nog wel om de binnenzijde met een pijpenragger schoon te maken en de nodige bescherming aan te brengen. Op het draadeind van de gaspijp zet je dan de afsluiter.

• Kaptein iglo

In mij vorige boot waren de afsluiters allemaal op de aarde aangesloten en zat overal in de buurt van afsluiters een zinkanode. Nooit problemen met aantasting of corrosie gezien. Geluk gehad of is dit de oplossing ??? Verder lijkt het mij wanneer de rvs afsluiters d.m.v. een rubber pakking geisoleerd zijn van het staal en er nylon ringen zijn gebruikt, er ook geen probleemen zouden moeten kunnen ontstaan. Groet k.I.

• Wilfred

Beste Kapitein Iglo,

Iedereen overigens bedankt voor de reacties.

De doorvoeren zijn van RVS en in de romp gelast, dus die zijn geaard. Maar daar zit denk ik het probleem. Als ze elektrisch geïsoleerd waren had ik geen stroomkring en geen galvanische corrosie.

Groet,

Wilfred

• Jacco

Onze stalen boot is uit 1986 en heeft gegalvaniseerde pijpen met draad en daarop rvs afsluiters. Goede anodes en elke 2 jaar, als we uit het water gaan, met een bokkepoot alle pijpen aan de binnenkant in het vet zetten. In 2002 heb ik een aantal pijpen en afsluiters vervangen, maar geen schade te ontdekken.

• Wilfred

Beste Hielke,

Dit is bruikbare informatie.

Ik ben met je eens dat het bronzen doorvoeren en afsluiters zouden moeten zijn. Messing is geen optie, ook niet in een kunststof of houten schip.

Ik neem aan dat aluminiumbrons een legering is van koper met aluminium. Aluminium is nog onedeler dan zink. Zink lost op uit messing, lost het aluminium niet op uit aluminiumbrons?

Op internet zijn verschillende webwinkels waar je zeewaterbestendige bronzen doorvoeren kan bestellen. Daar is denk ik wel aan te komen.

Over een stalen huiddoorvoer inlassen heb ik ook nagedacht. Als die groot genoeg is, kan je die van binnen coaten. Met stalen afsluiters heb ik slechte ervaringen. Een RVS afsluiter op een stalen doorvoer geeft ook weer galvanische corrosie. Volgens mij is de schroefdraadverbinding tussen RVS afsluiter en stalen doorvoer niet goed te isoleren (of misschien wel met chromaatpasta wat ook op aluminium masten met RVS beslag wordt gebruikt?).

Groet,

Wilfred

• Wilfred

Beste Jacco,

Bedankt voor de info.

Zit het hele schip in de zink (geschoopeerd)?

Wat voor vet gebruik je? Dat zal iets moeten zijn wat niet snel wegspoelt. Ook niet met schoonmaakmiddel uit een toilet of wasbakje.

Ik vindt het wel een goede oplossing voor de pijpen van mijn zelflozende kuip. Die lopen rechtstreeks van de kuip naar de huid van het schip. De pijp is van RVS en zo dik dat ik er een heel eind in kan komen. Met een touwtje en een doekje met vet kan ik die makkelijk helemaal invetten.

Groet,

Wilfred

• richard

Wilfred schreef:

> …Zink lost op uit messing, lost het aluminium niet op uit aluminiumbrons?

Ja, maar er zit 4% nikkel bij dat het uitlogen van het aluminium voorkomt.

Het risico bij RVS is dat het alleen roestvast is als er zuurstof bij kan komen, dat kan zuurstof uit de lucht of zuurstof in het water zijn.

Het is gevaarlijk in constructies waar geen zuurstof bij kan komen, dan ontstaat in RVS put- of spleetcorrosie wat dwars door het materiaal kan gaan terwijl het oppervlak er redelijk intakt uitziet.

Als je eigenaar bent van een metalen schip is het boek ‘Corrosie van metaal op schepen’ aan te bevelen. Daarin staan tips wat je moet doen en vooral moet laten om problemen te voorkomen.