Gezins zeil vakantie

• ZeilDude

Ik vaar hier al een paar jaar met kinderen van (nu) 4 en 6. Enkele toevoegingen op voorgaand lijstje:

- Enkhuizen: Zuiderzeemuseum

- Medemblik: Bakkerijmuseum (zelf koekjes bakken & versieren), kasteel Radbout daarnaast een kinderboerderij daarnaast een leuke speeltuin (die onlangs afgefikt is). Met de stoomtrein naar Hoorn en via veerboot weer terug: http://www.museumstoomtram.nl

- Makkum: Vooral leuk als het mooi weer is (strand, zwembadje bij haven, wat ver weg van dorp).

- Lelystad: Bataviawerf, Bataviastad, met de bus naar Aviodrome

- Hindelopen: heeft eigen binnenzwembad(je)

- Stavoren: De binnenhaven heeft eigen binnenzwembad(je), strandje

- Hoorn: Stoomtrein naar Medemblik

- Volendam: heeft een nieuwe haven ten zuiden van het dorp, met winkels restaurants etc.

De nieuwere grote commerciële havens hebben voor kinderen meestal de beste faciliteiten, maar zijn vaak minder gezellig.

• JR

Ik heb Muiden nog niet voorbij zien komen: Muiderslot en Pampus (avontuurlijke speurtocht door het fort. echte aanrader voor kinderen).

Durgerdam. Officieel mag het niet, maar mijn kinderen hebben zich eens een hele dag vermaakt met pontjesbaas spelen op het pontje in de jachthaven.

Op een rustige dag voor anker overnachten bleek ook een heus avontuur. De volgende ochtend de slaap uit je ogen wassen door zo in het water te springen. Geweldig!

• sietje

In de haven van Naarden zijn wasmachines, erg handig met 2 kinderen aan boord?!

Vlakbij de jachthaven van Almere Haven is een strandje, niet meer toegankelijk bij blauwalg, dat is jammer. Het kommetje van Almere Haven heeft leuke, en lekkere, terrasjes.

Een dagje pampus is leuk, overnachten kan daar dacht ik niet.

Durgerdam? alleen het pontje is er als vermaak, verder echt niets te doen.

Haventje van de Eemhof natuurlijk voor het zwembad en de bowlingbaan van de Eemhof.

Bij de jachthaven van Muiden, de koninklijke, is een strandje, en héééérlijke douches.

In de jachthaven van Monnickendam is invriesmogelijkheid, en ik dacht ook wasmachines… Voor de kinderen kun je er een roeibootje lenen.

Hoorn, heerlijk winkelstadje met veel galeries en antiek/curiosa. Neem de binnenhaven, de rechterkant van de haven is een parkje om heerlijk te spelen.

Vanaf de haven van Enkhuizen gaat het bootje naar het openluchtmuseum.

Overnachten op de eilandjes van het IJ- en Gooimeer. Hier zijn alleen boxen, verder geen voorzieningen. Kampvuur maken mag. overnachten in een eigen tent kan ook.

fijne vakantie

• Sindbad

Inderdaad is Pampus erg leuk met eigen boot. Afgelopen jaar met 7 Bf naar toe gestoven; aanleggen was een toer daardoor, maar wel extra leuk. De rondleiding door vrijwilligers is super. Leuke souvenirs ook; ik gebruik mijn Pampus-pukkel nog steeds.

Weet je dat, als ze met de Pampus-kanonnen oefenden, dat de ramen in Muiden open moesten staan ivm risico op sneuvelen? Waren Krupps kanonnen, in WO 2 is de zaak helaas door de Duitsers (jawohl) gesloopt.

En vergeet niet; voor kinderen is het vaak leuker naarmate het primitiever is. Een vluchthaven met een oude hijskraan of stijger is geweldig voor kinderen.

Wij vonden de Sixhaven erg gezellig (wel vol!) tegenover het CS Amsterdam; hebben met rubberboot (kabel met slot mee) alle grachten gezien; zo kun je overal komen. Ook bij Het Anne-en-Frank huis (dochter van 6) en de walletjes.(Pap, wat doen die mevrouwen daar?).

En vergeet aub Vlieland niet; erg leuk eiland, leuke haven, en krabben vangen, zwemmen etc kan allemaal bij en in de haven.

Veel plezier

Pieter

• Hielke

Ik bedacht me net dat je met een Bav37 van de OP helemaal niet in Naarden, de Eemhof en het Gooimeer KAN komen…

Wij wel, maar dat is een heel ander verhaal. Wel een leuke draad geworden dit!

Groetjes allemaal, Hielke

• sietje

Hielke, je hebt vast gelijk, dus misschien voor de topicstarters Christine en Jan het volgende:

Wij hebben een bootje van 25 voet, en die past makkelijk onder de Hollandse Brug door, en de Stichtse Brug gaat natuurlijk ook prima. We kunnen als jullie dat willen natuurlijk van boot ruilen?? Er komt dan een heel leuk, aantrekkelijk vaargebied bij. Ik heb zelfs reacties gelezen dat het voor jullie op een kleinere boot leuker vakantie houden zou zijn! Wij gaan ook in vakanties, niet alle hoor, zelfs met 4 kinderen met dit bootje weg. Twee kinderen slapen dan weliswaar in een tent aan wal, maar dat verhoogd slechts de vakantiepret, en dit zijn 2 kinderen van 16 jaar. De mannen van 10 en 14 slapen aan boord, en tegenwoordig hebben we ook nog een hond die er nog steeds bijpast!

Denk er gerust even over na, Sietske