Peter schreef:
>
> Met 39 voet is de keuze van havens niet zo groot….
Volgens mij sterft het in de ijsselmeerhavens van de 40ft'rs enz. Je bent echt niet de grootste en je komt ze overal tegen…..
Trouwens zegt die 39 ft niets over de diepgang. Er kan wel een 150cm tandemkiel onderhangen.
>
> Met kleine kinderen kun je beter op een camping of in een
> huisje zitten aan het water met een klein bootje er bij. Dat
> vinden de kinderen veel leuker en het is nog een stuk
> goedkoper ook. Bijkomend voordeel, ze leren veel beter zeilen
> (jij ook trouwens) op een klein bootje.
Klopt. Kinderen vinden dit ook leuk maar als pa en ma heb je toch ook wat te willen. Ik pas mijn vakantie en vaar gedrag aan aan het feit dat ik kinderen heb maar als ik vanaf nu alleen nog maar in een centerparcje vakantie mag vieren zoek ik over een jaar een val om me mee op te knopen……….
Wie zegt overigens dat onze vraagsteller wil leren zeilen misschien kan de beste man/vrouw wel prima zeilen. Het bezit van een schip geeft daar naar mijn mening ook geen garantie op……..
>
> Met zo een joekel van een boot kun je vaak niet anders dan
> lang op het water zitten (24 tot 30 uur naar Engeland) iets
> dat kleine kinderen stomvervelend vinden. De Friese meren
> zijn overwegend onbevaarbaar voor zo'n schip. Alleen de
> geulen zijn daar diep genoeg en de meeste havens te ondiep
> en/of te klein.Deze pa vind grote boten hoe dan ook een
> absolute afrader voor een gezin met kleine kinderen.
Wat een gelul….
De vraag was gericht op leuke havens op het ijsselmeer. Een tocht naar engeland stond niet op het verlanglijstje. Ik zie niet waarom dat met een groot schip niet zou kunnen. Het is juist een voordeel omdat je door de grotere lengte relatief sneller bent en dus je vaartijd korter zodat het voor de kinderen ook leuk blijft.
De friese meren zijn misschien niet zo handig, hoewel de diepgang niet bekent is, maar ook daar was de vraag niet op gericht.
Maar goed……..
Op het ijsselmeer zijn bijna alle grotere havens prima te doen. Persoonlijk vind ik Marken, Urk en Stavoren(oude haven) wel leuk. Ik ga graag naar de haventjes waar op korte afstand iets van een strandje is.
In Marken kun je prima fietsen(huren) en het is relatief rustig.
Bij Urk zit een strandje.
Bij de oude haven van Stavoren zit ook een strandje.
In de andere reactie's staan vast nog meer leuke tips.
Ik zou wel de vaardagen niet te lang maken en af en toe lekker een dagje stil liggen is ook niet erg. Als wij met de kinderen varen is bv windkracht 5-6 voorspelling een prima reden om een dagje te blijven hangen. We varen per dag ook liever niet meer als een uurtje of 4 a 5. Als we een dag wat langer doorvaren, kan wel eens nodig zijn of zo uitkomen, blijven we de dag daarna liggen.
Verder weet ik niet of je de wadden overweegt maar wij hebben het vorig jaar op Texel erg leuk gehad. De marina is eigenlijk niks maar wel luxe. Wasmachines
enz zijn wel eens handig.
Verder wens ik jullie een fijne vakantie en laat nog eens weten hoe het geweest is,
Erwin
P.S. deze Pa zou ook graag met een 39 ft op stap gaan………