oude en nieuwe types Bavaria

• Marc

Met een ongelimiteerd budget kan iedereen een fantastisch schip bouwen.

Maar om met een heel beperkt budget toch iets redelijk goeds te maken, daarvoor moet je echt geniaal zijn.

En dat doet Bavaria, en daarom meng ik me ook nooit in de discussie.

Ik wijs alleen even op de test die deze maand in Zeilen staat, over de Bavaria38, die vlg HB sterk verbeterd is.

Het lijstje van Frank geeft voor de B34 ‘00 een ballast% van 40%, de B34 ’08 25% en de D34 '08 36%

De B38 uit de test heeft 29% . Dit is slechts marginaal beter. maar omdat het een langkieler is kan het effect in stabiliteit (mogelijk) te vergelijken zijn met 40% van een kortkieler en dan is de breedte ook nog een factor.

Al met al is de conclusie van de test, dat het nog steeds niet de 1e keus is voor een wereldomzeiling, maar wel een heel goede keuze voor de andere 99% van de zeilers.

Marc

• kptnPlp

Marc schreef:

>

> En dat doet Bavaria, en daarom meng ik me ook nooit in de

> discussie.

>

En wat doe je nu dan? Is dat een bestelling voor een IJstaart soms?

http://www.google.com/search?q=bavaria+keel&sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rlz=1B3GGGL_enNL247NL247

• richard

kptnPlp schreef:

>

http://www.google.com/search?q=bavaria+keel&sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rlz=1B3GGGL_enNL247NL247

Over oude koeien gesproken. Ook high-tech schepen van “gerenomeerde” ontwerpbureaus hebben nog wel eens last van problemen met hun kiel; dat heeft de laatste Volvo Oceanrace wel bewezen.

Wil je een schip met absoluut degelijke kielconfiguratie dan kom je uit op een klassiek S-spant waarbij de kiel een integraal onderdeel is van de scheepsconstructie en niet een los aangebout aanhangsel onder de romp is.

Wat dat betreft ben ik persoonlijk toch een liefhebber van bewezen vormgeving en degelijkheid; mijn scheepje heeft een kielgewicht van 58% van het totale scheepsgewicht. Misschien wat zwaarder en minder snel bij weinig wind maar als het eenmaal gaat waaien hoef ik niet bang te zijn dat er iets mis gaat als er wat te veel zeil wordt gevoerd.

• Edward

flauw…..

http://www.google.com/search?hl=nl&rlz=1B3GGGL_enNL247NL247&q=maxfun+keel&lr=

hier hoor je nooit wat over. Waarom wordt er over de kielen van de Bav dan zo enorm doorgezaagd?

• BJ

Omdat er geen andere minpunten te verzinnen zijn over een Bav… :D De zeurders zijn al dolblij dat ze _iets_ hebben en dat zal tot in lengte van dagen worden gebruikt.

• Cor

Plop, jouw ervaring en kennis van watersport en internet lijkt groot. Ik kan het even niet meer vinden, maar vertel eens wat voor een merk en welk type boot had je ook al weer?

Cor

• marksvrijheid

enne wat dachten jullie ervan eens een fotootje op het smoelenboekje te zetten :)

• Edward

Mijn smoel staat al genoeg op het net. :)

Vindt het wel mooi zo…..

• Joop

Ha die Mark,

Werken de pompjes nog naar behoren ??

Grt, Joop

• marksvrijheid

jes, prima spul, is je lakwerk mooi geworden?