oude en nieuwe types Bavaria

• Frank

Hoi,

Blijft een mooi onderwerp, Bavaria! Maar nu de hamvraag; Zit er verschil in de oudere types (denk aan de serie 340, 370 lagoon of carieb) en de huidige serie.

De huidige serie is op zich best goed. Maar ik heb het gevoel dat de oudere types wat “zwaarder” werden gebouwd. Of is dit maar een idee?

Dit weekend lagen wij voor een 370 Lagoon en het zag er toch zeer degelijk uit. Het is dat er bavaria op staat anders zou je het wellicht kunnen toeschrijven aan een ander merk.

• Wiegert

Hoi Frank,

Dat heb je inderdaad goed gezien. In die tijd was het doel de beste seriebouwer ter wereld te worden. Of dat gelukt is weet ik niet. Hierbij een link naar een werfbezoek van de waterkampioen aan Bavaria.

http://geocities.com/werfbezoek/

Wiegert

• erik

Oudere types zijn volgens mij ook zwaarder gebouwd dan de nieuwe. Je kunt het nagaan a.d.h.v. de technische specificaties.

Uiterlijk en interieur zijn ook anders dan oude Bavaria's. Nu vooral lichte interieurs, grotere ramen en met extra dakramen met meer lichtinval. Vroeger waren het vooral donkere interieurs met kleine raampjes aan de zijkant. Overigens zie je hetzelfde bij Beneteau e.d..

• Frank

Kijk eigenlijk hadden ze dus bij Bavaria deze weg moeten blijven volgen denk ik… als je de test leest…. je moet er niet aan denken met een nieuwe Bavaria. 2x tegen de rotsen en geen scheur te bekennen. Hmmm

Bedankt voor deze info!

• BJ

Hoezo? Worden nieuwe Bavaria's anders gebouwd dan???

• Cor

Bavaria bouwt sinds 2005 weer zwaarder. Zo weegt de nieuwe 34 cruiser meer dan een 37tiger van een paar jaar terug. Er zijn maar weinig schepen die zoveel aan polyestergewicht hebben dan de huidige cruiser serie van Bavaria. Maar gewicht zegt niet alles. De nieuwe Dehler 34 weegt ca. een ton minder dan de nieuwe Bavaria 34 cr en is mogelijk toch stijver. Wat dit voor de snelheid en de portemonnee betekent is niet zo moeilijk te raden.

Cor

• richard

Cor schreef:

>

> Bavaria bouwt sinds 2005 weer zwaarder. Zo weegt de nieuwe 34

> cruiser meer dan een 37tiger van een paar jaar terug.

Dat hoeft niet meteen een voordeel te zijn, als het grotere gewicht mede wordt veroorzaakt door allerlei toeters en bellen zoals elektrische apparatuur, rolfok en rolgrootzeil.

De ballast/gewichtratio van zo'n 34 is met 0,25 niet zo heel hoog naar mijn idee.

• Cor

Inderdaad de ballast/gewichtratio is niet hoog zelf erg laag. dat heeft zijn voor en nadelen. Dit komt meer voor bij moderne bijna platbodem ontwerpen met veel vormstabiliteit. Dit heeft zijn voor en nadelen. Blijft dat deze ontwerpen aan de CE A categorie voldoen.

Het gewicht neemt door apparatuur volle tanks en bemanning en dergelijke ca. 500 tot 1000 kg toe bij een 34tiger.

Maar ik ging uit van een standaard schip schoon aan de haak of wel de brochure specificaties

Om nogmaals het vermoeden van Frank te bevestigen het volgende.

Bavaria 34 ca. 2000: waterverplaatsing 4500 kg, balast 1800 kg, boot 2700 kg.

Bavaria 34 2008:waterverplaatsing 5700 kg, balast 1440 kg, boot 4200 kg.

Dehler 34 2008: waterverplaatsing 5100 kg, balast 1850 kg. boot 3250 kg.

Opmerkelijk is het verschil bij de twee 34tigers van Bavaria n.l. 1500 kg De nieuwe Bavaria 34 heeft 55% meer gewicht zonder de kiel. En dit is hoofdzakelijk polyester. Het interieur is zelfs minder massief en waarschijnlijk lichter. Wel is het schip 10 cm. breeder geworden.

Bavaria 37 lagoon 7100 kg

Bavaria 37 2000 5360 kg

Bavaria 37 2007 6900 kg

De ontwerpers J&J zullen hun bedoelingen gehad hebben waar wij alleen maar naar kunnen gissen.

Cor

• Frank

Allemaal bedankt voor de info. Blijkbaar gaat het dan weer de “betere” kant op met Bavaria.

• Frank

Zou dit dan ook voor andere merken gelden? Van Jeanneau hoor je eigenlijk nooit iets “negatiefs”. Osmose of erger? Jammer genoeg vindt je op internet ook niet zoveel van Jeanneau.