aanlegdrama's in havens

• richard

ZeilDude schreef:

>

> In zulke situiaties doe ik het met de kont in de wind

> achteruitvarend richting kade

Dat is de manier. Bij een zeilboot trekt de kont recht in de wind wanneer je met neutrale roerstand achteruitvaart.

Bij een zeilcursus werd voorgedaan hoe je met de motor in de achteruit het schip stabiel met de kont tegen een meerpaal kon leggen.

• BJ

Bij sluizen, in havens of bij andere manouvres zijn we toch allemaal motorboorvaarders… ik zie zelden iemand onder zeil een haven inkomen en soepel de box indraaien… :D

• BJ

Bij jouw boot misschien wel maar die van mij krijgt een eigen wil bij het achteruit varen met een neutrale roerstand. Net als jij hebben ze het mij op een zeilcursus ook laten doen en met een Wauqiez 43 gaat het soepel. Dezelfde truc met mijn eigen Contest 33 gaat toch een stuk minder soepel.

• marksvrijheid

hihi hangt erg af wat de vorm van het onderwaterschip is, de afstand tussen schroef en roer.. mijn langkieler gaat echt zijn eigen weg als ik achteruit sla en dat is zelden dezelfde als ik had bedacht :) daarom doe ik het vooruit

• sietje

Als wienig ervaren meezeilster, ik vaar u voor het 4e jaar mee met mijn vriend, ben ik nog steeds blij met hulp vanaf de kant. Ik weet inmiddels wel wat ik wanneer kan/moet doen. Staat er veel wind, hapert de motor oid, dan bespreken we eerst hoe en wat wie doet. Springen doe ik nog steeds niet, altijd stappen van boord af. Alle stagen dienen als houvast, een een landvast geef ik graag aan iemand op de steiger aan. Niet omdat ik het niet kan of eng vind, maar veiligheid boven alles.(40+, 3 kinderen, huishouden, werk enz)

Jullie mogen me allemaal uitlachen en vinden dat je het beter kunt,maar ik heb het gewoon naar mijn zin op het water.

Overigens, vriendje zeilt al 100 jaar en kan prima op de zeilen aanmeren en wegvaren, het laatste meer afhankelijk van mijn kunsten bij wegvaren, met kruisen ed.

Dus als jullie iemand zien stuntelen, zonder zeilpak, met zonnebril op blote voeten, vraag dan eerst mijn naam even na, vóór in lachen uit te barsten?? bedankt