aanlegdrama's in havens

• Paulus

Begrijp ook helemaal niet waarom iedereen altijd weer die haven inkruipt om half zes… Ik heb zo'n ijzeren ding aan een ketting en laat dat in the middle of nowhere vallen om dan de zon in de zee te zien zakken…

Ja, als je in een weekend als we nu hebben gehad zonder krassen een haven in/uit wil, moet je tevoren flink oefenen. Misschien helpt daarbij de video ‘Havenmanoevres’ die Zeilen levert, of het nieuwe boekje ‘Vaardig Varen’.

Ik heb wel tevoren flink geoefend, boot zonder gelcoat, scheelt krassen en bijbehorende stress. Maar niemand kan in die paar zeilweekends per jaar zeeman worden. Ook mensen zonder foute zeilpakken liggen weleens dwars in een sluis. Niet gefrustreerd over gaan doen en mekaar afmaken, lijkt me.

• schieper

Wij oefenen minimaal een keer per jaar man over boord.

In de winter, spreken wij vaak een zaterdag af dat we met wat mensen oefenen met aanleggen en afvaren bij veel wind. Met bemanning en alleen en op de moter en alleen op zeil.

Kan ik alleen maar aanraden. Is namelijk erg leuk.

Heb in Frankrijk eens meegemaakt dat bij mistral, een grote wedstrijdboot met wel 20 man bemanning in vol ornaat op een ander afgemeerd megajacht in voer doordat ze de wind niet goed ingeschat hadden en je met zo een 10 PK motor nou eenmaal geen schip van die afmetingen snel tot stilstand krijgt… Met zweet op mijn voorhoofd hebben wij daarna onze boot in een box geklapt alsof we dat al 100den van jaren deden. Dit leverde ons een compliment van de havenmeester op en we hebben dan ook de rest van de dag met de borst vooruit door de haven geflaneerd.

• otto

Een oud bootje, daar zit hem de kneep. In het aprilnummer van het (duitse) blad Yacht, staat een artikel over het veel moeilijker aanleggen van de moderne jachten. Hun advies, gebruik de palen en laat altijd een extra schuurlijst aanbrengen. In vergelijking tot hun voorgangers hebben de bij gelijke lengte tot wel 300% meer windvang en is vaak de schroef veel verder van het roerblad geplaatst. Voeg daarbij dat de boxen door de toename van de scheepslengte langer zijn geworden en dat dit ten kosten van de beschikbare ruimte tusen de tegenover elkaar liggende boxen is gegaan. M.a.w. meer windvang, kleinere manouvreerruimtes, langere reactietijden, dit betekend de aanlegprocedures aanpassen. Voortaan altijd bij enige wind, een vast punt tussen paal en voor- of achterkikker en laat, voor het indraaien, de motor verder zijn werk doen. Bij windkracht 6, dwars op de boot, praat je bij een 10meter jacht al gauw over 160 kg en dat trekt de “onwillige dame” op de punt echt niet.

Tot dit seizoen, heb ik ook soms met verbazing zitten kijken, maar nu ik zelf zo'n apparaat heb, weet ik wel beter en heb echt moeten oefenen, omdat ingesleten handelingen echt niet werken op die nieuwe ontwerpen. Het is zelfs zo erg, dat een behulpzaam handje op de steiger je hopeloos in de problemen kan brengen.

• Joop

Jammer nou Bon ,

Je reactie slaat totaal nergens op , ik wil jouw wel eens een motorboot zien afmeren.

Iedereen moet het leren, geef de mensen dan een beetje uitleg van hoe het beter kan, kleding , nationaliteit , huidskleur, Belgen , slaat al helemaal nergens op .

Als ik dit soort dingen lees , is het maar goed dat de p.c niet stinkt , dan was het hier niet te harden van eigen roem .

grt, Joop

• raptor

met mijn bootje is het nagnoeg onmogelijk om aan hogerwal aan te leggen. Vrij veel vrijboord, erg licht gebouwd en een bbmotor die achteruit niets doet en dan solozeiler. Kwestie van ken uw beperkingen. Ik probeer niets waarvan ik al weet dat het niet gaat en verder het gebruik van stootwillen van mezelf en anderen.

Pieter

• Paulus

Mwah, je krijgt dan toch altijd wel een lijntje via de kop op de wal en dan kan je verder alles met touwtjes regelen?

• Marc

Paulus schreef:

>

> Mwah, je krijgt dan toch altijd wel een lijntje via de kop op

> de wal en dan kan je verder alles met touwtjes regelen?

Ja hoor, makkelijk zat. Zie ik ze wel eens doen met een zwaar stalen werkschip van de baas. Gewoon zachtjes met de boeg tegen de kade aanvaren met motor in z'n werk, rustig naar voren lopen enz.

Alleen zal mijn kwestbaar polyesther bootje -als die al zou blijven liggen- daarbij een fikse deuk op de boeg krijgen. Ik ben daarin misschien wat eigenaardig, maar ik heb liever geen schade op m'n boeg.

Dus als ik alleen ben, zou ik ook niet weten hoe ik met straffe wind van hoge wal zonder schade kan aanleggen. De bediening van roer en motor zit bij mijn schip achterop in de kuip.

Ik zou 't nog wel kunnen proberen om, als er genoeg ruimte is, langsvarend een achtertros over een bolder te gooien, en als dat lukt, de boot stilleggen , waardoor die -door de wind- haaks op de kade komt te liggen. Dan met een tros van voorschip in de hand , van achter op de wal springen en dan de voortros aantrekken.

In de praktijk blijft 't heel riskant, omdat je de boot erg dicht bij de kade moet leggen en dan bij de onregelmatige wind en golfslag zoals je in een haven meestal hebt, de boot vrij snel met de kont tegen de kade kan slaan.

Marc

• marksvrijheid

hangt ook wel af van grootte van het schip… ik vaar schuins naar de wal en jump dan met twee landvasten aan wal en sjor mn 5 ton langs de kant

• ZeilDude

In zulke situiaties doe ik het met de kont in de wind achteruitvarend richting kade (dit kan dus in een schijne hoek). Schip ligt heel rustig achter de schroef. Afstand tot kade is goed te zien. Als je er bijna bent in z'n vrij, lijntje vanaf achter om de bolder. Stationair in z'n vooruit het het schip komt paralel aan de kade. Klopt de timing niet of gooi je mis, gewoon vooruit wegvaren en nogmaals proberen. Paar jaar geleden voor het eerst gedaan en sta nog versteld waarom ik het niet eerder heb geprobeerd.

• Rob Grootveld

<<< Onderliggende boodschap is dat er veel onervaren mensen in foute (motor)boten denken dat ze kunnen varen >>>

Houwel ik mij niet aangesproken voel, proef ik hieruit wel een ‘onderliggende’ boodschap richting motorboot vaarders. Echter, ook onder zeilers zitten de nodige schippers zijn die denken dat ze kunnen varen. (over gedrag, kennis en hanteren van de huidige regels zal ik het maar niet hebben)

Als meest opvallende voorbeeld wil ik dit even kwijt:

Veel zeilers geven af op motorbootvaarders als zijnde ‘stinkende diesels’. De praktijk laat echter zien, dat het meestal wel de zeilers zijn die in sluizen hun motor laten lopen ……..