voorrangsregels

• ZeilDude

Heb helaas geen enkel lid kunnen vinden dat de door Matthieu gestelde vraag voor mijn thuishaven voldoende beantwoord. De haven in/uitgang is n.l. een engte (samen passen 2 schepen er niet door), alle schepen zijn “klein” en varen onder motor (ook de zeilers). Stuurboord, voor-de-wind, groot/klein, stroming, binnenbocht etc. gaat allemaal niet op. Ook 6.07 niet.

Wel: Hst 1, Artikel 1.04 van de door Plop gebruikte link naar de wettekst.

Oftewel: Gebruik je gezond verstand (zoals altijd).

Als ik iets heb gemist hoor ik het graag.

Wil de echte kapitein nu opstaan?

• Kaptein iglo

Ha ha! Ik heb maar een been. Daar waar de regels er niet in voorzien zou je onder hoofdstuk “goed zeemanschap” er samen uit moeten komen. Daar heeft Plop absoluut gelijk in maar dat is een inkopprtje want dat weet natuurlijk elke watersporter. Regelmatig kom ik in situaties dat ik het ook niet exact weet hoe het zit of een inschatting moet maken in een situatie waar ik aan twijfel. Ik zorg er dan voor dat ik niemand in de weg zit en zoek een veilig stukje water op. Voorbeeld: onder de Moerdijk bruggen, moet je daar de aangewezen passage volgen of mag je er ook naast varen. Waarom is dat bij alle drie de bruggen verschillend (aangegeven) ? Met een 16 meter gestreken mast zou het plezierig zijn wanneer je een beetje weg kan blijven bij de beroepsvaart. Ik twijfelde en heb gewoon gewacht tot het rustig was en ben via de aangewezen passages gevaren. Groet. K.I.

• kptnPlp

Kaptein iglo schreef:

> Jammer dat je

> weer zo onvriendelijk en snel bent met je internetwijsheden.

> Groet. K.I.

Zoals elke boer weet: Je oogst wat je zaait.

En je hebt zelf de strijdbijl weer opgegraven…..

• kptnPlp

ZeilDude schreef:

>

> Heb helaas geen enkel lid kunnen vinden dat de door Matthieu

> gestelde vraag voor mijn thuishaven voldoende beantwoord. De

> haven in/uitgang is n.l. een engte (samen passen 2 schepen er

> niet door), alle schepen zijn “klein” en varen onder motor

> (ook de zeilers). Stuurboord, voor-de-wind, groot/klein,

> stroming, binnenbocht etc. gaat allemaal niet op. Ook 6.07

> niet.

Waarom niet? Leg dat eens uit?

6.07 legt volgens mij haarfijn uit hoe je in een engte (OA een smalle havenopening) behoort te gedragen.

• ZeilDude

Ik wil je 6.07 graag uitleggen :-) : Deze gaat vooral uit van een ongelijke situatie tussen twee schepen (voorrangssituatie). Dus groot gaat voor klein, zeil voor motor, etc. Je kent het wel. Bij een engte in een jachhaven gaat het bijna altijd om een gelijkwaardige situatie. Twee kleine schepen op motor, varen beide stuurboord, geen stroming, versmalling is aan beide zeiden, etc.

Tegenvraag: zou jij kunnen aangeven welk lid van toepassing is op deze gelijkwaardige situatie?

• BJ

Kinderen…. kinderen… !!!! Moet ik Helma roepen???

• Blue Loeks Marine

Volgens mij is het toch wel geregeld, en wel in artikel 6.16.

mvrg

arno

• kptnPlp

De leden: 3, 4, 5, 6, 8A, 8B, 8C, 8E, 8F hebben allemaal betrekking op kleine schepen. 3, 4 & 5 kun je zonder meer toepassen tussen gelijkwaardige schepen, en dat is de stituatie die het meeste voorkomt in de jachthavens. Lid 8 is lastiger met al die rare bootjes onderling. Toch is het niet zo ingewikkeld; op de plas gaat een zeilboot ook voor een roeiboot of een motorboot. En 8F is feitelijk de bakboord stuurboord regel die we al kennen van de plas. Dus als 3, 4 en 5 geen oplossing geven voor een situatie regelt lid 8 feitelijk dat de regels die we al kennen van de plas ook hier weer worden toegepast. Ik weet dat dit wat kort door de bocht is, maar als je de regels van de plas toepast als 3, 4, & 5 niet van toepassing zijn, gedraag je je in vrijwel alle gevallen conform lid 8 volgens mij.

De overige regels (niet zo veel) regelen zaken tussen grote schepen onderling. Wij hebben daar gewoonlijk niet veel mee te maken behalve dat we een groot schip vrijwel altijd voor moeten laten. En als twee grote schepen hun regels toepassen blijven wij het best maar uit de buurt. Met andere woorden, vergeet lid 7.

@Arno, 6.16 regelt de siuatie bij de uiterton waar de havengeul de hoofdgeul ontmoet, niet de havenopening (de vernauwing) zelf. Over de scheiding van twee vaarwaters is geen discussie meer, tenminste voor zover ik de thread goed inschat? Blijft over hoe we ons behoren te gedragen in de (nauwe) havenmond zelf. Ik denk nog steeds dat artikel 6.07 het antwoord daar op bevat.

En nog maar eens herhaald: Als je het niet zeker weet, of als de tegenligger het kennelijk ook niet weet, gebied goed zeemanschap ons (art. 1.05, een lager nummer en gaat dus voor op art 6), ons zodanig te gedragen dat gevaarlijke situaties worden vermeden, zelfs als we dan regels moeten overtreden.

• Blue Loeks Marine

interressant en nuttig onderwerp.

Voor de goede orde, ik refereer aan het bpr artikel 6.16. De term uiterton word daar niet genoemd, maar wellicht is daar dan jurispedentie over geweest die ik gemist heb.

Weliswaar is de uiterton veelal de havengrens enzo doorredenerend zou je dus daar het artikel moeten toepassen om een gevaarlijke situatie tussen de havenhoofden te vermijden. Dit lijkt mij niet echt praktisch, gezien de veelal grote afstand uiterton (als er al een is) en de havenhoofden. Artikel 6.16 lijkt mij toch echt van toepassing op het gedrag van schepen onderling bij het aanlopen en verlaten van de haven(hoofden).

artikel 6.05 regelt volgens mij specifiek de situatie bij de uiterton als daar onvoldoende ruimte is om de havengeul aan te lopen.

Als ik bovenstaand verkeerd zie dan laat ik mij graag overtuigen.

Mvrgr

Arno

• ZeilDude

Inderdaad. In 6.16 staat het duidelijk wat voor “mijn” haven van toepassing is nl. lid 1 en 4.

1. Een schip mag slechts een haven of een nevenvaarwater uitvaren en daarbij een hoofdvaarwater invaren of oversteken dan wel een haven of een nevenvaarwater invaren, nadat het zich er van heeft vergewist dat dit zonder gevaar kan geschieden.

4. Een klein schip mag bij het uitvaren van een haven of een nevenvaarwater en het daarbij invaren of oversteken van een hoofdvaarwater dan wel bij het invaren van een haven of een nevenvaarwater medewerking verlangen van een klein schip.

Het is me nu helemaal duidelijk :-).