Trailer-sailer?

• raptor

tekeningen van de boot heb ik nog en de bouwspanten heb ik vorig jaar weggegooid. Bootje kostte 20.000 guldens aan materiaal waarvan de helft dus bovendeks zit: rondhouten (carbon) zeilen, beslag ed. Verder nog 1000 bouwuren voor een ervaren timmerman met een eigen werkplaats. Trailer kostte ook nog eens 6500 guldens. Kortom, zelf bouwen is niet goedkoop maar wel erg leuk.

Pieter

• joep

Ik heb 20 jaar gereisd en gevaren met de Sailfish 18. Een heerlijk trailerbaar bootje met een geweldige kuip en wat aanpassingen voor 2/3 personen geschikt. Twee is optimaal. Voor minder dan 3000 euri kun je ze al kopen inclusief een goede trailer. Het hele geval is slechts 650 kg zwaar en kan door bijna iedere auto getrokken worden.

• sijlvilozoov

Helaas is die geweldige kuip niet zelflozend, de reden om er toch maar niet aan te beginnen….

• joep

Er zit een geweldige pomp in die de zaak zo droog maakt. Dus vilosoov, je negatieve aanbeveling gaat niet op. Trouwens ik heb nog nooit water in de kuip gehad, daarvoor is de boot te licht en zeilt hij over elke golf. Zelfs brekers van achteren liepen onder me door.

• jan

Beste,

ik ben jan uit belgie en heb reeds drie jaar een jantar 21 (tik maar es in op google : jantar boot en je komt op een hele website)

mijn persoonlijke ervaringen met de trailer boot combinatie is: heel goed in en uit het water te krijgen vie trailerhellingen maar het rechtzetten van de mast heeft wat voeten in de aarde en verloopt niet altijd vlekkeloos. Er zit met name geen slingerwant op en de mast vanop de oever of wal in één ruk rechttrekken wanneer je maat in de kuip hem opduwt lukt soms niet al te goed. Een strijkwant en slingerwant installeren vereist de nodige aanpassingen aan dek (doorboren enz..)

de boot staat op een pega 1350 enkelasser trailer, volgens de fabrieksnormen weegt de boot 920 kg en de trailer 350 kg, het geheel hangt achter een lancia lybra SW 1.9 jtd en rijdt op de platte belgische en nederlandse wegen goed mee, doch een rit naar zuid frankrijk zou niet kunnen, wegens een te zware belasting voor de auto en wegens te gevaarlijk

heb trouwens net een ongeval gehad met de hele combinatie die aan het slingeren gegaan is bij een snelheid onder de 80 km/ u: gevolg een boot op de weg, gekantelde trailer en beschadigde auto; voor boot en trailer geldt totaalverlies gezien zijn nog geringe waarde

dit geheel zet aan tot denken, vind ik…

• P

Arjan,

Wat dacht je van een Matilda 20, zie http://www.matildaowners.com/

groetjes, P.

• Ton

Ik heb een trailer sailer : Clever 23 op tandemasser achter VW-bus 88 PK. totaal ca 1700 kg (Trailer + boot). Boot staat altijd droog op trailer met mast omhoog. Het spul gaat per keer zeilen het water in en dat gaat met deze combinatie makkelijk. Heb een super simpel strijkwantje gemaakt zonder dekaanpassingen Allemaal te lezen op een van de twee clever 23/sportina 680 sites.

In Denemarken geweest en Oostduitsland (Rugen). Op programma 2008 : Wadden incl droogvallen,

Verder in de planning : Kroatie, 3 maanden Griekenland Sabbatical, Golfe du Morbihan, (Limfjord ?). Misschien kanaaleilanden vanuit Normandie. Enzovoorts.

Groet, Ton (4ever)