Trailer-sailer?

• kptnPlp

Ik heb ooit gecrewed op een Red fox 200 (tegenwoordig Hunter 20) en daarmee het kanaal overgestoken (Emsworth - Cherbourg). Hoewel slechts 20 voet was het een uitermate zeewaardig bootje met ongelooflijk veel binnenruimte. De eigenaar liet haar in zijn uppie te water vanaf de trailer en trok hem er even makkelijk ook weer op.

In de iets grotere klasse vond ik de Dehler 25 trailer-sailer wel een mooie en degelijke boot. Hoewel traileren naar Zuid Frankrijk met ruim anderhalve ton achter je broek toch een hele onderneming is. Je moet op zijn minst een stevige trek auto hebben en ook het benzine verbruik is aanzienlijk. Ik ken mensen die dat elk jaar doen.

• Berts

Dit is ook een optie:

http://www.macgregor26.com/

• H

Ik heb mijn zeil scheepje van 7 meter aangepast zodat ik nu een trailer sailer heb.

Ook kan ik nu het geheel in de garage plaatsen omdat hij onder de deur doorkan.

Het varen in ondiep water is nu mogelijk en op en van de trailer doe ik alleen.

Is dit soms een gat in de markt ?

Vervoer over de weg doe ik meestal wel met een tractor omdat de trailer niet gekeurd is en de totale massa net boven de 750 kg komt.

Wil je meer weten ? mail me maar dan stuur ik een foto.

H.M. schreef:

>

> Hee Arjan dat is precies onze overweging nu. Wij moeten er

> met 3 pers. op kunnen. Waar wij ook mee zitten: de auto die

> je nodig hebt om te trekken. Hoe groter/zwaarder de auto hoe

> zwaarder ook je boot mag zijn. Tenminste, wij hebben geen E

> rijbewijs, als je dat wel hebt maakt het niet uit volgens

> mij. Diesel wordt lastig lijkt mij, ik denk niet dat je een

> inboardmotor er in kunt hebben vanwege het gewicht.

>

> M.

• marksvrijheid

jahoe eindelijk een zeilboot die je ook als speedboot kunt gebruiken :)

• raptor

wil je een boot die op een trailer kan of een echte trailersailer. Een echte ts kan je via een helling te water laten en in het andere geval heb je een kraan nodig. Een echte trailer sailer heeft dus een midzwaard of een hefkiel zodat de boot van de trailer afvaart. Een verdere overweging is het gewicht dat je kan/mag trekken met je auto. De meeste middenklassers houden het gezien bij een kilo of 1300 en dan moet je beseffen dat je dat gewicht van een steile helling uit stilstand weg moet krijgen. 1300 kg betekent een boot van 900kg + 100kg zooi + 300kg trailer. Uiteraard kan je met een stevige SUV hoger in gewicht gaan zitten. Maar als je rondzoekt zal je weinig trailersailers vinden onder de 1200 kg met een beetje maat. Etap, Sun-janaux, klever zitten allemaal boven de 1200 kg voor een ruime 6 meter lengte en andere bootjes hebben weer geen balast en zeilen dus moeilijk of slecht.

Ik heb mijn trailersailertje van 6,5 meter zelf ontworpen en gebouwd in woodcore om aan het gewicht te komen en ook een relatief ruim interieur te krijgen en om er op zee mee te kunnen varen en om een snel schip te krijgen, gewoon omdat een 3 a 4 persoons trailersailer met accemodatie onder de 1000 kg niet te koop is.

Verdere voordelen zijn evident: geen dure ligplaats, weinig onderhoud door stalling onder dak uit het water, gigantisch zeilgebied. Nadeel is dat je een beperkt aantal geschikte hellingen hebt en dat het een klein uurtje duurt voor je kan wegvaren. Ik vind dat nadeel ruim tegen het voordeel opwegen. Afgelopen weekend ff Zeeland gedaan en weekendje ervoor IJsselmeer en vorig jaar Denemarken, enz.

Wil je een keer ervaring opdoen dan hoor ik het wel; bij deze ben je uitgenodigd.

Pieter

• Arjan

Kijk, dit is een reactie waar ik op zat te hopen.Ik ben inderdaad aan het denken aan een echte trailer-sailer, dus zo eentje die gemakkelijk trailerbaar is. V.w.b. het gewicht, dat moet ik even gaan uitzoeken, maar ik verwacht er geen problemen mee. Ik heb je e-mailadres in mijn inbox gezet en neem contact met je op zodra ik iets verder ben. Bedankt!

• BJ

Misschien moet je het ontwerp en de handleiding om de boot te bouwen een keer online zetten, dan kunnen andere mensen het ook doen. Voor je het weet heb je een nieuwe eenheidsklasse.. :D

• Cor

Kijk eens op marktplaats Etap 21i compleet met trailer.

Google eens op Ronald Koelink. Een trailersailer ook een Etap met tandemkiel en tandemtrailer. Hij kan en wil je vast op weg helpen.

Cor

• kptnPlp

Hmm, dan moet je toch eens naar de Red Fox kijken in zijzwaard uitvoering. En er zijn meer Engelse ontwerpen die aan de door jou gestelde criteria voldoen.

• martien

Drascombe???