Cor,
Als je vrij varend het maximale toerental niet haalt, dan zijn er twee mogelijkheden.
De eerste is genoemd : de schroef is aan de “zware kant”. Voordeel is een rustiger motorvaart en een wat lager verbruik, maar je mist wat trekkracht bij lage vaarsnelheid. (Vergelijk de overdrive, bij een auto). Een tweede mogelijkheid is dat de motor z'n maximale koppel niet haalt. De schroef kan dus goed zijn, maar de motor is niet 100%.
Als illustratie een aantal gegevens van mijn motor.
Als test meet ik elk jaar de volgas motortoeren liggend in de box.
Toen de motor (BUKH 15 kW) nieuw was lag het toerental op ca. 2800. Elk jaar werd het steeds iets minder. Nu na bijna 30 jaar haalt de motor ca. 2650 toeren onder dezelfde omstandigheden. De schroef is nog steeds hetzelfde. De motor is dus door de jaren heen, wat achteruit gegaan in koppel.
De schroef is dus op te vatten als een soort testbank voor het vermogen van de diesel.
(Varend haal ik nog steeds volgas 6,5 knoop met 3000 toeren en ik maak me dus geen enkele zorgen.)
Genoemd is al dat lagere toeren bij volgas bij scheepsnelheid van nul geen verliezen zijn, maar het gevolg is van een snijpunt van de schroefkarakteristiek en de motorkarakteristiek. De schroefkarakteristiek wordt nu eenmaal beinvloed door de vaarsnelheid.
Misschien kun je eens informeren bij ander zeilers met dezelfde motor en schroef naar hun ervaringen.
Zeiler