max. toerental

• Cor

Mark

Interessant, varend draait de schroef dus max, 500 toeren meer. Even naar het motordiagram gekeken. Dit scheelt ca. 2 pk. Dus mijn meedraaiende schroef tijdens het zeilen geeft ook max. dit verlies. Dit is ca. 10% van het vermogen. Aangezien het bij een saildrive het nagenoeg niet uitmaakt of je de schroef wel of niet stil zet, levert een klapschroef dus een max. voordeel van 10% op. ;)

Cor

“Van wat beweerd wordt in de watersport, is 80% waar, 10% is een eigen interpretatie en 10% is naast de waarheid.”

• BerT

OK, ik dacht dat het een grapje was.

Het is logisch dat de moter dan 500 rpm minder draait.

De weerstand is veel groter omdat je niet vaart.

Zou je een kleinere schroef nemen dan verlies je snelheid.

De schroef wordt berekend op voortstuwing, niet op vastlopen!

• Kaptein iglo

Heren, zo moeilijk is het allemaal niet. Een schroef wordt ontworpen voor een draairichting (vooruit) waarbij het beste rendement wordt gegenereert en de rest (achteruit) moet ie er maar bij doen slecht tendement. Je zult metken dat bij minimale snelheid (of stilliggend) de motor bij vol gas eigelijk onder zijn macht werkt. (Vergelijkbaar met de auto 30 kM/uur rijden in de 5de versnelling) . In z`n achteruit zal de motor stilliggend een hoger toerental halen vanwege een andere overbrengingsverhouding en het slechtere rendement van de schroef in die draairichting. Maak je geen zorgen, varend is alles weer normaal. Groet K.I.

• Kaptein iglo

Juist. Groet. K.I.

• kptnPlp

Basiskennis energietechniek. Elk boek over energietechniek begint er mee.

Naast de koppel toerenkromme van de motor kun je ook een koppel toerenkromme van de belasting tekenen. Het kruispunt van de twee lijnen bepaald op welk toerental de motor zich instelt. Als de belasting veranderd veranderd het instelpunt.

Een andere uitleg is: Koppel maal toeren is vermogen. Maar ook: kracht maal snelheid is vermogen. Dus als je eenmaal vaart maakt is er minder vermogen nodig voor om dezelfde voortstuwing (kracht) op te wekken. Of, zo je wilt, bij gelijkblijvend vermogen zal het toerental toenemen als je snelheid gaat maken.

Of nog simpeler, chargeer het eens: Wat gebeurt er als je gesleept zou worden op een snelheid juist boven je normale snelheid voor een bepaald toerental. Het aanstromende water drijft dan de schroef aan en de motor hoeft helemaal geen vermogen meer te leveren. Sterker nog de schroef begint de motor aan te drijven. Als je niet gesleept wordt is er ook aandrijving door aanstromend water maar niet genoeg, je moet nog steeds vermogen leveren om de snelheid te handhaven.

Kortom, bij toename van de snelheid neemt het toerental toe (bij gelijkblijvend vermogen).

Bij je auto gebeurt hetzelfde. Zodra je snelheid maakt kun je overschakelen naar een lager koppel en een hoger toerental (vermogen blijft gelijk) maar wegrijden in de vierde versnelling lukt je haast niet noch lukt het om 100 te rijden in de eerste versnelling. Ook hier zijn de formules “vermogen is koppel maal toeren” of “vermogen is kracht maal snelheid” van toepassing.

Ongetweiffeld kun je meer informatie vinden in de bibliotheek (zoek naar een leerboek energietechniek voor de MTS of de HTS) maar ook op google zijn er diverse (engelstalige) sites die e.e.a. duidelijk maken met behulp van tekeningen en grafieken. Zoekwoorden: Torque (koppel) Power (vermogen) RPM (revolutions per minute - toeren) . Een van de sites die ik zo gevonden heb is: http://craig.backfire.ca/pages/autos/horsepower

• Cor

Ja het klinkt logisch en ik ga een heel eind met je mee. Mijn gedachten gingen hier ook wel naar uit. Maar het klopte niet met mijn bevindingen! De verschillen waren te groot. Met mijn andere vijf voorgaande schepen, waarvan drie met ongeveer de zelfde motor en saildrive is dit nooit geconstateerd. En dan praat ik over 25 jaar varen en veel op sterk stomend water. Ook met proefdraaien draaien met deze schepen in de box is mijn dergelijk groot verschil nooit opgevallen. Daarom vind ik de uitleg van Pieter/Raptor erg overtuigend. “”Een bewust gekozen te grote schroef“” En dan is het grote verschil ineens verklaarbaar.

Door de in verhouding geringe vermogen van iets meer dan 3 pk per ton valt dit natuurlijk extra op!

Je kunt ook andersom stellen als wat meer vermogen hebt dan haal je de toeren wel. Of zoals in het verleden met de vorige kleinere schepen met de zelfde motor maar wel 5,5 pk per ton en bij het schip passende kleinere schroef merk je geen verschil.

Ik ben eruit :) bedankt iedereen.

Cor

• Zeiler

Cor,

Toch nog een vraag. Zijn bij volgas varen de 3000 toeren ook inderdaad de max. toeren volgens de motorgegevens ?

Zeiler

• kptnPlp

Ik heb het even puur theoreties, met mijn kennis van energietechniek, trachten te benaderen. Pieter heeft natuurlijk volkomen gelijk dat er in werkelijkheid nog een hand vol andere factoren een rol spelen die in mijn verhaal even buiten beschouwing blijven. Factoren zoals rendement, de invloed van de romp, wrijving en weerstand van de romp, enz. enz.

Ik denk dat je inmiddels voldoende stof tot nazoeken/nadenken hebt?

• Cor

Zeiler,

De Volvo-Penta D-1 motor met saildrive 18 PK aan de schroefas. Max engine speed (rpm) 3200

Het toerental dient vollast tussen 2800 en de 3200 te liggen.

Ik haal dus 2400 toeren vastgeknoopt in de box. En 3000 toeren varend. Opvalend is het goede rendement in zijn achteruit vast, max. 2500 toeren. Mijn vorige boot een Friendship 28 met een MD2020 en saildrive leverde 19 pk aan de schroefas bij 3400 toeren. En haalde in de box en varend altijd. 3200 toeren. In zijn achteruit volgas wel 3600 toeren maar gooide dan grind tegen het vlak.:( Ik moest altijd zeer voorzichtig gas geven anders sloeg de schroef dol.

Cor

• Zeiler

Cor,

Als je vrij varend het maximale toerental niet haalt, dan zijn er twee mogelijkheden.

De eerste is genoemd : de schroef is aan de “zware kant”. Voordeel is een rustiger motorvaart en een wat lager verbruik, maar je mist wat trekkracht bij lage vaarsnelheid. (Vergelijk de overdrive, bij een auto). Een tweede mogelijkheid is dat de motor z'n maximale koppel niet haalt. De schroef kan dus goed zijn, maar de motor is niet 100%.

Als illustratie een aantal gegevens van mijn motor.

Als test meet ik elk jaar de volgas motortoeren liggend in de box.

Toen de motor (BUKH 15 kW) nieuw was lag het toerental op ca. 2800. Elk jaar werd het steeds iets minder. Nu na bijna 30 jaar haalt de motor ca. 2650 toeren onder dezelfde omstandigheden. De schroef is nog steeds hetzelfde. De motor is dus door de jaren heen, wat achteruit gegaan in koppel.

De schroef is dus op te vatten als een soort testbank voor het vermogen van de diesel.

(Varend haal ik nog steeds volgas 6,5 knoop met 3000 toeren en ik maak me dus geen enkele zorgen.)

Genoemd is al dat lagere toeren bij volgas bij scheepsnelheid van nul geen verliezen zijn, maar het gevolg is van een snijpunt van de schroefkarakteristiek en de motorkarakteristiek. De schroefkarakteristiek wordt nu eenmaal beinvloed door de vaarsnelheid.

Misschien kun je eens informeren bij ander zeilers met dezelfde motor en schroef naar hun ervaringen.

Zeiler