max. toerental

• Cor

Motorkenners

Het was even schrikken, de motor Volvo penta D1-20 sloeg af door water in de brandstof. Brandstofpomp en leidingen gereinigd, filters vernieuwd en nieuwe diesel in de tank en alles loopt weer perfect. Maar wat mij op viel was dat het max. toerental in de box strak in de lijnen maar 2400 toeren is. (Bij dit toerental levert de motor het hoogste koppel). Dit in tegenstelling met vrije teugels in vaart dan draait hij max.3000 toeren. Met de 18 pk op de schroef (boot weegt 5.8 ton) haal ik bijna de rompsnelheid van 7,2 knots (gps) en heb varend genoeg vermogen. Maar nu de vraag: Bij het lostrekken na vastlopen heb je alles nodig maar mis ik toch mooi 500 toeren. Wat is het vermogensverlies op de schroef?

Cor

• BerT

Niet vastlopen!

Ik kom met m'n 9 pk voor 10 meter boot ook los.

Maak gebruik van de wind.

Daar hebben we zeilen voor.

• Joop

Cor , het lijkt wel een quiz vraag die jii stelt .

Ga eerst eens lekker motoren, komt die motor ook weer eens los, roet blazen, condens wat nog eventueel aanwezig is verdwijnt dan wel , jullie zeilen te veel.

Een diesel slijt o.a van het te weinig gebruik ervan .

Mocht je toerental daarna nog niet goeg wezen, kijk dan ook eens naar je brandstoftank , aftappen indien mogelijk, kan wezen dat er condens in je tank zit .

grt, Joop

• Cor

Joop,

Ook na 25 jaar dieselen kan ik niet verklaren waarom ik vast (in de box) 500 toeren minder heb. Er is vast een verklaring voor waarom de schroef dit veroorzaakt. Al het andere sluit ik uit.

Cor.

• marksvrijheid

kan het feit liggen dat in de box de boot vast ligt en zelf geen verplaatsing heeft, het mindere toerental heeft dan te maken met de hoeveelheid water wat door de schroef wordt verplaatst, als je dat inbeide gevallen kunt vergelijken, heb je waarschijnlijk je antwoord, meet ze :)

• Paulus

Kwestie van stevig touw gebruiken, goed gas geven, gaan die palen vanzelf om en plop je met 7 knoop de box uit.

• marksvrijheid

;) als ie de goede kant uitgaat.. meestal knotsen ze dan op de steiger

• raptor

situatie duidt feitelijk op een iets te zware schroef; teveel diameter/teveel spoed. Bij stilstand is het vermogen dat de schroef opneemt groter dan het motorvermogen en dan zakt het toerental van de schroef tot er evenwicht is tussen opgenomen en afgegeven vermogen. Varend heb je daar geen last van daar dan de weerstand minder is en niet alle vemogen door de schroef geleverd hoeft te worden en haalt de motor zijn maximum toerental. Situatie tref je veel aan op jachten daar het geheel dan wat rustiger loopt. Alleen is nood kom je dus een stukje vermogen te kort, pakweg verlies je ongeveer 20% vermogen dat de motor niet af kan geven door de te zware schroef. Let wel dit is een theoretisch verlies daar ook aan de schroef allerlei verliesfactoren spelen. In de praktijk zou een iets minder zware schroef juist bij 3000 toeren wel eens veel verlies kunnen hebben en deze schroef bij 2500 toeren niet waardoor je feitelijk rendement nu toch hoger uitkomt.

Pieter

• marksvrijheid

je zou het kunnen meten….

• Cor

Pieter,

Goed verhaal, bedankt. Alles valt op zijn plaats.

Mijn vorige boot met de zelfde saildrive had vast een kleinere schroef en draaide daardoor 3200 toeren. Maar bij vol gas achteruit sloeg deze dol door cavitatie of het aanzuiging van lucht.

Cor