Daar heb je ook een punt.
Vorig jaar bleek het gegalvaniseerde harpje van 1 van mijn ankers half weggeroest, goed waarneembaar…….
In roestvaststalen D-sluitingen is ook verschil in kwaliteit.
Er zijn er de standaard gietstalen sluitingen van Chinese productie. Prima corrosievast want RVS 316, maar niet geschikt voor toepassingen waar het er ook tot toe doet. Er kan immers een verontreiniging zijn ingesloten bij het gietproces.
Neem voor kritische toepassingen smeedstalen RVS sluitingen zoals bijvoorbeeld Wichard ze levert. Deze zijn veel taaier en breukvaster dan de gietstalen exemplaren.
JR
>Maar hoe verdraagt RVS en gegalvaniseerd staal zich in een nat milieu (meestal zoet, soms zout)?
Waarmee hebben jullie de ketting aan het anker vast zitten?<
Gewoon met een rvs toggel. Nooit hierin een probleem gezien en ook nog nooit over nagedacht. Gebrek aan kennis wel zo gemakkelijk. Nu moet ik hem elk jaar gaan controleren en mijn zorgen maken. Mooi van niet, bedankt techneuten
Corneut
Ja, 1-0 voor de Kapitein. Een heel simpele oplossing om roestende eindschakels telijf te gaan.
Al met al begrijp ik dat ik me over de combi RVS / Gegalvaniseerd staal niet zo'n zorgen hoef te maken. En dat de 8mm sluiting ook waarschijnlijk wel wat meer trek kan verdragen voordat ie knapt, dan de 600 kg die er ingestanst staan.
JR schreef:
>
> Al met al begrijp ik dat ik me over de combi RVS /
> Gegalvaniseerd staal niet zo'n zorgen hoef te maken.
Ankerketting is als het goed is thermisch verzinkt, aan een galvanisch opgebracht zinklaagje heb je niet zo veel.
Zelf heb ik de ervaring dat bij de combinatie tussen een verzinkte D-sluiting met een roestvaststalen kabeloog de zinklaag erg snel van de D-sluiting is verdwenen en het onderliggende ijzer sneller dan normaal wegroest. Maar als je de sluiting alleen gebruikt als je de ketting aankoppelt en hem verder los laat zal er niet zo veel met de ankerketting gebeuren.
Zoals al eerder gemeld, gebruik voor dergelijke toepassing geen goedkope Chinese standaard D-sluitingen maar koop een degelijke Wichard HR sluiting. Ankergerei hoort bij de veiligheidsuitrusting, daar moet je niet op bezuinigen.
Ik gebruik een zware overbemeten gegalvaniseerde sluiting voor bevestiging anker-ketting, en om het laatste stuk ketting (15 meter) met het eerste te verbinden een zware RVS toggel:
http://www.georgekniest.nl/catalogus/Tagrijn+en+Dek/Ankers+en+toebehoren/Ankerketting+en+lijn/Ankerconnectors/product.aspx
Van Kniest dus; een stevig ding: doordat-ie net nauw genoeg is voor de schalm van de ketting en met aan beide zijden een stevige bout is de trekkracht veel groter dan een gewone harp.
Sindbad schreef:
>
> Ik gebruik een zware overbemeten gegalvaniseerde sluiting
> voor bevestiging anker-ketting, en om het laatste stuk
> ketting (15 meter) met het eerste te verbinden een zware RVS
> toggel:
>
>
> http://www.georgekniest.nl/catalogus/Tagrijn+en+Dek/Ankers+en+toebehoren/Ankerketting+en+lijn/Ankerconnectors/product.aspx
>
> Van Kniest dus; een stevig ding: doordat-ie net nauw genoeg
> is voor de schalm van de ketting en met aan beide zijden een
> stevige bout is de trekkracht veel groter dan een gewone harp.
Heet geen toggel maar een connector overigens.
Pieter
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?