Wat kost een boot

• BJ

Nee hoor, dan zit je aan de lage kant. 300K is dan redelijk normaal maar dan besteed je ook echt alles uit.

• bart

Een boot kost eigenlijk veel en veel te veel. Als je het allemaal rationeel benadert ben je gewoon gek dat je een boot koopt/hebt.

Terzijde: ik ben erg blijk dat ik deze gekke tik heb…

• BJ

Tja.. alle hobbies kosten geld….. de een iets meer dan de ander maar dat zijn details.

• JR

verkopen!!!

• Schieper

EUR 1200 liggeld

EUR 250 op de kant en terug

EUR 120 Antifouling etc.

EUR 230 Verzekering

EUR 70 Watersportbond en vereniging

EUR 70 Motor onderhoud (olie, filters ed)

EUR 1000 voor allerlei ongein.

Boot heeft 35k gekost dus 10% klopt aardig. Afschrijving daargelaten…

• richard

Ik kan me ook goed vinden in de 10% vuistregel, mits je veel zelf doet.

• Cor

De kosten van een boot bedragen ca.10% van de waarde van de boot daar kun je de afschrijvingkosten bijtellen. Immers van een boot van een paar jaar oud schrijf je meer af dan van een oudere waar van zelfs mogelijk geen afschrijving meer op is. Of 100 euro per feet.

Beide beweringen kloppen aardig naar mijn berekeningen.

Cor

• BJ

Verkopen?? Waarom zou ik??

• Edward

10% is een redelijke richtlijn, als je uitgaat van normaal onderhoud en zolang je niet te fanatiek wedstrijdjes vaart.

Ervaring is dat er dan toch wel relatief veel spullen kapot gaan en dat je meer investeert in je bootje om het geheel sneller te krijgen….

Wel rekening houden met een reservering voor zeilen. denk nl. niet dat je dat ook nog in de 10% richtlijn krijgt.

Op de Hiswa een offerte laten maken voor een set zeilen voor een Dehler 29: Grootzeil en HA voor € 4.100,-. Goede zeilen, maar zeker nog geen top. Ik ga er vanuit dat een setje max. 10 jr meegaat. Dus in dit geval een reservering van ong. € 500,- p/jr.

zal ongetwijfeld wat goedkoper kunnen, maar ik vindt het wel een veilig marge.