Wat kost een boot

• BerT

Wat kost het onderhoud van een boot per jaar?

Ik denk dan aan normaal onderhoud, maar ook slijtage van zeilen e.d.

• JR

Vraag dat aan iemand in een jachthaven met een boot van de soort/formaat waarvoor jij die info zou willen weten. Deze vraag is onmogelijk algemeen te beantwoorden, het is totaal afhankelijk van je zelfwerkzaamheid, grote en leeftijd van de boot en de eisen die je aan het materiaal stelt (zowel technisch als cosmetisch). De een doet 20 jr met een set zeilen, de ander heeft er ieder jaar iets nieuws op staan. De een doet alles zelf, de ander laat iemand anders de boot volledig onderhouden.

Ik heb wel eens een vuistregel gehoord van gemiddeld 10% van de waarde van het schip. Bij mij klopt dat wel zo'n beetje, maar ik doe bijna alles zelf en nieuwe zeilen heb ik nog maar een paar keer in mijn zeilleven aangeschaft (zo'n 30 jr). Mijn bootje is ook al 30 jr oud. Bij een nieuw schip heb je nog nauwelijks vervangingskosten en een potje was kost niet zoveel. Bij een oudere boot is er ieder jaar wel iets aan vervanging toe.

• BJ

De vuistregel ‘10% van de waarde van het schip’ leidt dan automatisch tot een tweede vraag: wat is de waarde van een schip… :D

• JR

Precies. Dat mag BerT zelf vezinnen.

Derde vraag: klopt het bij jou ook min of meer?

• BerT

Beste JR, je zegt dat mijn vraag niet te beantwoorden is en vervolgens vraag je aan BJ of jouw situatie ook bij hem geld?!?

Ik was vorig jaar ca 3000 Euri kwijt, meer dan 10% van de waarde van mijn oude boot.

Ik vraag me af wat dat voor een nieuwere, 5-10 jr oud, met een nieuwwaarde van ca 200.000 Euro en een lengte van 12,50m zou zijn.

• Erik S

Ik heb ooit eens uitgerekend circa Euro 79,- per voet per jaar.

zie details op http://home.hccnet.nl/f.j.slim/kosten/main_kosten.htm

of via

http://home.hccnet.nl/f.j.slim

en kies dan financien.

En ja ik weet dat ik de zeilen er niet in heb zitten.

erik

www.sijambo.com/zeilen

• Philip

ik onderschrijf dat wel, die 10 % kosten per jaar. Voorwaarde is dan dat alles wat je zelf kan doen, dan ook echt zelf doet. Zoniet dan wordt dat percetage logischerwijs veel hoger (25 %??)

• erik

BerT schreef:

>

> Wat kost het onderhoud van een boot per jaar?

> Ik denk dan aan normaal onderhoud, maar ook slijtage van

> zeilen e.d.

e. 100.000 - e. 150.000 per jaar voor normaal onderhoud als je boot Groene Draeck heet …. .

• JR

In dit geval: “geldt”.

Nee, je vraag was/is niet eenduidig te beantwoorden. Ja, ik vroeg mij af of BJ, als hij een bootje heeft van 50K of 80K of 100K, hij ook op ongeveer 10% uit komt. Maar het zijn dan wel heel verschillende bedragen: vijf-, acht- of tienduizend Euri's!

Onderhoudskosten van bootjes waar jij over praat? Geen idee. Ver boven mijn budget.

• BJ

Nee, ik heb geen boot van 50 - 100K, ik heb er een van 17K, althans daar heb ik 'em voor gekocht maar of dat dan de waarde is dat weet je natuurlijk niet. Hoe bepaal je de waarde van een 33-voeter die meer dan 30 jaar oud is…..