dikte/doorsnede elektradraad toplicht

• BJ

Nounou.. een beetje afzwakken. Die LED lampjes zijn helemaal niet levensgevaarlijk, ze worden wereldwijd gebruikt. Daarnaast zijn er veschillende te krijgen die ook volgens de NL wetgeving gebruikt mogen worden; in ieder geval de Lopolight en als ik het goed heb ook een of twee modellen van Hella.

En die 25W voor een gloeilamp; volgens mij wordt in de wet enkel een minimale afstand aangegeven waarop het licht zichtbaar moet zijn. Als je het echt veilig wil doen ga je voor het dubbele… :D

• kptnPlp

In de gangbare lantaarens vertaald zich dat naar een 25 watt gloeilamp.

Waar Marc gelijk in heeft is dat je zo'n gloeilamp zomaar door een LED lamp kunt vervangen. Een lopolight is geen LED lamp maar een komplete LED-lantaren. In het algemeen is het een vergissing als je denkt minder energie te verbruiken door lampen door LED's te vervangen. Juist vanwege de door jou genoemde zichtbaarheidseisen kom je vaak bedrogen uit en blijken bij gelijke zichtbaarheid, LED's vrijwel net zoveel te gebruiken als normale gloeilampenlampen. Wel gaan LED's veel langer mee, energie bespaar je er nauwelijks mee.

Lopolight ziet er best leuk uit maar is veeeeeeel te duur. Als men die dingen in China laat maken in oplages van enkele duizenden, hoeven ze niet duurder te zijn dan conventionele lantarens. Maar ook voor Lopolight geldt dat je nauwelijks energie bespaard. Als het goed is hebben ze wel een significant langere levensduur.

• h.h.

Je schreef al een paar keer eerder dat een led nuawelijks efficenter is als een gloeilamp,hoe kom je aan die informatie? Als ik op wikipedia kijk(ook niet altijd juist maar toch) staat oa het volgende

Lichtstroom vergeleken

De ouderwetse gloeilamp: 17 lumen per watt

De halogeenspot: ca. 20 lumen per watt

De modernste (2006) superfelle witte leds (5 mm): 51 lumen per watt.

Een moderne spaarlamp (15 W): 55-60 lumen per watt

TL-buizen: ca. 70 lumen per watt

Natriumlampen (straatverlichting): 120-200 lumen per watt

hier kun je toch uit afleiden dat leds juist wel zuiniger zijn als gloeilampen?

• richard

Dat Led lantaarns duur zijn viel mij ook op. Via bijgaande link is wel een betaalbaar alternatief van ca 120 euro en een verbruik van ca 200 ma. Of is dit weet zo goedkoop dat het niets kan zijn.

(alleen jammer dat deze verkoper zulke hoge verzendkosten heeft.., bij een recente poging was dit geloof ik 30 pond.)

http://www.marine-super-store.com/posit/shop/index.php?selectedpartno=99192518

• kptnPlp

Waar haal jij die lumen per watt vandaan?

LED's geeft men doorgaans op in candella per ampere omdat het gericht licht is. Als je een gloeilamp in een paraboolspiegel plaatst (bv een zaklamp) gaat zijn sterkte in candella ook behoorlijk omhoog (de lumen waarde blijft gelijk). Ik heb wel eens wat zitten rekenen (best lastig die steradialen) en kom niet significant hoger uit. Met significant bedoel ik factoren hoger en niet 30% of zo. Aangezien de lichtsterktre met het kwadraad van de afstand afneemd is 30% meer licht nauwelijks zichtbaar op een mijl afstand.

In de auto industrie gebruikt men wel super sterke LED's maar die dingen worden bloedheet waardoor hun rendement weer slecht is en hun levensduur verkort wordt. Ik weet het niet precies, maar je zou eens aan een BMW rijder kunnen vragen hoe vaak die LED lampjes in zijn koplampen vervangen moeten worden. En tot slot is een LED een stroom gestuurd apparaat waardoor er altijd een voorschakelweerstand nodig is. Ook die zorgt voor een vermindering van het rendement maar het verlies van het voorschakelapparaat wordt nooit meegenomen in de rendementsberekening van de LED. Toch is dat ook energie die uit je accu verdwijnd.

• h.h.

Zoals ik al aangaf ,zo staat het op wikipedia en ook lopolight geeft aan dat een driekleurenlicht 5,2 watt gebruikt.

Ook staat daar bij nieuwe ontwikkelingen dat er leds komen met ong hetzelfde rendament als natriumlampen.

Kijk schreef ook al dat wikipedia niet altijd klopt maar lijkt er toch heel erg op dat het rendament meer als 30% hoger is als een ouderwetse gloeilamp,

Ik ben geen expert maar volgens jou klopt wikipedia niet dus?

Kijk maar ff bij leds,wikipedia

• kptnPlp

Wiki is voor mij geen bron, wel de experts die hun producten aan mij willen verkopen. Ondanks alle joeghei verhalen heb ik ze nog niet kunnen vinden voor een normale prijs. En de Hi-Bri LED's die wel betaalbaar waren werden bloedheet wat weer niet gebruikt kon worden in onze plastic behuizingen. We hebben er wel een gevonden die min of meer voldoet (..) maar die haalt bij lange na niet het door jou geschetste rendement.

Er zijn heel veel verschillende LED's en je moet erg oppassen de voordelen van de ene of de andere niet als algemeen geldend gaat beschouwen. Ja er zijn hoog rendements LED's maar die zijn of peperduur en/of worden bloedheet. Als ze heet worden moet je die hitte (is opok energie) ook menemen in de rendemensberekening. Dat gebeurt niet als je alleen maar naar candella per ampere kijkt! En vergeet niet de verliezen in het voorschakel apparaat mee te nemen in de berekening.

Maar wat let je om LED datasheets en prijslijsten te downloaden. Dan kun je het zelf berekenen. Wedded dat het tegenvalt. De werkelijkheid is helaas anders dan de sales- en marketingmanagers ons trachten te laten geloven.

• h.h.

onee ga me er niet in verdiepen hoor ,zoveel intreseert het me niet ik was alleen verbaasd dat eigenlijk overal staat dat het rendament aanzienlijk hoger is terwijl jij zegt dat het vrijwel gelijk is.

Ga ook geen paar 100 euro uitgeven aan een toplicht, dat was niet de grootste energie vreter.

o en het is niet het door mij geschetste rendement maar gewoon copy paste van wikipedia en ff kijken op lopolight side.

• kptnPlp

Het rendement is wel beter maar niet spectaculair. Ik betoog dat *HET* argument om LED's te kiezen moet zijn hun levensduur.

Het rendement wordt wel steeds beter en die hoog rendementsLED's worden ook steeds goedkoper. Er komt natuurlijk een punt waarop LED's ook veel voordelen bieden qua energie verbruik maar vooralsnog vind ik het geen significant voordeel en daarom *NOG* geen goed argument om voor LED's te kiezen.

• Swil

Dank voor al jullie reacties;

Inmiddels heb ik een nieuwe draad getrokken (3x 1,5mm2) en alles werkt perfect. Alleen is mijn portemonnee nu wat meer bedroefd: een combinatie 3kl. toplicht/ankerlicht kostte me maar liefs € 150,-!! Voor een beetje kunststof en twee lampjes!! Ik wist dat ik een dure hobby had, maar dit gaat nu wel echt belachelijk worden. Ookal bleef ik bij hetzelfde merk, toch moest ik weer nieuwe gaten boren voor de bevestiging, omdat “ze” dat systeem helemaal veranderd hebben…

Het vervelende is dat je gebonden bent aan de watersportwinkels, lijkt me, voor dit soort spullen. Als je daarnaast ook nog “geholpen” wordt door een chagrijn van een verkoper, dan baal ik helemaal. Maar ja…. toch maar gekocht. Ik had de mast al plat liggen, de draad getrokken en mijn huidige kapotte licht al gedemonteerd.

Volgens mij moet ik maar eens in die business gaan werken en iets goeds voor een goede prijs gaan maken/verkopen… Komen jullie dan bij mij shoppen?

Een teleurgestelde Swil

(die even wat rustiger aan gaat doen; en weer het water op wil om tot rust te komen)