dikte/doorsnede elektradraad toplicht

• Swil

Kan iemand mij vertellen hoe dik de elektradraden voor een toplicht moeten/mogen zijn met het oog op goede werking en weinig verlies? Het gaat hier om een mast van circa 9,50m. Ik heb een huis-tuin-en-keuken elektrakabel liggen die ik nog door de mast kan trekken, maar dat is een behoorlijk dikke (weet niet exact hoe dik/welke kernsdoorsnede) en het liefst wil ik er twee doortrekken; 1 voor driekleuren toplicht en 1 voor ankerlicht.

Wie helpt, of wie wijst me naar de goede locatie waar ik dit kan vinden?

• Kaptein iglo

Is helemaal afhankelijk van het vermogen van je lamp. Watt. Dat bepaald de hoeveelheid energie dat er naar toe moet en bij 12 volt levert dat een hoeveelheid stroom (amperes) op. Dus even kijken hoe veel vermogen je lampje is en dat hier melden op het prikbord. Dan zal Plop wel even voor je uitrekenen hoe dik de aders moeten zijn. groet. K.I.

• PvOord

Hoi,

Je kan het natuurlijk ook zelf uitrekenen met de volgende formule:

Spanningsverlies=(2*Kabellengte*0,0175*Stroomsterkte)/Doorsnede van de kabel in mm2

kabellengte in meters

Stroomsterkte in Ampere (watt/12V)

• richard

Voor een dergelijk lampje is een snoer van 3 x 2,5 mm voldoende, één voor de plus van het toplicht één voor de plus van het ankerlicht en één voor de gezamenlijke min.

Kies hiervoor bijvoorbeeld een neopreen snoer met flexibele aders. Masief installatie koperdraad is niet aan te bevelen; dat kan op den duur breken onder invloed van beweging en trillingen.

• neptunus

Dag allemaal,

heb onlangs een combinatie lantaarn gekocht op de belgian boatshow, een afdankertje voor 52 euri en het bevat een driekleurenlicht en een ankerlicht.

drie draden zijn voldoende zoals richard schreef en in de handleiding staat dat als de mast niet hoger is dan 10 m het volstaat met 1,5 mm2 doorsnede maar als je een drie-aderige kabel neemt met 3 X 2.5 mm erin gaat het verlies nog veel minder zijn, en dus beter resultaat.

Het driekleurenlicht bevat een lampje van 25 watt en het ankerlicht een lampje van 10 watt.

Je kan zelfs nog dunnere drad nemen dan 3 X 1.5 mm als je de lampjes vervangt door led lampjes met passende fitting uiteraard. Wel prijzig maar gaat (naar het schijnt) langer mee dan je boot.

Succes, jan

• erwinB

soepele draad en 3x2,5mm2

• Marc

Beste K.I. je hoort te weten, dat het navigatielicht ALTIJD 25 W MOET zijn, vlg de voorschriften. Ik denk dat je dat wel weet en even erover heen hebt gelezen dat het over een navigatielicht gaat.

Doe zo'n LED lampje alleen in je ankerlicht. In het 3kleuren/navigatielicht is het terecht verboden, want het is levensgevaarlijk. Groen ziet er uit als blauw en er is bijna geen scheiding meer tussen de sectoren.

Je cre-eert verwarring en de aansprakelijkheid bij een ongeluk zal bij jouw liggen. in dit geval ; geheel terecht!

MoR

• kptnPlp

Niet alleen soepel. Zeker op zout water neem je draad met liefst verzilverde of anders eventueel met vertinde litze. Verder is 1,5 mm^2 voldoende voor die twee ampere die een toplicht trekt, dikker mag natuurlijk. Maar denk er aan dat een dikkere draad zwaarder is en al dat hangende gewicht kan een probleem worden in de mast. De draad kan door haar eigen gewicht breken. Een zo licht mogelijke draad is dus voordelig. Dat neemt niet weg dat het verstandig is de draad goed vast te zetten om het gewicht op te vangen en slingeren te voorkomen.

Overigens heb je maar twee aders nodig voor een toplicht en ankerlicht. Als je nieuw bouwd neem je natuurlijk drie adres maar in een bestaande installatie kun je de lichten ook afzonderlijk in- en uitschakelen met slechts twee draden en twee dioden. Gaat de stroom linksom brand het toplicht en laat je de stroom anders om lopen brand het ankerlicht.

• richard

kptnPlp schreef:

>

> maar in een bestaande installatie kun je de lichten ook

> afzonderlijk in- en uitschakelen met slechts twee draden en

> twee dioden. Gaat de stroom linksom brand het toplicht en

> laat je de stroom anders om lopen brand het ankerlicht.

Dat is inderdaad een oplossing als je maar twee aders tot je beschikking hebt. Maar een diode heeft wel een spanningsval van 0,7 Volt, samen met de spanningsval over de kabel kan het wel meer dan 10% van de lichtopbrengst schelen.

• kptnPlp

In de praktijk is dat meestal maar 0,5 volt en met Schottky diodes zelfs minder dan 0,3 volt. De accu's leveren doorgaans ruim meer dan 12 volt. De invloed op de lichtsterkte is m.i. dan ook minimaal en de lampen gaan merkbaar langer mee. Overigens, in de meeste installaties ontstaan de grootste spanningsvallen over geoxideerde of gewoon vieze contactpunten bij de lamp, schakelaars of dekdoorvoercontacten. (Die laatste zou men zo-ie-zo altijd meteen zwemles moeten geven IMHO).