mini 12-meter

• bas

Hoi

ik heb de mal van en mini 12 meter lichen wat hebben julie voor en romp over

model norlin 2.4

groeten bas

• Nils

Hallo,

Wij (2 vrienden en ik) hebben er drie, omgeving rotterdam.

Ik weet dat er op kralingen inderdaad 4 liggen. Wel hebben we een beetje zeilen tekort voor het mooie helaas.

Op de braassem hebben er ook een tiental gelegen, wel wat jaartjes geleden. Daar heb ik de mijne ook vandaan.

Inderdaad mischien wel eens leuk om af te spreken.

Groeten Nils

• Sven Verweij

Hallo Adriaan,

Inmiddels dik 2 jaar geleden: heb je dat bootje nog ? Ik heb wel interesse !

Zoniet, weet je me misschien op weg te helpen met het vinden van een mini 12

Alvast bedankt, met vriendelijke groet, Sven Verweij

• Sven Verweij

Hallo Nils,

Ik begrijp dat je in het bezit bent van een Mini 12. Ik reageer op een discussie-item van begin 2010, dus ik hoop dat dit bericht aankomt !

Ik ben op zoek naar een mini 12. Een vriend van mij heeft er een en het lijkt ons zo leuk om samen te kunnen varen met zo'n zelfde bootje !

Weet jij een adres, een bootje of wat voor stukje informatie dan ook dat helpt bij het vinden van zo'n bootje ?

Ik zou er enorm door geholpen zijn. Mijn emailadres is sven@famverweij.eu

Alvast bedankt, met vriendelijke groet,

Svebn Verweij

• Gerard

Hoi,

Vergissen jullie je niet in de naam? Het komt mij voor dat het eigenlijk een 12-voets bootje moet heten. Klopt dit?

Groeten,

Gerard

• Bontekoe

Nee, een meter-klasse zoals de 12-meter-klasse is ontworpen volgens een formule waarvan de uitkomst kleiner of gelijk aan 12 meter moet zijn. Het wil dus niet zeggen dat zo een boot 12 meter lang is. Naast de 12 meter klasse zijn er nog andere “meter”-klassen. Een hele bekende bijvoorbeeld is de 5.5 meterklasse. Anders dan eenheidsklassen is het ontwerp in een meterklasse helemaal vrij zolang er maar minder dan x-meter uit de klasseformule komt. Dus kort en breed mag maar ook lang en smal. “Meter”-klassen laten veel ruimte aan ontwerpers om te expirimenteren.

De 12-meterklasse is een klasse die ooit speciaal bedacht voor de Olympische spelen van 1908 en is later is gebruikt voor de America's cup. De min-12-meterklasse is een radio bestuurde modelbootklasse die is afgeleid van de 12-meterklasse.

De 2.4-meterklasse wordt ook wel eens mini-12-meterklasse genoemd. De 2.4-meterklasse is een eenmans kielbootje dat vooral populair onder gehandicapten omdat je languit in een soort stoel ligt en alle lijnen onder handbereik hebt. Het roer mag ook met de voeten bediend worden of met een knuppel tussen de benen. Het bootje is bijzonder stabiel wat ongetweiffeld bij heeft gedragen aan de populariteit onder gehandicapten. Ondanks de geringe afmetingen is het een serieuze wedstrijdklasse met alle trim mogelijkheden die je ook op andere wedstrijdjkachten aantreft, In 2011 hebben ze aan de Sneekweek mee gedaan.

Zie ook: Wikipedia

En: 2.4-meterklasse

• Bontekoe

Enne uiteraard: 2.4NL

• raptor

Ik heb er een keer in gevaren. Mijn forse lijf paste er net in en het is heel leuk varen, omdat je ook op klein water uit de voeten kunt. De snelheid is immers laag, maar als je er in zit, denk je dat je knoert hard gaat. Het valt overigens nog niet mee om er alles uit te halen. Het bootje is erg gevoelig voor sturen en trim en valt zo stil. Het scheef vallen in je eigen lengterichting, zonder tegen kunnen hangen is wel knap eng in het begin. Het water bruist dan een half metertje van je neus. Ik vond het een aparte ervaring.

Pieter

• Sindbad

Heb je er ook foto's van…? :P

• raptor

nee, helaas. Was drie jaar geleden voor numansdorp met bfd 3. Ik denk, dat het bootje hooguit een knoop of 3 liep, zodat je lekker lang onderweg bent. Maar je hebt een soort VOR ervaring. Sturen met je voeten is ook raar, want je voelt niets.

Pieter