Mast poetsen

  • Kaptein iglo

    Hoe krijg ik mijn zilverkleurig geanodiseerde aluminum weer een beetje mooi?

    Ik de loop der jaren is ie wat dof geworden. Benieuwd naar jullie tips. Groet K.I.

  • kptnPlp

    Gewoon schoonmaken met een doekje en wat zeeposop. Teer-achige vlekken ga je te lijf met een doekje en petroleum. Ga er zeker niet aan schuren, dus ook niet met commandant.

    In theorie zou het mogelijk moeten zijn om de mast licht te polijsten (met b.v. commandant) en weer opnieuw te annodiseren maar in de praktijk heb ik het nog nooit iemand zien doen. De kosten zijn naar verhouding veel te hoog. Het levert nagenoeg niets op. De mast wordt er niet beter van en na een of twee jaar ziet hij er toch weer het zelfde uit. Bedenk ook dat jij de enige bent die het ziet, van een afstandje zie je het verschil niet.

    Als het echt te gek wordt overweeg dan de mast te schilderen.

  • Sindbad

    kptnPlp schreef:

    >

    > Als het echt te gek wordt overweeg dan de mast te schilderen.

    Heeft mijn broertje gedaan met alu-mast van zijn Marieholm. Best mooi, al is het wel wat kras-gevoelig.

  • Joop

    Ikzelf gebruik lampenolie , dunnetje,s opbrengen en het glimt weer eer tijdje .

  • Cor

    Ik kom ook niet met iets anders dan invetten. Commandant maakt het alleen maar erger. In de was zetten geeft vlekken. Schilderen en opnieuw anodiseren is geen optie. Mijn spiboom heb ik met siliconespray ingevet en dat werkt goed en redelijk lang. Maar dit is niet geschikt om in de buurt van de boot te gebruiken. En de mast van jouw 36tiger versleep je ook niet eventjes. Vandaar dat ik teflonspray gebruik, dat is veiliger aan boord en dat werkt redelijk, maar geen jaar lang. Wellicht dat iemand een hoogwaardiger middel weet?

    Cor

  • wally

    ik heb mijn mast vorig jaar ook gepeots met een cleaner en is nu inderdaad vlekkerig, iemand ervaring met WD40?

  • Lodoes

    Ik doe mijn hek- en preekstoel, scepters en spiboom (alles van gean.alum.)

    al jaren lang met paraffine. Het voed de toplaag weer en geeft weer een

    fraai resultaat.

  • wally

    Waar kkop je paraffine?

  • richard

    wally schreef:

    >

    > Waar koop je paraffine?

    Bij de Xenos, waxinelichtjes zijn van parafine.

  • Hielke

    LOL, parafine koop je een flesjes bij de drogist.

    Ik heb een verweerde alu ‘gouden’ mast wel weer eens een beetje opgepoetst met 50/50 parafine/thinner mengseltje, met een poetslap opbrengen en even na-poetsen met een schone lap.