Mast poetsen

  • Joop

    Ik nog meer lol .

    In lampenolie zit parrafine heren!!.

    Overal verkrijgbaar .

    Grt, Joop

  • Cor

    Joop,

    Nog meer lol een een goed advies. Selden adviseerde mij jaren geleden Parrafine. Maar wat ik bij de drogist gekocht had was niet te verwerken, veel te plakkerig.

    Cor

  • Joop

    Cor , ik heb het op de boot staan , in lampenolie zit een vervluchtings middel met parrafine.

    Na dun aanbrengen blijft er een miniscuul laagje parrafine over , wat niet kleeft, maar een beetje vettig blijft, vergelijkt het maar met jou tweetakt benzine .

    M,n vader bouwde race fietsen ,waar veel aluminium in voor kwam, poetsen met ouderwetse fiets/ poetsolie . Vergelijkbaar met lampenolie ,(ik kwam er achter om de tape resten te verwijderen na het schilderen ), even in laten trekken en voila .

    Mijn raamlijsten doe ik er al jaren mee en blijven mooi, al zit ik dan niet op zoutwater .Probeer het zou ik zeggen en kom er dan nog eens op terug.

    Die tip van jou met,, teflon,, ga ik ook proberen .

    Grt, Joop

  • Kaptein iglo

    Weer die lampenolie. ik was laatst met mijn auto door de natte teer gereden. helemaal vol spetters. Paar flessen lampenolie erover, door de wasbeer en weer als nieuw! Zwaar onderschat spul. Jammer dat het niet te zuipen is. Bedankt voor de tips. Groet K.I

  • Sindbad

    Kaptein iglo schreef:

    >

    > Weer die lampenolie. Jammer dat het niet te zuipen is. Bedankt

    > voor de tips. Groet K.I

    Maar je hebt 't dan toch maar geprobeerd begrijp ik. Jaja… je leert ervan. Toch..?

  • marksvrijheid

    zeg dokter, je impliceert dat als hij nog niet geproefd heeft, dit alsnog moet gaan doen?

  • Sindbad

    Als-ie het niet te zuipen vindt dan heeft-ie het geproefd, toch? Maar ik heb vrienden gehad die 't gebruikten om mee vuur te spuwen. Leuk voor de meiden.

    Das war einmal….

  • h.h.

    Maar ik heb vrienden gehad die 't gebruikten om mee vuur te spuwen. Leuk voor de meiden

    Vooral dat woordje “gehad” hebben ze het ingeslikt of zijn ze gewoon afgebrand?

  • Sindbad

    Hehe, afgebrand zijn ze wel….. maar niet door het vuurspuwen.

  • kptnPlp

    Lampenolie noemden we vroegen gewoon petroleum en in het Engels heet het paraphine oil (parafine dus) In het Nederlands bedoelen we met parafine meestal een soort kaarsvet. Overigens is dieselolie ook een bekend reinigingsmiddel in de industrie en een goed, zei het minder vluchtig, alternatief voor petroleum. Petroleum kennen we ook nog onder de naam kerosine. Formneel zitten er kleine verschillen tussen deze producten maar voor ons doel (poetsmiddel en lampenolie) kunnen we ze door elkaar gebruiken, met uitzondering van dieselolie dan, dat zou ik liever niet in de lamp gooien (brand te slecht).

    Handig om te weten als je in Engeland of Scandinavië op zoek bent naar brandstof voor je Fuerhand of je de Haan. http://www.dhr.nl/index.php?itemID=298840&node=2&categoryID=2&subcategoryID=.