Gelcoat wordt dof

  • Paul

    Het dek (gelcoat) van ons polyester schip begint langzaam dof te worden. Het schip is van 2004. Ook de gespoten blauwe stripping wordt bleekjes.

    Opvallend is, dat dit zich alleen voordoet op het dek. De vrijborden glimmen nog als nieuw. Hoe zou dit komen? Gewoon de leeftijd, de zure regen of, en daar ben ik een beetje bang voor, een te agressieve reinigingsmiddel. Ik gebruik al die jaren Shipclean van Dekker Watersport. Een lekker schoonmaakmiddel die perfect reinigt, maar misschien iets te perfect.

    Iemand dezelfde ervaring?

  • Cor

    Paul

    Het reinigingsmiddel daar geloof ik niet direct in, want een goede celcoat kan heel veel hebben. Kijk maar naar een polyester bad of douche in de badkamer dat glimt ook nog naar 10 jaar. De oorzaken van dof worden zitten hoofdzakelijk in de schadelijke u.v. straling en verkeerd onderhoud. Het vrijboord staat minder haaks op de zon en vaker in de schaduw, van daar meer glans. De opbouw en de spiegel hebben het het meest te verduren. Zonder er diep op in te gaan. Celcoat bestaat uit hars en pigment. Bij een nieuwe celcoat bestaat de glimmende toplaag uit een dunne harslaag vergelijk het maar met de buitenkant van een reep chocolade. Daar onder is het bros door het pigment in de hars. U.V.straling tast de hars in de toplaag en later ook in de onderliggende lagen aan. Hierdoor komt het pigment bloot te liggen en verweert het. Het schip wordt dof net als naar een aantal jaren de kozijnen van je huis. Gebruik daarom na het reinigen een u.v. beschermende sealer of een wash zonder enig slijpmiddel. Want een wash/polish wat lekker reinigt beschadigt ook de toplaag en weg is de hoogglans binnen een afzienbare tijd. Maar eenmaal dof dan kom je niet onder de agressievere poetsmiddelen uit.

    Cor

  • DW

    Na het reinigen goed in de was zetten.

    Ziet poetscursus op de compromisclub.

    http://www.compromisclub.nl/ctips/20072poets1.html

    succes

  • erik

    Een gloednieuw schip - en dat was je schip begrijp ik uit je verhaal - glanst je enorm tegemoet. Het is normaal dat je deze glans niet vast kunt blijven houden en dat het polyester na verloop van tijd doffer wordt. Gebruik, slijtage, over het dek lopen (je loopt niet over de vrijboorden), zand onder schoenen, regen, groene aanslag, vogelpoep, tijd, bladeren op het dek, uv etc. zijn allemaal oorzaken.

    Regelmatig in de was zetten, helpt wel, maar tijdelijk. Regelmatig boot afspoelen en schoonmaken, schone schoenen over het deklopen, dekzeil gebruiken e.d.. Suc6

  • Cor

    Bij een schip van vier jaar oud zou ik dit niet doen. Ik gebruik bij mijn boot van 2006 nog alleen maar een u.v. beschermende teflonsealer en dit meerdere keren per jaar. De ene keer het dek en de andere keer de kuip of een romphelft. Dit kosten een halfuur per onderdeel als ze schoon zijn tenminste. De boot regelmatig wassen met water en een eventueel klein beetje wash en shine voor het wegspoelen van zand en vuil en de boot blijft tot nu toe mooi.

    Mijn buurman/steigergenoot besloot een Rimax behandeling te doen, dagen lang werk. Resultaat: de boot als nieuw. Wel een paar maanden lang! Daarna doffer als nooit te voren.

    Wash/polishen- polijsten- slijpen- matteren- en machinaal behandelen stel deze behandelingen zo lang mogelijk uit!

    Cor

  • Paul

    Gevoelsmatig denk ik dat je gelijk hebt.

    Je hebt het over een UV berschermende Teflon sealer. Twee vragen:

    Wordt het dek daar niet spiegelglad van?

    Krijg je daar geen extra mosgroei op?

    Paul

  • Cor

    Antislip niet behanden met de teflonsealer (International) anders wordt dit gevaarlijk glad. De wash in de wash en shine geeft geen problemen. Liever een wat doffer antislip dan een ongelukkige val aan boord. Groen worden ligt aan de slechte afwatering.

    Cor

  • Paul

    Bedankt voor de tip.

    Ik ga het in het voorjaar aanbrengen.

    Paul

  • Dek Zwabber

    Goede tips allemaal om het probleem te voorkomen!

    Maar als het eenmaal dof is geworden, of er zitten zelfs haarscheurtjes in de gelcoat, wat dan?

    Ik denk aan Poetsen Polijsten ed (is al genoemd)

    Er bestaat ook een spulletje om verkleurde/verweerde gelcoat weer op te frissen (Ik ben de naam even kwijt, moet ik ff opzoeken) heb ik wel eens gebruikt en werkte bij mij goed. Moet je wel regelmatig herhalen.

    Of het dek opnieuw (laten) schilderen/spuiten..? Is dat misschien een optie? Wie heeft daar ervaring mee ?

  • 334

    Probeer het eens met polyester restorer van 3M, bij mijn x-99 van 1991 had dit een goed resultaat. Gelcoat zag er weer perfect uit. Anders eerst polijsten met commandant nr 4 geloof ik(blaauw blik).