Gelcoat wordt dof

• BJ

Als ik het goed heb zit Commandant 4 in een groen blik. Er is overigens een spciale versie, Commandant 4m, voor verwerking met polijstmachines.

• kptnPlp

Je bedoeld Owatrol?

Pas wel op met dat spul, ofschoon het er na gebruik weer perfect uit ziet hecht niets op, dus reparaties of schilderen kun je voortaan vergeten. Een tiepies gevalletje van een middel dat erger is dan de kwaal.

• h.h.

Je vergist je ,owatrol doe je bij verf of behandel je roest mee e.d.

Bedoelt polytrol das wat anders.

• JR

Inderdaad: Polytrol. Dat van die hechtigsproblemen wordt wel vaker gezegd, maar heeft iemand daar werkelijk ervaring mee? Er zit geen siliconen in en polytrol heeft, naar ik begrijp, dezelfde basis als owatrol. Owatrol is een impregnerings- en verftoevoegingsmiddel, oa voor betere vloeing bij lage temp. Ik heb zelf wel geschilderd op oppervlak dat eerder (niet intensief, maar toch ..) met polytrol behandeld was geweest. Geen problemen.

• kptnPlp

Ik bedoel inderdaad het product Polytrol van het merk Owatrol (staat op de bus). http://www.owachem.nl/ Maar je hebt gelijk Owatrol staat op een reeks producten van Durieu/Owachem en beschrijft niet goed wat ik bedoel.

Het is een aardolie product en bevat o.a. Alifatiesche koolwatersoffen en diverse olieën. Zowel de Fabrikant, Produits Durieu SA als de importeur, Owachem BV, zijn erg summier met hun gegevens. Omdat het een olieproduct is moet gevreesd worden dat het slecht overschilderbaar is. Als het na zeer lange tijd (maanden tot jaren) weer uitgedroogd is, ligt dat mischien anders, dat weet ik niet. Maar het pas behandelde bootje van mijn kinderen bleek niet goed overschilderbaar met eencomponent PU-lak vlak na de behandeling met Polytrol. Buiten die schade plekjes, die ik wilde schilderen, zag de gelcoat er weer glanzend nieuw uit.

De summiere info vind je o.a. hier: http://www.owachem.nl/index-download.htm

(Op de site van Durieu geeft vind je hetzelfde in andere talen, meer niet meer productinfo).

• Joop

Polytrol is een oplossing voor een paar mnd , maar wees wel geduldig , kleine oppvl . behandelen.Eerst ontvetten. Dit vergeten de meeste poetsers onder ons!!

De kwaliteit van kleur type/merk boot kan verschillen.

Ik ga geen namen noemen , maar er zijn erbij die na een jaar al verkleuren.

Het zonne, tje doet meer met je bootje dan je denkt .

Uv filters noemen de fabrikanten het , dubbel, dwars, diagonaal beschermend ,vooral tegen zonlicht ( uv ) , nou mooi niet .

De boot van Cor stamt uit 2006 , nu al kleur verschil ??? Ook aan bb/ sb zijde van de romp?? Het dek kan ik mee in gaan , je loopt er over etc .Zout water heeft nog meer invloed . Maar dan nog .

Mensen laten we elkaar niet gek maken door de leveranciers van poetsmiddelen , je bootje heeft gewoon te lijden , invloeden van .

Varen moet je ermee , en als je tijd over heeft, poetsen met wat dan ook , ik geloof in geen een product meer .

Het blijft maar tijdelijk mooi.

Grt, Joop

• Cor

Joop schreef: De boot van Cor stamt uit 2006 , nu al kleur verschil ??? Ook aan bb/ sb zijde van de romp??

De ??? daar kan ik gelukkig nee opzeggen.

Joop schreef: De kwaliteit van kleur type/merk boot kan verschillen.

Ik ga geen namen noemen , maar er zijn erbij die na een jaar al verkleuren.

Hier heb je een punt. Je kunt van geluk spreken als je een boot kunt kopen waarvan de celcoat top is. Ik heb negen nieuwe of nagenoeg nieuwe polyester schepen gehad. Mindere celcoat komt bij bij alle merken voor, ook bij de topmerken en kan zelfs zelfs per romp of dek verschillen. Van twee schepen was de celcoat maar top. Een nieuwe boot die plaatselijk gepolijst moet worden omdat er fouten in zitten, jammer. Ook schades hoe goed ook gerepareerd zie je naar verloop van tijd.

Conclusie: Poetsen met een cleaner,polisch of Commedant betekent toplaag kapot. Toplaag kapot betekent glans na verloop van tijd weg en steeds vaker poetsen. Ik heb al ook eens een boot kapot gepoetst met Wonderwas.

Tip: Oude was lagen en hardnekkig vuil, Wasbenzine is een prima goedkoop reinigingsmiddel. Daarna behandel ik de boot met een teflon sealer. Als de boot over 2 jaar ook dof begint te worden heeft joop gelijk.

Tip voor open boten: Donkere kleuren en dek worden tijdelijk mooi met 2-tak benzine. Niet voor de verkoop doen want dat is niet eerlijk.;)

Cor

• Coyote

Volgens Owachem moet de gebruiksaanwijzing zeer nauwkeurig opgevolgd worden: vooral niet te veel gebruiken, omdat het beslist geen film mag vormen. Het moet er volledig in kunnen trekken.

Het is volgens Owachem overschilderbaar met 1-comp. verfsysteem.

Succes, ik hoop dat er iets aan hebt.