anker(en)

  • willem

    Kijk eens op www.jamboanker.com Zal dit nu de oplossing zijn ? Van een ervaringsdeskundige gehoord dat op grasachtige bodem dit uitstekend werkt maar wel met heel veel ketting ca. 60 mtr.(Kroatie) Iemand al ervaring met dit (brede) anker.

    Willem

  • Kaptein iglo

    Met zo veel ankerketting is het anker bijzaak. Groet K.I.

  • anchervilozoov

    De oplossing voor welk probleem?

    Ik heb vroeger eens een degelijk ankertje gehad en hoewel het op een speelgoedding leek, heeft het me nooit in de steek gelaten.

  • marksvrijheid

    hmm 60 meter ketting, wat zal dat eens wegen? er is vorig jaar een ankertest gepubliceerd, kijk die er eens op na

  • Cor

    Is twee keer zo duur als een ander goed anker, maar een goede houdkracht, vooral in de boeg.

    Cor

  • erik

    Ja, is een uitstekend anker en zeker met lange ketting. In Griekenland/ Kroatie is een goed anker met lange ketting heel belangrijk en geen overbodige luxe.

    Het model werkt prima in alle type bodems. Het moet wel goed op de bodem terechtkomen. Echter, een simpel danfort anker, voor een kleine prijs in elke watersportwinkel te koop, volstaat net zo goed. Geen reden dus om dit dure anker aan te schaffen. Dit anker met deze twee scherpe punten doet mij overigens meer aan middeleeuwse martelwerktuigen denken …

  • willem

    Kennelijk geen Kroatie en Griekenland gangers onder de prikkers want er is geen ENKEL ander anker dat daar voldoet. Komt door de grasbodem , andere ankers breken altijd uit.

    Willem

  • marksvrijheid

    blijkbaar heb je zelf deze ervaring al, waarom vraag je ons dan ernaar?

  • erik

    Nonsens, een ploegschaar anker werkt ook goed in Griekenland en Kroatië. Ook in grasbodem. Je moet alleen even weten hoe je dat moet doen. Het is een trucje (achteruitvarend in de bodem trekken zodat is ingegraven en daarna verder vieren). Neemt niet weg weg dat een danfortanker ook mijn voordeel heeft. Nadeel van een danfort anker - of zo'n ding met van die vlijmscherpe punten - is dat je hem heel heel heel voorzichtig aan boord moet hijsen … . Doe je dat niet dan dan krijg je allemaal kleine beschadigingen in de gelcoat.

  • DW

    In zeer grove lijnen lijkt het een beetje op een Danforth anker. Ook twee punten op de zijkant. In Denemarken had ik ook de ervaring dat de 10 kg Denforth met 10 mtr ketting betere houdkracht had dan 15 kg Bruce (origineel) met 50 mtr ketting.

    Het Bruce met ketting bijt n.l. niet in begroeide bodem.

    Ik gebruik nu vaak beide ankers in V vorm om te ankeren.

    Mijn ankersysteem: Eerst de Bruce met 50 mtr ketting strak trekken met vol vermogen achteruit. Dan voor de zekerheid de Danforth in een hoek van ongeveer 60 graden t.o.v. de Bruce als 2e anker. Boot ligt goed vast en giert bijna niet.

    Alleen met anker ophalen heb ik een takke klus.

    Groeten Don't Worry