anker(en)

  • Sindbad

    Als ik opnieuw een anker moest kopen, zou ik een Rocna-anker kopen. Heb op zich wel goede ervaringen met mijn ploegschaar, maar de Rocna komt zeer goed uit alle tests.

    Google maar es.

  • Marc

    'k heb dit anker vorig jaar gezien in Dusseldorf en heb daarna gegoogled op die naam. Op duitse forums er veel over gelezen. De ervaringen zijn heel goed, een superieur allround anker. Ik heb het gekocht en een zomer gebruikt. Ook mijn ervaringen zijn goed, maar heb zelf nog geen kritische situaties meegemaakt om echt te vergelijken.

    Alleen als zeegras hoger is dan de punten van het anker ( en dat komt voor in de Med) dan lukt 't niet, maar dan hebben andere ankers het al veel eerder opgegeven.

    En bij hele slappe modderbodems schijnt een all.fortress het beter te doen.

    De ankerketting hoeft niet langer te zijn dan bij een ander anker, integendeel zou ik zeggen. Wie veel ankert neemt standaard minstens 1op 5 ketting en dan niet de waterdiepte nemen, maar afstand bodem tot boegrol. Als je de ruimte hebt, neem dan nog meer.

    In een goede ankergrond houdt ieder anker, maar die kan je niet kiezen. Een goed anker zorgt voor een goede nachtrust en met een uitgeruste bemanning is een schip zeewaardiger. Een goed anker is een veiligheidsonderdeel, soms belangrijker dan een reddingsvlot. Toch wordt aan een vlot wel veel meer geld uitgegeven.

    In de Med (waar heel veel geankerd wordt)zie je iedereen z'n anker op den duur vervangen voor een Bugel of Spade. Nu dus ook voor de Jambo of Rocna.

    MoR