anodes

  • joep

    Mijn plaatstalen zwaardblad is aardig aan het roesten ondanks de voorzorgen van antifouling enz..

    Heeft iemand ervaring met anodes te plaatsen op het zwaard?

    Indien ik de anode op de gietijzeren kiel plaats, is de werking van die ene anode dan genoeg voor beide delen?

  • Hans Fix

    Antifouling is ook niet tegen roest! Daarvoor moet je er een goed verfsysteem op zetten, dus begin daar eens mee.

    Hans Fix

  • Sindbad

    Hoe bedoel je, beide delen? Over watvoor boot hebben we het? En op welk water vaar je?

    Ik zou niet te zuinig zijn met anodes. Ik heb (op mijn stalen boot) 6 stuks.

    Pieter

  • Sven Heesterman

    Een zwaard kan alleen door een anode beschermd worden als er sprake is van electrolytische corrosie. Dat kan alleen plaats vinden als er een edeler metaal in contact komt met het stalen zwaard en er water tussen beide delen in kan komen.

    Het lijkt me hier eenvoudiger om het zwaard goed in de onderwaterprimer te zetten en evt. de as te scheiden van het zwaard door een kunststof bus om de as te plaatsen. Ook op andere plaatsen direct contact tussen zwaard en edeler metaal voorkomen door isolatie.

    Sven

  • richard

    Naast een goed verfsysteem kun je natuurlijk altijd nog een anode plaatsen om corrosie door slijtage van het verfsysteem te voorkomen. Bij een goed verfsysteem heb je minder en kleinere anodes nodig dan bij een versleten verfsysteem.

  • KptnPlp

    Annodes beschermen alleen tegen galvaniese corrosie, niet tegen chemische oxidarie (roesten).

  • Sindbad

    KptnPlp schreef:

    >

    > Annodes beschermen alleen tegen galvaniese corrosie, niet

    > tegen chemische oxidarie (roesten).

    Wat is oxidarie? :)

  • Sven Heesterman

    Dat is het goedje dat annodes hun werking geeft. LET OP oxidarie wil je echt niet op je boot hebben! Het zorgt er namelijk voor dat je dek vreselijk glad wordt en veroorzaakt zo roetsen (plopitein kap had zich een beetje verschreven).

    Tegen het wegrotten van je staal gebruik je natuurlijk gewoon een anode.

  • richard

    Je maakt ook een galvanische kring tussen de anode en het ijzer. Daardoor voorkomen ze ook chemische oxidatie van het ijzer omdat het onedele zink met laag potentiaal (of aluminium of magnesium) zich opoffert ten gunste van het edelder ijzer dat een hoger potentiaal heeft.

    In stilstaand water maken de zinkionen zich los van de anode en zetten zich af op het kale ijzer. Bij stromend water is dat natuurlijk niet het geval.

    Je kan ijzer ook beschermen door het in het geheel te laten verzinken. Wil je meer over dit onderwerp weten zou je het boek ‘Corrosie van metaal op schepen’ kunnen lezen.

  • Hans Fix

    > In stilstaand water maken de zinkionen zich los van de anode

    > en zetten zich af op het kale ijzer. Bij stromend water is

    > dat natuurlijk niet het geval.

    Haha! Dat zou mooi zijn, even wat ijzer verzinken!

    Nee helaas, het zorgt alleen voor een potentiaalverschil waardoor wordt voorkomen dat het ijzer zich opoffert.

    Hans Fix