anodes

  • Peter

    oxyderrie denk ik, of oxyprut.

  • joep

    Onder de antifouling zitten wat lagen primacol.

    Ik heb het over een Feeling 720 , polyester met vaste kiel en midzwaard.

  • joep

    Nog vergeten: ik vaar zowel op zoet als zout water. Meeste tijd zout zeker dit komende jaar.

  • raptor

    Ik zou het blad demonteren en laten verzinken. Evt kan je er ook koudzink op spuiten; te koop in autoshops ed. Wel heel goed blank schuren en direct de zink erop want het hecht alleen goed op heel blank staal zonder vliegroest. Ook zinkepoxyverf beschermt erg goed en ook hier geld absoluut blank staal.

    Verfsystemen hechten vaak slecht op puur zink dus ook AF kan er af komen. Remedie is om oppervllak met een staalborstel schoon te boorstelen en direct de verf erop.

    Pieter

  • BJ

    Poedercoating is misschien ook een optie?

  • Joop

    Raptor toch!

    Niet met een staalborstel , koopt dan een perago, dan pas krijgt je mooi blank ijzer , zelfs in de porieen slaat het ding de zwarte deeltjes eruit en dit is nou juist de bedoeling . En belangrijk voor de hechting dat het een beetje ruw aanvoelt .

  • Kaptein iglo

    Jongens, jongens jullie vergeten weer het KIS(S) principe (Keep It Simple (Stupid)).

    Zwaard roestvrij maken eventueel met roterende staalborstel en behandelen met epoxyteer. Te verkrijgen bij onze Belgische vrienden van scheepsbenodigheden zaak Francois in Antwerpen. (5 liter €. 20,=) Het zwaard wordt afgesloten van vocht en zuurstof (Dus geen roest meer) en geisoleerd waardoor elektolitische corrosie niet meer mogelijk is. De laatste laag wanneer deze nog een beetje plakkerig is meteen overschilderen met antifouling tegen de aangroei en weg gaat ie. Voor de zekerheid misschien een anodeblokje er op en dat zwaard doet langer zaken dan jij en ik bij elkaar. Groet K.I.

  • richard

    raptor schreef:

    >

    > Remedie is om oppervllak met een staalborstel schoon te boorstelen…

    Een niet goed werkende anode heeft vaak een gele of witte oxidelaag op het zink of aluminium. Om de werking te herstellen zul je deze er af moeten halen. Gebruik hiervoor géén staalborstel. Kleine ijzerdeeltjes van de borstel kunnen het zinkoppervlak zodanig vervuilen dat de anode harder werkt om deze ijzerdeeltjes te beschermen dan het staal van de constructie waar hij op zit.

  • Sven Heesterman

    Perago heeft zeker de voorkeur. Staalborstel zal vaak heel goed de laag die je kwijt wil verwijderen maar poetst het staal er onder op. Perago maakt het oppervlak ruw waardoor hechting vergelijkbaar is (opgave fabrikant) als stralen.

    Kost een paar centen maar dan heb je voor de rest van je bootcarriere waarschijnlijk genoeg.

    Morgen ga ik hem loslaten op mijn teakdek, nou ja, vooral op de epoxy waar het mee vast zit.

    Sven

  • marksvrijheid

    en wat zit er onder het epoxie?