Ik ben het volkomen eens met Willem. Eerst even een stukje van de KNRM website ter informatie:
“De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij verricht een overheidstaak, maar doet dit als zelfstandig opererende, ongesubsidieerde organisatie. Die zelfstandigheid is belangrijk om de kwaliteit van het reddingwerk ook in de toekomst veilig te stellen. De KNRM heeft als stelregel dat bij reddingwerk alleen ‘het beste’ goed genoeg is. Dit criterium wordt aan het materieel gesteld, maar ook aan de redders, die dit werk voor het overgrote deel vrijwillig (onbetaald) uitvoeren. De KNRM is voor haar inkomsten afhankelijk van donateurs en gulle (eenmalige) gevers.”
De KNRM voert dus een zeer belangrijke taak uit, waarvan het eigenlijk vreemd is dat dit niet door de overheid gesubsidieerd wordt. Het is ook niet vergelijken met een ANWB wegenwacht, want gewone autopech levert vaak geen levensgevaarlijke situaties op. De KNRM biedt echter ook veel hulp bij gevallen waar er wél levens op het spel staan. Vergelijk het daarom met bijvoorbeeld de brandweer. Zonder kun je niet.
De KNRM is dus afhankelijke van giften voor haar bestaan. Zeg nu niet dat ze rijk genoeg zijn. En zelfs al zouden ze nu voldoende geld hebben, dat geld wordt uitgegeven aan materiaal en de beroepsschippers etc. en moet dus worden aangevuld. En natuurlijk geven ze geld uit aan fondsenwerving, maar daar krijgen ze ook veel meer voor terug. Begrijp wel dat reclame nodig is om giften te krijgen! Zie hieronder een overzicht van inkomsten en uitgaven. Naar mijn mening helemaal geen geldverkwisting en het laat duidelijk zien hoe veel geld en dus giften er nodig zijn voor hun voorbestaan.
"Inkomsten en uitgaven:
€ 7.386.000,- Exploitatie van reddingstations en materieel
€ 2.309.000,- Bestedingen aan nieuwbouw en modificatie van reddingboten
€ 1.603.000,- Beroepsredders en vrijwilligers
€ 176.000,- Radio Medische Dienst
€ 169.000,- Preventie en voorlichting
€ 7.342.000,- Baten eigen fondsenwerving
€ 992.000,- Kosten eigen fondsenwerving
€ 195.000,- Incidentele subsidies overheden en anderen
€ 423.000,- Overige baten en lasten
€ 6.151.000,- Resultaat beleggingen (rendement 6,6%)"
Elke zeiler wil graag een beroep op de KNRM doen, mocht hij ooit in nood komen. Ik sluit me daarom aan bij Willem dat het eigenlijk vanzelfsprekend moet zijn dat je hen steunt door bijvoorbeeld Redder aan Wal te worden.