knrm

• richard

schieper@hotmail.com schreef:

>

> En de mannen van de knrm maar braaf uitrukken voor dat soort maloten!

Hebben ze toch wat te doen voor die 12 miljoen aan inkomsten per jaar.

• ZeilDude

Al jarenlang redder aan de wal en altijd lees ik de verslagen door, maar nu viel mij het volgende op:

€ 7.342.000,- Baten eigen fondsenwerving

€ 6.151.000,- Resultaat beleggingen (rendement 6,6%)

Oftewel:

Rendement op eigen vermogen is bijna evengroot als al onze donaties bij elkaar.

Eigen vermogen is een kleine 100 Mln.

Of ik interpreteer het niet goed.

In ieder geval een beter georganiseerde club dan het watersportverbond (een tijdje geleden) :-)

• BJ

Tja, persoonlijk vind ik het ook een hele rare zaak dat de KNRM uitvaart voor zeilers die piepen over motorpech, waar heb je nou zeilen voor.. ;) Verder moet de KNRM, imho, alleen uitvaren als er sprake is van direct gevaar; voor technische mankementen bel je maar een commerciele berger. Hmm…. misschien een extra bron van inkomsten voor de dapperer redders.. :D

• Peter

Ik doneer braaf elk jaar, net zo als ik elk jaar een kaarsje brand voor sint Nicolaas (je weet maar nooit). Maar ik heb moeite om te moeten lezen dat de KNRM weer eens assistentie heeft verleend aan een ZEILboot die perfect in orde was en waarvan het enige probleem was dat de brandstof voor de hulpmotor op was. Dat is toch pure verspilling van fondsen? Zulke malloten zouden glashard een nota moeten krijgen van de KNRM, in hoogte gelijk aan wat een commerciele berger vraagt. Of nog beter, de reddingboot zou rechtsomkeert moeten maken met achterlating van het telefoonnummer van een comerciele berger.

• Peter

Sindbad schreef:

>

> Sja; ik weet niet. De gemiddelde watersporter is toch wel

> aardig bemiddeld,

En dat betekend? Dat ie tot op het bot uitgemolken mag worden?

Bovendien, tweederde van de Nederlandse watersporters vaart in een bootje dat ze voor minder dan drieduizend euro gekocht hebben (bron: watersportverbond). Denk daarbij o.a. aan kanovaarders, roei- en vis-boten. Zelfs onder de kajuitzeilboten vaart slechts een minderheid in luxe mega-jachten. Voor zo'n 3000 euro en wat zelfwerkzaamheid heb je al een x-dehands plassenzeilertje waar je best een paar leuke weekeinden mee kunt hebben.

• Paulus

Ben ik met je eens. Is trouwens al heel lang een discussie. KNRM heeft (zie hun site) daar een eigen mening over. Ben zelf tot schrik van mijn gezin vorig jaar toen mijn motor niet wilde Vlieland binnen gezeild (door eb-stroming op 30 cm na (net niet dus) tegen het remmingwerk gekwakt).

Heb daar van geleerd:

Leer je boot kennen zodat je zelf problemen kan oplossen;

Neem genoeg diesel mee (mijn probleem was overigens de waterpomp).

ZEIL af en toe eens een haven binnen (met de motor standby) om zelfvertrouwen te krijgen, wacht wel op gunstige getij- omstandigheden en golfslag.

Ga bij moeilijker problemen voor anker op veilige plek, of ga bijliggen. Je kunt de meeste problemen dan echt zelf oplossen.

Maar degenen die dit niet doen kan je ook zien als prima oefenmateriaal voor de KNRM…

• BJ

Maar de gemiddelde plassenzeiler, kanovaarder en visbooteigenaar maakt geen aanspraak op de KNRM en die heeft dus niets te vrezen als ze geen lid worden. En dus worden ze ook niet ‘tot op het bot uitgemolken’….;)

• André (01-01-2008)

zeilend ee nhaven inkomen zie ik als iets wat je moet beheersen.

Dat het niet altijd makkelijk is, is een feit.

Dat kunnen de Schuttevaer zeilers onder ons wel beamen.

CWO kielboten 1 traint dit ook al.

• Sindbad

Paulus schreef:

> ZEIL af en toe eens een haven binnen (met de motor standby)

>

Met 8 ton staal in het hoogseizoen een haventje als dat van Vlieland zeilend binnendenderen moet ik toch inderdaad nog es gaan proberen :D

Maar je hebt wel een punt; we vergeten wel eens dat we eigenlijk Zeilers zijn. En de ware kunst is inderdaad “alles” zeilend te doen. Afgelopen jaar nog een paar maal gedaan, oa in Urk, en het is erg leuk. En als ‘t goed gaat ook nog es een ’good show'. En als 't niet goed gaat hoef je je kop er niet meer te laten zien..

• BJ

Kunnen is op zich het probleem niet maar vaak raken andere water recreanten zwaar in paniek als ze zoiets zien en bovendien mag het van de meeste havenmeesters ook niet. Maar het is idd wel stoer, achteruit de box in komen zeilen en dan mooi op tijd stoppen…. :D