knrm

• marksvrijheid

kwote: Elke zeiler wil graag een beroep op de KNRM doen, mocht hij ooit in nood komen. Ik sluit me daarom aan bij Willem dat het eigenlijk vanzelfsprekend moet zijn dat je hen steunt door bijvoorbeeld Redder aan Wal te worden.unkwote

dat staat hier niet ter discussie, tenzij de tekst van Fred voor ons allen gaat gelden :)

• Sandra

@ Fred: zonder zelf te veel gaan filosoferen wil ik even ingaan op je vragen aan Willem. Simpel geredeneerd heeft elke stichting geld nodig. Dit bereik je alleen door mensen op de hoogte te stellen van je bestaan, anders snappen ze niet van het nut van het geven van een gift aan die specifieke stichting. Hiervoor is reclame nodig. Of te wel fondsenwerving. Natuurlijk speel je daar bij in op het gevoel. Maar dat is niets anders dan elke organisatie gestoeld op vrijwillige giften, van het Wereld Natuurfonds tot de Kankerbestrijding. Onzin dus om hier moeilijk over te gaan doen. Zo werkt dat nu eenmaal.

En doe ook niet flauw over het aantal PK's. De KNRM koopt vast wat ze nodig hebben en zullen ook geen geld verkwisten aan overbodige luxe, want dat kunnen ze zich permiteren.

Verder lijkt het me ook zinloos om hier te gaan filosoferen over het lot en de dood. Daarvoor kun je op een ander forum terecht. Feit is dat iedereen graag gered wil worden als er een noodgeval optreedt.

Maar ik begrijp wel een beetje wat je wilt overbrengen. Maar ik vind het wel flauw om het zo om te draaien. Wil je de KNRM steunen, omdat ze goed werk doen of niet? Dat heeft niets met inkopen te maken etc. Bepaal zelf ook of je ze wilt steunen of liever de Hartstichting. Misschien krijg je ooit een hartaanval, misschien niet. Daar gaat het niet om. Maak je eigen keuze wat jij belangrijk vind. Waar jij mee sympatiseert. Maar verwijt Willem niet dat hij een nuttige organisatie in the spotlight wil zetten. Dit sluit bovendien aan op Kapitein Iglo zijn post. De KNRM werkt op deze manier prima. Maar het kan geen kwaad om bij jezelf aan te kaarten om hen willicht ook te gaan steunen… amen :)

• Fred

Ik zie het misschien allemaal verkeerd, en schiet misschien te ver door, maar ik ervaar het toch als een ongewenste psychologische pressie. Maak van de knrm een overheidsinstantie en je bent van dit gezeur af.

• Sindbad

Sja, Sandra, dit is ons allemaal niks nieuws, ik denk dat we hier allemaal de KNRM-rapporten op de deurmat krijgen en lezen, en onze bijdrage overmaken. Jouw verhaal klopt aan alle kanten, dat van Willem ook, maar ik blijf mij afvragen waarom dit op basis van vrijwilligheid moet, terwijl het een zo belangrijke organisatie is. Ik vind dat

1) de watersporters meer zouden moeten bijdragen, geld zat

2) de overheid best een flinke duit in het zakje mag doen; de KNRM verdedigt tenslotte ook een landsbelang met NL als scheepvaartnatie.

Nogmaals, als je ziet hoe druk ze zijn in de zomer, vind ik niet dat je dit van vrijwilligers zou moeten vragen.

• willem

Fred, druk bij problemen maar niet op de rode knop van je marifoon stel dat ze langs komen.

willem

• Sindbad

willem schreef:

>

> Fred, druk bij problemen maar niet op de rode knop van je

> marifoon stel dat ze langs komen.

>

> willem

Ja Fred, ik denk dat je de KNRM bij deze beter van je euthanasie-verklaring op hoogte kunt stellen (bijvoorbeeld: www.uitvaart.nl/index.php?s_page_id=73&catid=E&woordid=50 - 35k ) of zo.

En dat was weer een gratis consult!

• Zeiler

Ik vind de KNMR een prima organisatie, die dankzij de donateurs hun schitterende werk voor in nood verkerende schepen kunnen verrichten. Ik vind het prachtig dat er zoveel vrijwilligers zijn, die een bijdrage leveren. Op het water help je ook geheel vrijwillig je medezeilers, als die hulp nodig hebben.

Donaties zijn niet verplicht en hulp kun je weigeren. Ieder maakt z'n keuze.

Zeiler

• andre

ik zie het als mijn plicht om deze organisatie te steunen. Hoe meer geld ze in kas hebben, hoe beter zij zich kunnen voorbereiden en des te beter kunnen ze de diensten verlenen die zij verlenen.

zoals ik zeg, ik zie het als mijn zeilelsplicht (ik heb (fingers crossed) gelukkig nog nooit hun hulp nodig gehad).

• andre

De knrm kiest er (vroo zover ik weet) bewust voor om onafhankelijk te zijn van de overheid. Dit maakt ze als organisatie sterker.

Ze hoeven niet bang te zijn voor bezuinigingen, bemoeienissen in investeringen, trainingen en personeelsbestanden (al dan neit vrijwillig). Dit houdt de organisatie

flexibel genoeg om zich continu aan te passen aan de behoefte.

ps. misschien komt mijn liberale karakter wel erg naar voren. Ik ben namelijk ook tegen overheidsbemoeienis in het bedrijfsleven. Maar ja, zeilen is ook een liberale aangelegenheid (beschermt door een liberale knrm)

• schieper@hotmail.com

Buiten de watersporters staat de knrm ook de beroepsvaart bij.

Wat me overigens wel iriteert zijn zeilers die bij windkracht 3 assistentie inroepen omdat ze een touw in hun schroef hebben of die 10 m. moterboot die zonder gps, kaarten of kompas op het ijselmeer “overvallen” werd door de windkracht 7. En de mannen van de knrm maar braaf uitrukken voor dat soort maloten!