antifouling verwijderen

  • Sjoerd

    Deze winter wil ik de antifouling van mijn polyester zeilboot verwijderen. Het zit er nu erg slecht op en ziet er uit als een landkaart. Hoe kan ik dat het beste doen? Met een apparaat met stofzuiger, met de hand, met chemicaliën?

    Alvast dank voor tips.

    Sjoerd

  • BJ

    Pff… ik denk dat daar heel veel mogelijkheden voor zijn, de ‘beste’ methode is denk ik heel subjectief. Je zou een dikke HD-spuit kunen gebruiken met een gode vuilfrees. Alles wat los zit spuit je eraf en alles wat vast zit kan je gewoon laten zitten. Een andere goede methode, maar dat kost iets meer, is het inhuren van een straalbedrijf. Lagedruk stralen met een mengsel van zand en water gaat ook erg mooi en alles is kaal.

  • bert

    @BJ stralen is het slechtste wat je ooit kan doen!!!

    Een vuilfrees is ook totaal geen oplossing. !!!!

    Stralen haalt de gelcoat er ook af, resultaat water komt aan de polyester matten en je krijgt osmose of delaminatie.

    @Sjoerd De enige oplossingen zijn:

    • Het onderwaterschip minstens 3 weken laten drogen en daarna afschuren met een korrel 60 / 80

    • white spirit voor antifouling die max 1 jaar oud is

    • gewoon afkrabben met een metalen krabber

  • Leo

    Bert heeft gelijk. Er is maar een methode en dat is een vervelende. Schuren, schuren, schuren. Tot alles er vanaf is. Dan een mooi epoxy systeem erop en je bent zowat de rest van je carriere klaar. Het is veel moeite en kost wat (epoxy) maar dan heb je ook wat.

  • marksvrijheid

    er bestaan speciale krabbers met afzuigmogelijkheid en inderdaad is mechanisch verwijderen de enige oplossing, sterkte!

  • Cor

    Ik heb er geen ervaring mee maar zie: Interstrip AF van internationalpaint een verfafbijt, speciaal samengesteld voor de verwijdering van antifoulings. Interstrip AF is niet agressief en zal de gelcoat niet beschadigen volgens de productinformatie.

    Cor

  • BJ

    Met alle respect maar je opmering over stralen is totaal bullshit. Er zijn hele goede methoden die met zand en water werken waarbij je uitermate beheerst de verf laag voor laag kan strippen en dus uitstekend bruikbaar voor het verwijderen van oude AF.

  • bert

    Wel beste BJ, ik wens je veel succes bij het stralen van jou boot, of wat er nog van over gaat blijven. Aan mijn boot komt er geen straler aan. Ik kan beste geloven dat jij ook je straler gebruikt voor je teak en om je zeilen wit te krijgen…

  • BJ

    Beste Bert, je laat duidelijk blijken dat je geen benul hebt waar het over gaat. Geeft niet, ik wil het je met alle plezier uitleggen maar ga niet zitten doen of _ik_ gek ben.

  • Jeff

    ik heb m'n boot met de krabber gedaan, 'n speciale van Stanley. Is wel een heftige klus, boven je hoofd. Maar schuren met de hand of de vlakschuurmachine werkte niet, want het schuurpapier liep onmiddellijk vol. Bandschuurmachine durfde ik niet te gebruiken, ondanks de ondergrond van expoxyteer.