antifouling verwijderen

  • joop

    Een perago of een verffohn werkt ook prima, wel voorzichtig te werk gaan eerst een stukje proberen. Daarna de boel goed laten drogen, dan pas ontvetten , schuren en je nieuwe produkt erop zetten.

  • Kaptein iglo

    Twee jaar geleden mijn 11 meter polyester zeiljacht helemaal kaal (laten halen door de drie P`s, 2 polen en pa). Met een kwaliteits krabbers (gekocht via Compass) van Bacho en 4 reservemesjes ging dit prima. Wel een grote rommel en veel werk gehad om het netjes te houden. Niet elke wintestalling is hier van gecharmeerd. Daarna een paar maanden gewoon buiten laten drogen. Toen vochtgehalte acceptabel was, ontvet, grof geschuurd, ontvet en behandeld met 5 lagen Gelshield. Gelshield in Dld gekocht ( scheelt minstens 40%).

    Gelshield kan ook bij lagere temperaturen goed worden aangebracht. Toen de laatste laag Gelshield bijna droog was en nog iets plakte meteen een laag zelfslijpende antifouling aangebracht. Hecht prima zo en scheelt weer een dure tussenlaag. Al die verhalen m.b.t.nieuwe antifouling minstens 3 lagen zijn bullshit. Gewoon begonnen met een laag en dat werkte prima. Een genot als ie jaar een jaar intensief gebruik er redelijkschoon uit komt en met en half uurtje weer schoon gespoten is. Wel een fijn gevoel dat ie in een waterdicht jasje zit. Gegroet, K.I.

  • Kaptein iglo

    Interstrip AF van internationalpaint is rommel. Het verdunt de antifouling enorm maar ik kreeg het er niet goed mee af. Mvg JvD.

  • don't worry

    En als je de boel kaal hebt, kun je melkfett als antifouling gebruiken. Ieder jaar schoon afspuiten en de huid is gewoon weer mooi schoon.

    Ook de saildrive kun je invetten, want melkvett heeft totaal geen galvanische invloed op koper etc. Ook de propellor heb ik ingevett.

    Het is het minst schadelijk voor milieu en ook nog betaalbaar. 5 kg doe je jaren mee en kost maar 35 euro.

    En na het invetten weer die zachte handjes.

    Ik ben buitengewoon tevreden over het resultaat van het afgelopen jaar. Gevaren op zoet en zout water en nog nooit zo weinig aangroei gehad.

    Don't worry

  • Bert

    Persoonlijk zou ik beginnen met een 3 hoeks krabber om het grootste deel eraf te halen. Hierna overgaan naar schuurpapier en nat schuren met circa korrel 120 en eindigen met korrel 240. Doordat je nat schuurt loopt je schuurpapier niet vol en loop je niet al het stof in te ademen en het geeft het mooiste resultaat.

    Het is gewoon een klote klus maar als je 1 keer goed doet heb je er een hoop jaren plezier van.

    Suc6.

  • raptor

    met een hogedrukspuit met een vuilfreesspuitmond beschadig je het polyester niet als het in goede conditie is. Je spuit gewoon water onder hoge druk in een roterende beweging op de romp en daar kan polyester wel tegen. Voor houten schepen niet aan te bevelen. De vraag is hoeveel AF je er af haalt en je zal een speciale afsuitplaats moeten gebruiken die de restanten opvangt. Chloorrubber en harde AF is er verder met een vlakschuurder (een goede) en korrel 60 wel af te krijgen. Ook met een kleine bandschuurder gaat het prima maar dit werkt kritischer. Voor het schuren eerst de AF een paar weken laten drogen anders loopt de papier vol. Is geweldig stofwerkje en draag goede adembescherming en een schuurder met afzuiging. Wat schuurkrassen op onderwaterpolyester is niet erg als je daarna er een epoxysysteen op zet; gelshield of pantsercoat. Een harde AFvan International kan de direct op pantsercoat (poly service) zetten met licht tussenschuren is mijn ervaring. Pantsercoat is zo hard dat het bijna niet is op te schuren dus opruwen gaat prima met een korrel 60. Over die harde AF zet je dan een laag zelfslijper. Pantsercoat, harde en zelfslijpende AF in dezelfde kleur gebruiken en dan altijd een mooie ondergrond.

    Pieter

  • Cor

    Pieter. Met alle respect maar bij dit advies heb ik toch wel mijn bedenkingen.

    Een bandschuurmachine daar heeft een vakman al moeite mee om vlak te werken. Antifouling droogschuren >geweldig stofwerkje< erg gevaarlijk voor je zelf en anderen, Je buurman zal ook niet blij zijn. Is ook niet toegestaan in de havens zelfs een millieudelict met een grote boete voor de jachtwerfeigenaar. >Gelshield of pantsercoat< Twee totaal verschillende producten en een harde AFvan International en dan weer een zelfslijper? En dan ook allemaal nog in de zelfde kleur??????????????.

    Mijn advies: Schrapen, rommel keurig opvangen, nat naschuren. Een productlijn gebruiken van het zelfde merk. Bijvoorbeeld van International, een laag of nog beter meer lagen Primocon en dan Interspeed koperhoudende harde antifouling. En dit dat allemaal zonder tussenschuren en vanaf 5 graden. Je onderwaterschip is dan goed beschermd en kan je schip zeker 2 jaar in het water blijven liggen zonder noemenswaardige aangroei. Scheelt een hoop elende en geld.

    Cor

  • don't worry

    Wel eens gedacht aan ouderwets afbijtmiddel ?

    Ik weet niet of het kan en of het nog leverbaar is. Het geeft wel een smeerboel maar stuift niet en de verf is makkelijk met een schraper te verwijderen.

  • raptor

    ha Cor. Ik ben een echte bandschuurliefhebber. Ben verknocht aan mijn kleine bosch. Heb ook een grote makita maar die is alleen geschikt voor onderhands werk want die gaat met je op de loop. Klein bandschuurdertje is goed in de hand te houden en te sturen en neemt veel beter af dan vlakschuurder en werkt ook prima glad. Je moet er wel je kop bij houden natuurlijk.

    Volgens specs is gelschield en pantsercoat ongeveer hetzelfde; ik ken alleen pantsercoat en dat is erg hard en sterk. Pantsercoat , harde AF en zelfslijper over elkaar gaat prima en heeft als voordeel dat je beschadigingen niet erg ziet. Als de zelfslijpper weg is dan werkt de harde AF ook nog en die blijft zitten. Ik heb er erg goede ervaringen mee op stalen schepen en een kolibrie.

    Pieter

  • Sjoerd

    Dank allemaal voor jullie reacties. Ik ben inmiddels begonnen met krabben. Flinke klus maar lijkt goed te gaan.

    Sjoerd