BSB en Kap kaarten van het Kanaal

  • RonaldZeil

    Ik ben bezig een reis naar Bretagne aan het voorbereiden in OpenCPN.

    Heb wel de kaarten van NL en Bretagne maar mis die van het Kanaal, Noord Frankrijk als mede de Engelse Zuid kust.

    Heeft iemand die toevallig liggen.

    Hoor het graag.

    Ronald

  • Bontekoe

    BSB KAP? Nooit van gehoord. Ik zou gewoon Imray of eventueel Admeralty charts gebruiken net als iedereen. Die kaarten gaan jaren mee want er verandert niet zo heel veel in het Engels kanaal. Bijwerken is relatief weinig werk als je het vergelijkt met de kaarten van de Nederlandse wateren. Omdat ze zo lang mee gaan zijn ze eigenlijk helemaal niet zo duur.

  • MoR

    Wat je zoekt, vind je op openseamap.org

    BV de pag. http://map.openseamap.org/?zoom=4&lat=42.56919&lon=-15.18698&layers=BFTFFFTTFTF0FFFFFFFF

    succes….

  • Erik

    Leuk om zo vanuit je huiskamer te bekijken welke routemogelijkheden er zo ongeveer zijn en voor indicatie van afstanden, maar ik zou dit toch niet als enige kaart aan boord willen hebben.

  • RonaldZeil

    BSB en Kap zijn de extensies, dit zijn gewoon de kaarten gemaakt door Maptech.

    Dit zijn dus gewoon Admirality Kaarten.

  • MoR

    Maar toch; Ik heb 'm getest op 2 mij bekende punten, waar alle betaalde kaarten een fout vertonen.

    (ze gebruiken immers allemaal dezelfde basisinfo van de hydrografische diensten)

    Tot m'n verbazing, was die fout er niet op deze kaart….

    Toch ben ik 't met je eens.

    Ik neem altijd de papieren kaart mee en heb ook de pilot. Weet, dat je, voor je pilot, op de Imray site de laatste correcties kan downloden.

    Ook heeft Bontekoe helemaal gelijk, sterker nog; kopen van de meest recente kaarten kan een vals gevoel van veiligheid geven…. Bij aanlopen van een rivier, kan je beter eerst , via internet, de meest recente veranderingen opvragen. Die gegevens zijn allang veranderd na publicatie laatste kaart, zowel digitaal als op papier.

    Alle andere navigatie info blijft jarenlang hetzelfde.

  • RonaldZeil

    Thanks, maar het zijn slechts een beperkt aantal kaarten, en geen dieptes etc

  • RonaldZeil

    Het is slechts ter voorbereiding van een reis.

    Doe dit reeds jaren, zodat je een goed overzicht heb van de reis, ondanks dat kaarten wellicht al oud zijn.

    Maar op deze manier kan je al veel ellende voorkomen, maar de echte navigatie vind uiteraard plaats aan boord.

  • Bontekoe

    Met extensies bedoel je daarmee de BAZ-s ?

  • RonaldZeil

    Hier een stukje over de soorten kaarten, die bijvoorbeeld in Open CPN gebruikt kunnen worden:

    Chart Formats

    OpenCPN supported chart formats:

    BSB Versions 1, 2 and 3, with chart files ending with “.kap”.

    Non standard coded “skewed” charts, are handled through internal calculations.

    This takes care of a few charts from “Solteknik HB”, and possibly others.

    BSB Version 4 , with chart files ending with “.cap”, works with a non free plugin, for Windows only. See the PlugIns download page.

    NOS/GEO Version 1, with chart files ending with “.nos” and “.geo”. (Subsequent versions are probably supported but need to be tested. However, this format is obsolete for new charts.)

    “nv-charts”, with chart files ending with “.eap”, are supported through a non free plugin, for Windows only. See the PlugIns download page.

    CM93 Version 2.

    (C-map Version 3, and later, are in a preprocessed proprietary SENC format and is not supported.)

    S57/S52 (ENC), with chart files ending with “.000”.

    ENC update files (ending with .001, .002, …) are included automatically, if present, and must be placed in the same directory as the corresponding base chart (.000). OpenCPNs internal SENC files has a “.S57” file extension.