Anker ombouwen

  • Bontekoe

    Een CQR anker was ooit *HET* anker dat je moest hebben. Tegenwoordig komt het maar matig uit de testen en wordt misschien daarom alom tweedehands aangeboden. Ik begrijp dat veel afhangt van de stand van de scharnierpen. Als het verlengde van de scharnierpen voor de punt van de ploeg uitkomt is het goed anders niet. Nu vraag ik me af wat er gebeurd als je het scharnier van een CQR anker vast last. Worden dan de eigeschappen misschien vergelijkbaar met die van een kobra- of een delta anker? Heeft er iemand ervaring met het vast lassen van een CQR anjer?

  • Erik

    Klopt. CQR anker doet het met name niet goed op een harde (zand)bodem. Anker valt dan al snel op zijn kant op de bodem en graaft zich niet in. Trek je het anker aan dan sleep je het op zijn zijkant over de kant naar de boot toe.

    In zachte (modder) zoals veel in Nederland doet het anker het wel goed. Het anker zakt op zijn gewicht in de bodem en pakt dan meestal wel (niet altijd).

    Jarenlange zeilervaring op de Middellandse Zee - met name Griekenland - waar je vrijwel alleen afmeert m.b.v. anker in havens en baaien en m.i. is het Britany anker / Danforth anker het allerbeste anker. Pakt vrijwel altijd, ongeacht welke bodem. Nadelen: anker is vrij zwaar en de twee scherpe punten kunnen bij het ophalen de gelcoat beschadigen als je niet voorzichtig genoeg bent. Overigens heb je die ankers ook in lichtgewicht versie (van dun aluminium) die het ook best aardig doen maar meer voor anker erbij, niet als hoofdanker.

  • MoR

    Nee, geen ervaring mee;

    maar ik ken wel iemand, die een stuk beitel, van ruim 2 cm dik en ca 12 cm lang op de punt van het anker heeft vastgelast.

    Ook is de punt nog verzwaard en daarmee dus het effect van een Spade-anker bereiken.

    Hiermee heeft hij heel veilig overal op de Med geankerd.

    Of het scharnier is vastgelast, dacht het niet, want dan zou 't me zijn opgevallen.

    Zelf zou ik direct kiezen voor het Spade of Rocna-anker.

    PS

    ( let op; er is een serie Rocna met slecht staal. check dat je de goede krijgt!)