In de EU geldt een vrij verkeer van goederen. Koop je de boot van een bedrijf dan betaal je BTW aan die ondernemer, en heb je dus een BTW-bon. Je betaalt dan alleen BTW in het andere EU-land en niet in NL. Koop je van een particulier in een ander EU-land dan betaal je geen BTW maar misschien dat je dan op verzoek van autoriteiten idd wel moet kunnen bewijzen dat er BTW is betaald.
Over ex-charterschepen is regelmatig nooit BTW betaald, zoals in Griekenland. De particuliere koper moet dan een BTW-bon kunnen tonen. Dat kan voor die particuliere eigenaar betekenen BTW betalen en dan niet over de verkoopprijs maar over de nieuw prijs van jaren terug … .
Ook belangrijk: over wat voor soort boot hebben we het? Een scheepje voor zeilen op de plassen of een kajuitjacht met aanzienlijke waarde. I.t.t. andere landen kent Nederland geen botenregister d.w.z. boten hebben geen kenteken hoeven niet verplicht periodiek gekeurd te worden, geen verplichte verzekering etc.. Blijf je alleen in binnenwateren, geen probleem. Ga je naar het buitenland zeilen of doe je Nederlandse zeehavens/ sluizen naar buitenwater waaronder Waddenzee aan dan kan het zijn dat je wel aan moet kunnen tonen dat er BTW is betaald. Aan de andere kant: het gaat om een boot uit 1975 (!). Het is een redelijk standpunt om te stellen dat je geen BTW bon meer hebt omdat het zo'n oud schip is en wellicht dat er meerdere eigenaren zijn geweest.
Voor een BTW-bon moet je sowieso van dat andere EU-land zijn, of verklaring van de belastingdienst of andere instantie van dat land.
Het zijn maar wat overwegingen. Je kunt ook eens informeren bij verschillende boten makelaren / andere deskundige raadplegen zoals advocaat.