Wel of niet varen?

  • Vincent

    Hallo prikbord lezers,

    Loop al tijdje met een dilemma, en misschien hebben meerdere van jullie er ooit mee te maken gehad.

    Ik denk al langere tijd om weer te gaan zeilen, vroeger vanaf jongs tot mijn 20ste ongeveer gezeild met mijn ouders. Nu weer bijna 20 jaar en een gezin verder gaat het steeds meer kriebelen.

    Echter heeft de vrouw er weinig (eigenlijk niks) mee. Nu weet ik dat een schip een huwelijk aardig onder spanning kan zetten dus ben bekend met de bekende voors en tegens…;)

    Lijkt me ook erg leuk om de kids met watersport kennis te laten maken, al zijn ze nu nog meer met K3 bezig..

    Dat ik een schip ga kopen staat eigenlijk al vast voor mezelf, das meer een kwestie van tijd of het juiste/perfecte schip vinden. Daar zit ook gelijk het knelpunt.

    Gezien bovenstaand is een zeil kajuitbootje van 6 a 7 meter misschien al voldoende om alle wensen te bevredigen.. Echter wil ik zelf ook solo gaan zeilen, met uiteindelijk ook de kustwateren en een enkele oversteek (uk / zweden) hier en daar (afhankelijk van hoe snel mijn eigen kunde groeit), dan denk ik persoonlijk al meer aan een schip van 9 a 10 meter, maar word het solo zeilen/varen dan niet lastig?

    Ook ben ik bang dat op een klein scheepje te weinig ruimte is om recreatief voor anker te liggen, met 3 vrouwen a/b moet er natuurlijk ook plek zijn om te zonnebaden enz..:s

    Momenteel staat er best veel in de grote lengte voor redelijk geld te koop, dus das niet de eerste afweging..

    Wie deelt ook zijn gedachtes?

    Groeten Vincent zonder schip nog

  • Erik

    Tja, het gaat om persoonlijke voorkeuren, met hoeveel personen je meestal zult aan boord varen (meer alleen of meer ook met anderen), je vaargebied (diepte/ grootte etc.) en om budget … .

    Persoonlijk zou ik kiezen voor een drie slaapcabine boot van circa 36 - 39 voet. Meer ruimte aan boord, ook voor (incidentele) meezeilers, meestal wat zwaarder en aangenamer varen. Met weinig meezeilers zou ik voor een tweecabine boot gaan van circa 32 voet.

  • Sindbad

    Ik heb weinig ervaring met “andere” boten; we hebben de onze nu ruim 10 jaar: een stalen S-spant; kielmidzwaard (diepte 1.20-1.80) > voordelen dat Friesland en binnenmeren goed bevaarbaar zijn (fijn met kleine kinderen) en mn ook de wadden, en dan vooral Schiermonnikoog. Droogvallen gaat niet (zou wel kunnen met wadpoten). RVS railing lang de hele boot, erg prettig niet alleen voor volwassenen. En zeilt vlot en stabiel.

    Nadelen: staal: dus bijhouden van lak. Als je de boel goed in de juiste (2-comp.) verf hebt valt dat best mee. Ruimte: minder efficiënt ingedeeld als bij moderne boot.

    Mijn vrouw is ook niet zo'n zeilert, maar we hebben toch al veel leuke vakanties op/met de boot gehad.

    Ik ben van het zeilen; zij van het landprogramma. Zolang die verdeling goed is, blijft het leuk. Afgelopen zomer 3 weken naar Engeland (Londen); ging prima.

    De kinderen zijn inmiddels 12, 16 en 18, en kunnen alle 3 zeilen, gaan met plezier ook op zeilkamp, of een weekeindje met mij mee.

    Naarmate ze ouder worden kun je ook meer uren maken op het water, en vinden ze het leuker mee te helpen.

    PS; Budget speelt natuurlijk ook een rol. Reken voor jaarlijks kosten zo'n 10% van de waarde van je boot.

    PPS; mijnes is eventueel te koop.

    Succes (en neem je vrouw mee bij kijken!)

    Pieter

  • Vincent

    Hoi Erik,

    Ons gezin bestaat uit 4, en solo zeilen spreekt voor zich ;), dus de maximale bezetting zal meestal 2 volwassenen en 2 kids zijn. Eerder minder dan meer. Vaargebied is zeeuwse wateren en kust.

    De maximale diepgang zou max 170cm wel mooi zijn, dit ivm het ankeren en enkele kleinere maar leuke haventjes in bepaalde gebieden hier. Ben absoluut geen wedstrijdzeiler dus een echte toer zeiler.

    Zat zelf ook te denken in de 33/36ft range, vraag me alleen af hoe lastig het solo zeilen dan word? De jeugd ervaring die ik heb is op een schip van 8 meter, dat ging wel redelijk alleen destijds. Maar nu na bijna 20jaar niet meer gezeild te hebben is het dan te doen, solo op een 10,5mtr schip? Als ik hiervan uit ga, kijk ik naar schepen end 70er en 80er jaren met een budget van circa 25 a 30.000 komt er dan best wat aanbod. Als ik dan kwaliteit en s spant wat hoger op het lijstje zet valt er wel het nodige af.

    Als ik kleiner kijk dan is er helemaal een groot aanbod, voordeel van kleiner is makkelijke (eerder vertrouwd) solo zeilen, en mocht allemaal echt niks worden / lukken dan is er met relatief weinig (financieel) verlies ook een eind aan het avontuur te maken. Echter heb ik er dan zelf minder mee, schepen die mij aanspreken zijn voornamelijk toch de 33+ voeters, die ook een uitstapje kunnen maken.

    Naar welke kant zou de wijzer moeten uitslaan?

    Grt Vincent

  • Vincent

    Hoi Pieter,

    Bedankt voor je inkijkje, zal de vrouw eens polsen voor het land progamma ;)

    Probeer haar al zeker wel in te betrekken, maar zij ziet enkel een bootje met een mast. Zijn voor haar allemaal hetzelfde. Begrijpelijk natuurlijk.

    Dus zal nog meer mijn best moeten doen…

    Denk inderdaad ook (of mischien hoop ik het eigenlijk gewoon) dat als de kinderen ermee opgroeien en ouder worden het makkelijker en leuker zal worden voor de rest ook.

    Voorlopig zie ik nu nog doemscenarios, een te grote boot gekocht, pappa nog aan het oefenen, vrouw die zich verveeld enz enz.. Dat ik dan ook nog een specifiek wensen lijstje voor boot heb, “tja makkelijker kunnen we het niet maken..”

    Droogvallen is hier geen optie dus das in ieder geval een overweging minder om een verder bomvolle lijst overwegingen.. ;)

    Grt Vincent.

  • BJ

    Als je 8m gewend bent dan is 10m of 11m ook geen probleem, het zijn tenslotte ook gewoon boten en dus solo te zeilen. Uiteraard kan je het nodige aanpassen om alles wat eenvoudiger te maken maar verder is het een kwestie van veel doen en vooral alles rustig aan blijven doen.

    Wat betreft de snelheid: als je mensen aan boord hebt die zeilen niet als primaire hobby hebben dan kan een beetje sneleheid geen kwaad. Het veelgeroemde S-spant is dan misschien wel redelijk stabiel maar qua hoogte en snelheid een drama. En als je wat slechter weer over je heen krijgt of dreigt te krijgen dan is het wel zo lekker als je ff snel kan uitwijken. Daarnaast hebben moderne boten doorgaans wat meer comfort aan boord en dat is voor langere tochten vaak ook wel prettig, zeker als je niet-zeilers bij je hebt.

  • Erik

    “PPS; mijnes is eventueel te koop.” Ola Sindbad, hang je je hobby aan de wilgen? Of op zoek naar andere boot?

    "

  • Erik

    Qua boathandling is er vrijwel geen verschil tussen 32 en 36 voet. Een 33 voet + zou mijn voorkeur hebben. Beduidend meer comfort aan boord. Voor het gemak kun je op zoek gaan naar een boot met rolgrootzeil. Zeer gemakkelijk op het water. Reven en zeilen uit- en inrollen is in een handomdraai gebeurd.

    Veel boten die te koop staan, hebben een grote rek in de verkoopprijs. Ook boten die ogenschijnlijk buiten budget vallen, kunnen toch binnen je budget vallen.

    Aanschaf van een boot is wel een grote stap. Kopen is makkelijk, maar verkopen is moeilijk. Bespeur toch wel wat twijfel. Je kunt ook met een klein bootje beginnen, zoals een Fox of Benetau 211, en/ of dan in de (zomer)vakantie een keer voor een week of langer een groter schip huren om te bezien hoe dat iedereen bevalt (?).

  • Vincent

    Hoi Erik,

    Twijfel is er genoeg, en al kan je niet alles van te voren aan zien komen of beslissen, ergens moeten er toch keuzes gemaakt worden.

    Tis inderdaad een grote stap, althans zo voelt het wel.

    Met een kleiner bootje worden misschien niet alle (persoonlijke) wensen vervuld maar het financieel risico wel een stuk kleiner, denk bijv aan een contessa 26 (schip heeft een hoop van wat ik juist bij een 34ft zou zoeken) mocht ik voor een kleinere instap kiezen. Zijn te koop rond de 10/15.000 en mocht je daar snel vanaf willen bij eventuele verkoop dan lijkt me dat makkelijker dan een schip van +/- 34ft van 35.000 voor een leuke prijs nog kwijt te raken.. of maak ik nu een denkfout ergens?

    Echter zijn de contessa's vooral in de UK te koop, en weet niet of dat weer een nieuw obstakel zou kunnen zijn?

    Bedankt in ieder geval voor je reacties. Zoveel (zeil)boot gerelateerde forums zijn er niet..

    Grt Vincent.

  • Erik

    Met een oud scheepje loop je een extra risico dat je een boot met (veel) achterstallig onderhoud koopt, zoals zeilen + huik + buiskap die aan vervanging toe zijn, achterstallig motoronderhoud (of motor kan maar beter helamaal worden vervangen), bestaging misschien nooit vervangen, lekkage met onbekende oorzaak, antifouling moet opnieuw worden gedaan, kans op osmose, buitenkant kan wel een verfspuitbeurt gebruiken etc. etc.. Je bent zo duizenden euro's en meer verder. Een boot gaat hard achteruit als je hier te weinig aandacht aangeeft.

    Een aanschafprijs van 10 - 15. 000 euro lijkt meer op wishfull thinking van eigenaren, tenzij het om een perfect exemplaar gaat maar is bijna nooit zo. Een aanschafprijs van 3.000 tot 5.000 euro is m.i. reëler. Elk jaar dat een boot niet wordt verkocht, kost een boot veel geld dus mede daarom meestal al veel rek in de verkooprijs. Zo houd je nog geld over om te investeren en heb je ook nog kans dat je bij een latere verkoop je geld er weer (deels) uit haalt.