Osmose behandeling

  • BJ

    En op het moment dat je de lampen uitzet trekt het vocht uit de lucht weer het laminaat in :)

  • Sindbad

    Ik zou ipv laminaat liever kiezen voor vaste vloerbedekking. Houdt de warmte beter vast :)o

  • RonaldZeil

    Eindelijk een keuze kunnen maken, en inmiddels ligt de boot te water !!!.

    Een aantal jaren geleden heb ik Gelshield gebruikt, maar na een jaar kwamen de blazen toch terug. Toen toch weer een alles kaal gehaald, en toen 4 lagen epoxy aangebracht, echter na 3 jaar kwamen daar ook weer de blazen in.

    Na heel veel rond vragen, kwam ik dit keer terecht bij Degouw in Purmerend, die mij een industrieel product aanraden: Unicoat - 5000 MT.

    Er mochten slechts 3 lagen aangebracht worden - tussen de 250 en 500 micron, anders zou het zijn elasticiteit verliezen. Het was heel makkelijk met een roller aan te brengen, en de oorspronkelijk witte kleur, was na droging gelig geworden, waardoor je precies zag waar je moest zijn bij het aanbrengen van de volgende laag.

    Heb wel het gevoel dat dit een hele mooie afdichting gaf, en tevens massa. In de derde laag zaten wat pluisjes van de mohair roller, en die konden na droging goed weg geschuurd worden. Er hoefde geen hechtings laag worden aangebracht, voor het aanbrengen van de anitfouling.

    Met Gelshield leek het of je 5 laagjes verf opbracht, maar nu was het een echt afdichtings laag.

    De boot ligt er weer als een plaatje bij, en heb het vrijboord met Super gloss van International geschilder, en het lijkt wel gespoten.

    Ik heb het geheel gedocumenteerd, vocht waardes, methode en foto's, voor mensen die geinteresseerd zijn.

    Het is nu wel is waar afwachten hoe de boot er aan het einde van het seizoen eruit komt, en de jaren erna. Maar mijn eerste gevoel, is wel super. Dus hoop er nu daadwerkelijk echt eens vanaf te zijn, want 5 dagen onder de boot liggen met een haakse slijper behoort zeker niet tot mijn hobbies.

    Het weekend de zeilen erop, en dan weer lekker gaan.

    Een ieder een heel fijn vaarseizoen

  • BJ

    Dank voor de update, ik ben heel benieuwd hoe het systeem zich gaat houden. Eind van dit jaar krijgt het onderwerp weer een schopje omhoog maar voor nu: happy sailing (:D

  • RonaldZeil

    Heb toch even wat foto's neer gezet, want ik zal echt wel niet de enigste zijn die met blaasje te kampen had. Toen alle boten op de kant stonden heb ik een rondje gemaakt, en kwam toen heel wat schepen tegen die blaasjes hadden.

    Ik hoop nu echt de oplossing te hebben gevonden !

    http://www.mijnalbum.nl/Album-SSWCC6O4-Foto's-in-Naarden-Foto's-van-Sport-Zeilen.html

    Het weekend wordt lekker weer, dus gaan we zo al het water op.

    Voor degene die nog moeten klussen, veel succes

  • Sindbad

    Mooi zeg; ziet er strak uit.

    Zo strak als het cellofaantje om een komkommer.>:D<

    Veel plezier!