Splitsen

  • Bontekoe

    De schootsteek aan het einde van mijn genuaschoot is behoorlijk ingesleten dus besloot ik er een stukje af te snijden en er een mooie oogsplits in te maken met een RVS kousje. Dat lukt echter voor geen meter.

    Kan het zijn dat oud touw zo gerekt heeft dat het niet meer te splisen is?

    De genuaschoot is gemaakt van dubbel gevlochten touw (double braided rope) en het touw is behoorlijk stijf (geworden?). Maar het is ook mogelijk dat het gewoon godkope rommel is. De vorige eigenaar was namelijk nog al op de penning.

  • MoR

    In dat type touw/lijnen kan je altijd alleen een splits maken als het nieuw is.

    Een genua kan flink klapperen, en dan een gevaarlijk & enorme tik uitdelen als er metaal in zit.

    Ik zet daarom de schoten vast op de genua met een eenvoudige paalsteek.

  • Bontekoe

    Oeps, typo. Het is de genuaval.

    Er zit een speciale sluiting aan i.v.m. de genua roller. Vandaar het ijzerwerk.

    Mijn schoten zitten inderdaad geknoopt zonder ijzerwerk. (Zoeteliefje door het schootoog).

  • raptor

    splitsen gaat vaak handiger als je een ijzerdraadje strak om het touw wind, tot daar waar je de strengen ontwart. Als je klaar bent met splitsen knip je het draadje weg.

    Pieter

  • Bontekoe

    Je brengt de kern omgekeerd in de mantel en de mantel terug in de kern bij dubbel geweven touw (double braided). Ontwarren is niet aan te raden en afknijpen al helemaal niet omdat de mantel (eenmaal in de kern) terug in de mantel geschoven moet worden. Sterker nog, je gebruikt soms een (af-)plakbandje om ontwarren te voorkomen.

    Het probleem is inmiddels opgelost met een gloednieuw stuk Liros double braid. Dat splitste als een zonnetje bij heldere hemel. De nieuwe val is veel soepeler als de oude, en de oude is met dank aan MoR, afgeschreven als “Totaal versleten”.

    De oude lijn was ook nog maar iets meer dan 9 mm dik i.p.v. 10 mm. Ik denk daarom dat ze overbelast is geweest. Wellicht verklaard dat ook waarom ze, ondanks een wasbeurt met wasverzachter, zo stijf bleef. Voor ik de Genua weer hijs in het voorjaar ga ik eerst maar eens de zeilgroef en het voorlijk schoonmaken en behandelen met teflon spray. Dan hoef ik hopelijk de Genua ook niet meer met de grote schootlier te hijsen.